شخصیت شناسی چه تاثیری در آینده شما دارد؟

مدرس و راهبر شخصیت شناسی فردی و سازمانی به شیوه MBTI گفت: بر اساس دانش MBTI چهارکارکرد روانی در زمینه دریافت انرژی، دریافت و جمع‌آوری اطلاعات، چگونگی تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری، و تماس با دنیای اطراف (سبک زندگی) باعث شکل گیری ۱۶ تیپ شخصیتی متفاوت می‌شود.

سهیل گودینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص شیوه شخصیت شناسی MBTI اظهار کرد: MBTI یک ابزار شخصیت شناسی است که بر اساس نظریه پروفسور یونگ، روان‌کار سوئیسی طراحی شده، «خانم ایزابل بریگز مایرز» و خانم «کاترین بریگز» بر اساس مفاهیم نظریه یونگ، یک ابزار سنجش شخصیتی بنام ابزار شخصیت شناسی MBTI اختراع می‌کنند که یکی از دقیق‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار شخصیت شناسی در دنیاست.

گودینی خاطرنشان کرد: MBTI در مورد ترجیحات ذهنی ذاتی انسان‌ها صحبت کرده و می‌گوید که ما به صورت طبیعی با یکدیگر تفاوت‌هایی داریم که باعث بروز الگوهای رفتاری مختلفی می‌شود.

وی افزود: بر اساس دانش MBTI چهار کارکرد روانی در زمینه دریافت انرژی، دریافت و جمع‌آوری اطلاعات، چگونگی تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری و تماس با دنیای اطراف (سبک زندگی) باعث شکل گیری ۱۶ تیپ شخصیتی متفاوت می‌شود.

مدرس و راهبر شخصیت شناسی فردی و سازمانی به شیوه MBTI تصریح کرد: این تفاوت‌ها ذاتی هستند و اگر خود انسان (خودشناسی)، والدین، معلمان، مدیران، همکاران و… دانش MBTI داشته باشند، رفتارهای بهتری خواهند داشت؛ به عنوان مثال تاب‌آوری انسان‌ها بیشتر شده و افراد می‌توانند در بخش‌های مهمی از زندگی فردی از جمله روابط شخصی و مهارت‌های سازمانی خود را بهبود ببخشند.

وی اظهار کرد: از دیگر قابلیت‌های دانش MBTI را شفافیت بیشتر، خودسازی، کارهای خدماتی دقیق‌تر و فروش کم خطاست و البته خانواده و جامعه بی‌شک به این ابزار دقیق شخصیت‌شناسی احتیاج دارند زیرا تأثیر مهم و کارآمدی در زندگی خواهد داشت.

گودینی با اشاره به چرایی لزوم شخصیت شناسی، گفت: دانش شخصیت شناسی کمک می‌کند خودمان را بهتر بشناسیم و زندگی، اهداف، انتخاب و تغییر شغل را با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت خود برنامه‌ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: علاقه و تجربه قطعاً نسبت به شخصیت اولویت دارد، اما اگر با خودشناسی به کمک ابزارهای شخصیت‌شناسی، نقاط ضعف و قوت خود را متوجه باشیم، خواهیم دانست که برای علایق و تجربه‌هایی که داریم چقدر باید هزینه بپردازیم.

این کارآفرین ادامه داد: شخصیت شناسی به ما کمک می‌کند که در تمامی تعامل‌های شخصی، کاری و اجتماعی از طرف مقابل با توجه به نقاط ضعف و قوت و مسائل ذاتی او توقع داشته باشیم که در نتیجه تاب آوری بیشتری خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در مورد انتخاب رشته تحصیلی و شغل می‌توان گفت که در هر رشته تحصیلی یا شغلی برخی مسائل اهمیت بیشتری دارد؛ به عنوان مثال به نظر می‌رسد شغل فروشندگی برای افراد برون‌گرا مناسب‌تر باشد و یا حسابداری جهت کسانی که منظم هستند، اما اگر علاقه و تجربه مرتبط داریم پس هزینه آن را پرداخت کنیم، بنابراین دانستن این دانش به مدیران هم کمک می‌کند که کارکنان خود را بر اساس خصوصیات ذاتی به کار بگیرند تا بهترین راندمان کاری را داشته باشند و یاد در مصاحبه‌های شغلی تصمیم حرفه‌ای تری بگیرند.

گودینی تصریح کرد: در جامعه‌ای که افراد بیشتری با این دانش آشنا شده و البته استفاده کنند، می‌توان انتظار داشت که تحمل و تاب‌آوری، تعاملات سازنده، درک متقابل، مسئولیت‌پذیری و آرامش افزایش یافته و انگ زدن، قضاوت و تعارض کاهش یابد.

مدرس و راهبر شخصیت شناسی فردی و سازمانی به شیوه MBTI با اشاره به روش‌های متفاوت شخصیت شناسی ارائه شده، گفت: ارزیابی به عنوان دیسک (DISK ) نئو ((NEO و بیرکمن (BIRKMAN) که یکی از دقیق‌ترین آنها MBTI است، بر اساس ترجیحات ذاتی انسان‌هاست و هر یک از افراد جامعه را به یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی معرفی شده نزدیک‌تر می‌بیند و تفاوت‌ها را ذاتی و نه بر اساس صفات و رفتار و علایق تقسیم‌بندی می‌کند.

کد خبر 435455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.