شیوه جدید برای از بین بردن سلول‌های بدخیم

ایمنوسل تراپی یکی از راهکارها برای درمان بیماری‌ها است که در این روش سلول‌های ایمنی سالم از بدن فرد جدا می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پوریا سلاجقه متخصص حوزه ایمونوسل تراپی درباره این روش درمان گفت: ایمونوسل تراپی به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود؛ تزریق سلول‌های سالم خود فرد پس از دستکاری یکی از روش‌ها است.

وی افزود: در مواردی دیگر سلول‌های پیش ساز سازنده سلول‌های خونی که شامل گروهی از سلول‌های ایمنی هم می‌شود) به بدن فرد تزریق می‌شود. پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از یک فرد به فرد دیگر نیز روش دیگری است که انجام می‌شود.

این متخصص حوزه ایمونوسل تراپی اظهار کرد: در بعضی درمان‌ها نیز سلول‌های دفاعی در معرض سلول‌های بدخیم قرار داده و حساس می‌شوند؛ این سلول‌های حساس شده با تزریق به بدن به سلول‌های بدخیم حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند.

به گفته سلاجقه سال‌ها است که در کشور پیوند سلول‌های بنیادی خونساز انجام می‌شود و در این حوزه در انواع پیوندها موفقیت و پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم؛ البته درمان‌های ایمونوسل تراپی به صورت دارویی نیز وجود دارد. در بعضی نقص‌های اولیه سیستم ایمنی و سرطان‌هایی مانند خون امروز در بیش از ۷۰ درصد بیماران بهبودی کامل را مشاهده می‌کنیم.

سلول‌های بنیادی اکنون به بیماران صعب العلاج جان تازه‌ای داده است؛ تا چند سال پیش برای سرطان‌ها درمانی وجود نداشت، اما امروز این فناوری با از بین بردن سلول‌های ناقص، بیماری را به طور کامل برای بیماران سرطانی و نقص‌های اولیه سیستم ایمنی از بین می‌برد.

کد خبر 436139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.