کشتار عید قربان همانند سال‌های گذشته انجام خواهد شد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: قطعاً روز عید قربان کشتار انجام خواهد شد اما روند آن، در حالی که ویروس کرونا به صورت گسترده شیوع یافته است کمی با سال‌های پیشین متفاوت است.

محمد کشتکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره عرضه دام زنده به منظور ذبح در عید سعید قربان و با توجه به شرایط کرونایی استان اصفهان، اظهار کرد: قطعاً روز عید قربان کشتار انجام خواهد شد اما روند آن در حالی که ویروس کرونا به صورت گسترده شیوع یافته است، کمی با سال‌های پیشین متفاوت است.

وی افزود: با برگزاری جلسات مختلف در فرمانداری‌ها، تشکل‌ها و شهرداری‌ها هماهنگی‌های لازم برای این اقدام انجام شده است.

فعالیت ۳۱ کشتارگاه در دو شیفت

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: بر اساس سنوات قبل، تمام ۳۱ کشتارگاه استان برای کشتار در عید قربان فعال است و از ساعت هشت صبح در دو شیفت کاری به ارائه خدمت به شهروندان مشغول خواهند بود. به علاوه طبق روال سال‌های گذشته ۲۲ سایت نیز برای کشتار پیش‌بینی و مشخص شده است که در صورت تائید توسط ستاد کرونای استان، اطلاع رسانی خواهد شد.

کشتکار خاطرنشان کرد: همچنین ۹۳ اکیپ سیار و ثابت، ۱۶۲ نفر کارشناس دامپزشکی، بازرس بهداشت و ناظر شرعی نظارت بر کل فرآیند را بر عهده دارند.

وی اظهار کرد: از همه شهروندان خواهشمندیم از تجمع در مراکز عرضه دام در روز عید سعید قربان خودداری کنند. همچنین متقاضیان قربانی‌های خود را صرفاً در کشتارگاه‌ها انجام داده و از اقدام به کشتار در منازل، معابر و موارد مشابه خودداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان درباره احتمال انتقال کرونا از دام به انسان نیز گفت: بیماری کرونا از دام به انسان منتقل نمی‌شود زیرا بیماری مشترک انسان و دام به شمار نمی‌رود اما این انتقال ممکن است به صورت مکانیکی صورت گیرد. برای مثال ممکن است فرد بیماری با لمس دام، ویروس را به فرد دیگری که با آن دام را لمس می‌کند منتقل کند.

از تجمع در کشارگاه‌ها اجتناب شود

کشتکار افزود: با توجه به نکات بیان شده، توصیه می‌شود خانواده‌ها از تجمع پرهیز کرده و در تماس زیاد با دام نباشند. همچنین بر اساس روال گذشته خیریه‌ها و مراکز کمیته امداد امام خمینی (ره) هم در این راه یاری می‌رسانند. نمایندگان این مراکز در کشتارگاه نیز حاضر بوده و بنابراین افرادی که از شرایط کرونایی اصفهان نگران هستند، می‌توانند وجه نذورات خود را به حساب این مراکز واریز و آن‌ها به نمایندگی از فرد به کشتار اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: فعال بودن یا نبودن مراکز خارج از کشتارگاه‌ها هنوز قطعی نیست اما نکته مسلم فعالیت آن‌ها در کشتارگاه‌هاست.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در سال جاری علی‌رغم تعطیل بودن حج تمتع و همچنین تأثیر شیوع بیماری کرونا بر معیشت افراد فقیر، توصیه می‌شود حتماً این کار خداپسندانه بهتر و بیشتر انجام شود.

کشتکار درباره تهیه دام برای مراسم عید قربان اظهار کرد: مراکز کمیته امداد و خیریه‌ها آماده‌اند تا این کار را به نیابت از افراد انجام داده و فاکتور خرید را به متقاضیان تحویل دهند اما اگر افرادی مصمم هستند خود اقدام به خرید دام کنند می‌توانند از خدمات مراکز مجاز و میادین اطراف کشتارگاه‌ها استفاده کنند. در هر صورت از تماس دام با کودکان خودداری شود

وی درباره راهکارهای حفظ سلامت گوشت پس از کشتار نیز گفت: برای رسیدن ph گوشت به اندازه مطلوب و رفع بیماری‌ها، حتماً گوشت به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در دمای یخچالی (صفر تا چهار درجه) نگهداری شده و پس از آن اقدام به بسته‌بندی و توزیع شود. همچنین توصیه می‌کنیم که یک وانت یا ظرف یا قابلمه بزرگ در دار برای حمل گوشت همراه داشته باشند و گوشت در اسرع وقت (کمتر از دوساعت) به یخچال منتقل شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال گذشته سلامت بالغ بر پنج هزار و ۲۶۱ رأس گاو، گوسفند و بز برای کشتار بررسی شد که از این تعداد پنج هزار و ۱۷۹ مورد کشتار شد.

کشتکار اظهار کرد: کشتار کاملاً رایگان است و به جز پوست حیوان، مابقی لاشه به افراد تحویل داده می‌شود. شرایط پیش سرد در کشتارگاه‌ها وجود دارد اما در چنین روزهایی، به دلیل وجود نداشتن ماشین حمل گوشت، نمی‌توان با آن لاشه‌ها را جا به جا کرد.

وی خاطرنشان کرد: زمان طلایی حفظ سلامت گوشت دو ساعت است، البته مدت زمان لازم برای فساد گوشت به عوامل مختلفی از جمله محیط و شرایط نگهداری و هچنین دمای هوا بستگی دارد بنابراین ممکن است گوشت بیش از دو ساعت سالم بماند اما زمان طلایی برای نگهداری گوشت، دو ساعت است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در روز عید سعید قربان تمام شبکه‌های دامپزشکی فعال و مشغول خدمت رسانی هستند. همچنین تلفن ۱۵۱۲ برای پاسخگویی همشهریان آماده است و می‌توانند سوالات خود را در این زمینه بپرسند.

کد خبر 435964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.