۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
"مکتب عشق " بر دیوار نقش خانه

عاشقانه‌های از جنس نگارگری ایرانی با نقش گل و مرغ بر دیوار نقش خانه حال و هوای دل گرفته کرونایی را تلطیف کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نگارگری ایرانی که در بنیاد فلسفی و زیبا شناختی با مینیاتورهای چین و ژاپن و از نگاه فنی با مینیاتورهای اروپا جدایی دارد و تنها از دید اندازه و کوچکی با آنها یکی است. هنر نگارگری ایرانی اسلامی از سده چهاردهم میلادی تا سده هفدهم میلادی شکوفایی نمایان داشت. نقش گل و مرغ یکی از آشناترین سبک در نگارگری ایرانی است که همه ما آن را می‌شناسیم و همانطور که از نامش بر می‌آید از دو عنصر شاخص گُل و مرغ تشکیل شده است که نماد موهبت الهی و تجلی ظریف و لطیف صنع آفریدگار است.

نگارگری گل و مرغ نشان از گفتگوی عاشقانه‌ای است که به تسبیح‌گویی خداوند و ذکر حق تشبیه می‌شود. گل مقام معشوق را دارد و پرنده، عاشق. در نگارگری گل و مرغ ایجاد هارمونی بین عناصر نقاشی بسیار ظریف است. حضور پرنده به حالت انتظار صبورانه برای شکوفایی گل و عشق‌بازی با اوست.

بهاره رمضانی، نمایشگاه گردان در خصوص نمایشگاه مکتب عشق که نگارگری گل و مرغ و تذهیب است به خبرنگار ایمنا گفت: در نمایشگاه مکتب عشق به صورت فراخوان از هنرمندان نگارگر گل و مرغ و مُذَهِب کار دعوت شد که ۳۳ اثر از ۲۳ نفر از هنرمندان اصفهانی و غیر اصفهانی در این فراخوان شرکت داده شد.

وی افزود: هدف از برگزاری نمایشگاه گروهی ایجاد انگیزه برای هنرمندانی است که مشغول فعالیت هستند و گواهی این نمایشگاه یک رزومه برای هنرمند به حساب می‌آید و در واقع نمایشگاه مکتب عشق شروعی دوباره بعد از شیوع ویروس کرونا شد تا هنرمندان دوباره با انگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

این نمایشگاه گردان با اشاره به دلیل نام گذاری این نمایشگاه خاطر نشان کرد: مکتب محل آموزش و علم اندوزی بوده است و هنر رابطه تنگاتنگی با عشق دارد و زمانی که صحبت از مکتب هنری می‌شود نمی‌شود از عشق و علاقه‌ای که هنرمند به آن هنر دارد غافل شد به همین علت نام نمایشگاه مکتب عشق نامگذاری شد.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه "مکتب عشق" با موضوع آزاد تا ۸ مردادماه در نگارخانه نقش خانه میزبان علاقه مندان است و هنردوستان می‌توانند آثار نگارگری و تذهیب این نمایشگاه را در گذر فرهنگی چهارباغ عباسی ابتدای آمادگاه روبروی هتل عباسی ساختمان سوره حوزه هنری گالری نقش خانه مشاهده و خریداری کنند.

کد خبر 435456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.