۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
"ما مالک شهر هستیم"

گروهی از دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فدرال "جوییز د فورا" با توسعه یک پروژه شهری به شانس ترویج ایده خود در سراسر دنیا دست یافتند و در مدت زمانی کوتاه و تنها با ارائه یک پروژه به شهرت جهانی رسیدند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانشجویان معماری اهل برزیل تنها پس از گذشت سه ماه توانستند ایده‌های خود را به صورت عملی در یکی از خیابان‌های اصلی شهر بلو هوریزونته پیاده کنند و در همین مدت کوتاه به شهرت در میان معماران و علاقمندان سراسر دنیا برسند. این اقدام به دنبال رقابتی با عنوان "ما مالک شهر هستیم" که از سوی مؤسسه مدیریت حمل و نقل و توسعه شهری بین معماران برزیلی برگزار شد، به مرحله اجرا درآمد. هدف از این جنبش عظیم کاهش فضای تردد وسایل حمل و نقل موتوری در خیابان‌ها و افزایش تعامل بین شهروندان در فضاهای عمومی بود.

دانشجویان معماری برزیلی در پروژه خود یکی از خیابان‌های اصلی شهر بلو هوریزونته را به روی خودروها بستند و آن را به مکانی عمومی با تراکم جمعیتی بالا برای گرد هم آوردن مردم تبدیل کردند. این خیابان در یکی از پرترددترین مکان‌های شهری واقع شده است که میزبان مؤسسات آموزشی متعدد و یک پارک بزرگ و محبوب در میان مردم است. از سوی دیگر، از آنجا که پیش از این اقدام، خیابان فوق از پیاده‌روهایی باریک برخوردار بود و فضای دو طرف آن را خودروهای پارک شده در بر می‌گرفت، تبدیل آن به فضای عمومی برای افزایش تعامل اجتماعی بدون شک با استقبال زیادی از سوی ساکنان محله برخوردار می‌شد.

معماران خلاق دانشگاه فدرال جوییز د فوراً برای موفقیت پروژه خود ابتدا به کاوش در میان مردم منطقه پرداختند و پس از جمع‌آوری ایده‌ها و خواسته‌های مردم از محل سکونت خود به یک جمع‌بندی کلی برای طراحی خود دست یافتند. سپس این دانشجویان تصمیم گرفتند ایده‌ها را بر اساس اولویت و میزان علاقه مردم پیاده کنند و تمام نیازهای ساکنان محله را حین اعمال اقدامات در نظر گیرند.

برای این کار، ابتدا موانعی در دو طرف خیابان فوق نصب شد تا از تردد وسایل حمل و نقل موتوری جلوگیری به عمل آید و در نتیجه مردم بدون نگرانی در این فضا گرد هم آیند. نصب پارکلت‌هایی سبز و زیبا در سراسر خیابان اولویت بعدی معماران جوان برزیلی بود که در مدت زمانی بسیار کوتاه به مرحله اجرا در آمد. پس از آن، دانشجویان خوش‌ذوق برزیلی به ایجاد مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری و نصب ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی پرداختند و در نهایت نیز فضای سبزی کوچک، اما بی‌نظیر در نزدیکی یکی از مؤسسات آموزشی منطقه احداث شد که این روزها میزبان کودکان و جوانان بسیاری است که پس از اتمام کلاس‌های خود به گذراندن اوقات فراغت در این فضای سبز می‌پردازند.

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت دانشجویان برزیلی در ارائه پروژه تغییر کاربری خیابان‌های بلوهورزونته این بود که طرح فوق قابلیت پیاده‌سازی در سایر شهرهای جهان را داشت و به همین دلیل به سرعت در میان معماران جهان به شهرت و محبوبیت رسید. در واقع، این معماران جوان نشان دادند که با تغییراتی به ظاهر کوچک می‌توان بافت شهری را به بهترین شکل ممکن تغییر داد و فضایی دوستدار شهروند به وجود آورد.

کد خبر 435921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.