پیش‌بینی برداشت ۳۴ هزار تن هلو، شلیل و زردآلو

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، بهبود آبیاری و تغذیه را بر افزایش باروری باغات هلو، شلیل و زردآلو موثر دانست و گفت: در سال جاری پیش بینی می‌شود ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن زردآلو و ۲۱ هزار تن هلو و شلیل از باغات استان اصفهان برداشت شود.

احمدرضا رئیس زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه سطح باغات زردآلو در استان اصفهان به ۲۲۸۷ هکتار می‌رسد، اظهار کرد: نزدیک به ۲۱۵۴ هکتار از این باغات بارور است و شهرستان‌های کاشان، اصفهان، فلاورجان، نطنز، خمینی شهر، لنجان، نجف آباد و تیران و کرون دارای بیشترین باغ زردآلو در سطح استان هستند.

وی با بیان اینکه برداشت زردآلو از دهه اول خرداد آغاز شده است و همچنان در مناطق معتدل استان ادامه دارد، افزود: پیش بینی می‌شود سال جاری ۱۳ هزار و ۲۰۰ تُن زردآلو از باغات استان اصفهان برداشت شود که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عمده ارقام زردآلو استان را آصفی، نوری، کتانی، شکرپاره و قیسی برشمرد و اضافه کرد: کاهش نسبی خسارت سرمازدگی بهاره و بهبود آبیاری و تغذیه از جمله عوامل افزایش این محصول در سال جاری است.

رئیس زاده همچنین به آغاز برداشت ارقام زودرس دو میوه هلو و شلیل از باغات استان اصفهان از نیمه ماه تیر اشاره کرد و گفت: همزمان با شدت یافتن گرما در فصل تابستان ارقام متفاوت هلو و شلیل به عنوان میوه‌های پرطرفدار به تدریج وارد بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت ارقام دیررس این دو محصول تا ماه مهر ادامه خواهد داشت، گفت: پیش بینی می‌شود امسال میزان برداشت دو محصول هلو و شلیل از باغات استان به بیش از ۲۱ هزار تن برسد که مطلوب ارزیابی می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه از سطح ۱۸۲۷ هکتاری باغات هلو و شلیل استان ۱۶۶۴ هکتار بارور است، اضافه کرد: شهرستان‌های فلاورجان، مبارکه، خمینی شهر، تیران و کرون، شهرضا، لنجان دارای بیشترین باغات هلو و شلیل در استان اصفهان هستند.

رئیس زاده ارقام هلوی باغات استان را زعفرانی، آلبرتا، قلعه شاهی، انجیری، رِد هاون و دِکسی رِد برشمرد و افزود: هلو و شلیل از جمله محصولات تازه خوری محسوب می‌شوند و در خود استان به مصرف می‌رسد از این رو صادراتی به بیرون از اصفهان ندارند.

وی با بیان اینکه امسال میزان خسارت سرمازدگی باغات هلو و شلیل نسبت به سال گذشته کمتر است، خاطرنشان کرد: کمبود آب عامل محدود کننده عملکرد و توسعه باغات این دو محصول در استان اصفهان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، نیاز آبی هر هکتار باغ هلو و شلیل را دست کم هشت تا ۱۰ هزار متر مکعب دانست و گفت: باغداران اصفهانی به دلیل کمبود آب با استفاده از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار و قطره‌ای و انجام روش‌هایی برای کاهش تبخیر آب بهره‌وری را بالا بردند اما آب مصرفی در باغات کمتر از میزان یاد شده است.

کد خبر 436102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.