سندروم ایمپاستر چیست و چه علائمی دارد؟

اگر به همان میزان که دیگران شما را باهوش، با استعداد و موفق تصور می‌کنند خود را موفق نمی‌دانید به سندروم ایمپاستر مبتلا هستید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سندروم ایمپاستر (impostor syndrome) مخصوص افراد موفق است. بسیاری از افراد باهوش با وجود موفقیت‌های روز افزون، هیچ حس مثبتی به قابلیت‌های خود ندارند و احساس می‌کنند دیگران آن‌ها را فریب می‌دهند. ابن افراد معتقد هستند که توانایی انجام کارها را به نحو احسن ندارند و تمام موفقیت‌هایشان در اثر خوش شانسی یا کلاهبرداری از دیگران رخ داده است، در حالی که دیگران باوری کاملاً متفاوت از آن‌ها دارند.

سندروم ایمپاستر چه علائمی دارد؟

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که ۷۰ درصد مردم بدون اینکه حتی خودشان بدانند حداقل یک بار در طول زندگی این سندروم را تجربه کرده‌اند. این سندروم قبلاً به زنان نسبت داده می‌شد، اما نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که مردان نیز به سهم خود از این بیماری رنج می‌برند. مبتلایان به این نوع سندروم معمولاً علائمی مانند اضطراب بالا و همیشگی، عزت نفس پایین، کم حوصلگی، احساس گناه، درون‌گرایی، شرمساری و ندامت، سلامت روانی پایین، کمالگرایی، ترس از ارزیابی منفی، احساس بی‌کفایتی و حساسیت نسبت به انتقاد دارند.

چه افرادی در معرض ابتلا به سندروم ایمپاستر هستند؟

همه افراد ممکن است در معرض ابتلا به این بیماری باشند، اما برخی گروه‌ها بیشتر در معرض خطر هستند. به عنوان مثال افرادی که به سرعت به موفقیت دست پیدا کرده‌اند، کسانی که والدین بسیار موفق دارند، منحصر به فرد هستند، به صورت انفرادی کار می‌کنند، در کارهای خلاقانه و ابتکاری فعالیت دارند و همچنین دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این سندروم هستند.

عوامل خطرآفرین سندروم ایمپاستر چیست؟

با وجود اینکه هر فردی می‌تواند سندروم ایمپاستر را تجربه کند، اما عوامل متعددی می‌تواند در افزایش آن نقش داشته باشد. برای نمونه یک فرصت یا موفقیت جدید مانند ارتقای شغلی می‌تواند باعث بروز سندروم ایمپاسر شود. همچنین زمانی که فردی دارای یک خواهر یا برادر با استعداد باشد ممکن است با خطر ابتلا به این سندروم مواجه شود.

چگونه سندروم ایمپاستر را کنترل کنیم؟

چندین راهکار وجود دارد که می‌تواند علائم ناشی از سندروم ایمپاستر را کاهش دهد. به عنوان مثال صحبت کردن در مورد این نوع سندروم می‌تواند به مدیریت و غلبه بر علائم آن کمک کند. توصیه شده است افراد مبتلا به این بیماری در مورد شناخت علائم آن آموزش ببینند. لازم است افراد پس از کسب موفقیت‌های خود جشن بگیرند تا متوجه شوند مهارت‌ها و توانایی‌های آن‌ها باعث بروز نتایج مثبت شده است. افراد به منظور افزایش عزت نفس لازم است معایب خود را بپذیرند و قبول کنند که اشتباهات بخش اجتناب ناپذیر زندگی آن‌هاست. علاوه بر این افراد مبتلا به این نوع سندروم می‌توانند با یک درمانگر که دارای تجربه درمان شناختی رفتاری است، مشورت کنند و از او کمک بخواهند.

کد خبر 436064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.