شیوع کرونا و مراقبت از بیماران هموفیلی/ ‏تاریخ را تکرار نکنید

از آنجایی‌که کووید -۱۹ نیز هم‌چون ویروس HIV جدید و ناشناخته است، شاید امن‌ترین راه برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آن برای بیماران هموفیلی، قرار دادن آن‌ها در دسته‌ گروه‌های در معرض خطر باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در دوران فراگیری بیماری ایدز که به نوبه خود ویروسی نوظهور و ناشناخته محسوب می‌شد و جامعه جهانی هیچ‌گونه آگاهی درباره چگونگی تأثیرگذاری آن بر مبتلایان هموفیلی نداشت، به این بیماران اعلام شد که برای دریافت راهنمایی‌های لازم به مراکز پزشکی مراجعه کنند. گروهی از پزشکان بر این باور بودند که HIV ویروسی خطرناک برای بیماران هموفیلی نیست و آن‌ها باید به دریافت فاکتورهای انعقادی خون ادامه دهند و گروهی با نگرانی از بیماران می‌خواستند که با استفاده از محصولات و درمان‌های جایگزین مشکل خود را رفع کرده و استفاده از تمامی فرآورده‌های خونی را قطع کنند.

در آن دوران هیچ نوع استاندارد مراقبتی در برابر این ویروس نوظهور وجود نداشت و پزشکان موفق شدند تنها گروهی از بیماران خوش‌شانس را از ابتلا به آن نجات دهند. با این‌حال شاید بتوان گفت حدود ۹۰ درصد از مبتلایان به هموفیلی، در آن زمان به متخصصانی مراجعه می‌کردند که دانش لازم را برای محافظت از آن‌ها در برابر انتقال ویروس ایدز نداشتند و تا زمان شناخت کامل HIV و درک عملکرد و آسیب‌های ناشی از آن، عده زیادی از بیماران هموفیلی به ایدز مبتلا شدند.

اکنون جامعه جهانی این فرصت را دارد که با استفاده از تجربیات گذشته مسیری متفاوت را طی کند. از سوی دیگر متخصصان پزشکی امروز می‌توانند عملکردی بسیار موفق‌تر از اکثر افرادی داشته باشند که در دهه ۱۹۸۰ علم کافی در زمینه پزشکی نداشتند. جامعه امروز می‌تواند اطمینان داشته باشد که با وجود فراگیری جهانی بیماری کووید -۱۹، علم پزشکی توانایی درک واقعی عملکرد ویروس را دارد و قادر است در راستای حفظ ایمنی جانی و سلامت مبتلایان به اختلالات خونریزی، رویکردی به‌موقع و صحیح اتخاذ کند.

ازآنجایی‌که کووید -۱۹ نیز هم‌چون مورد مشابه قبلی جدید و ناشناخته است، شاید ایمن‌ترین راه برای پیشگیری از تکرار تاریخ ناگوار برای بیماران هموفیلی، پیشگیری از ابتلای به بیماری است؛ بدین معنا که جامعه مبتلایان به اختلالات خونریزی باید در دسته‌بندی گروه‌های در معرض خطر قرار گیرند. بدین‌ترتیب این افراد هم‌چون سایر اعضای این گروه باید به اتخاذ راهکارهایی هم‌چون انزوای اجتماعی و قرنطینه خانگی روی آورند و این شرایط تا زمانی ادامه یابد که محققان دریابند چه ارتباطی می‌تواند بین پیشگیری از ابتلای کووید -۱۹ و درمان اختلالات خونریزی برقرار باشد.

موضوع قابل توجه اینکه در دوران فراگیری کووید -۱۹، مبتلایان به هموفیلی شامل گروه‌های در معرض خطر نیستند، مگر اینکه از داروهای بازدارنده استفاده کنند که خود عامل ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. با این حال احتمال دارد بیماران هموفیلی در صورت ابتلا به ویروس کرونا با بروز عوارض شدیدتری نسبت به سایرین مواجه شوند. مقابله با یک ویروس جدید بدین معنی است که باید درک کنیم دانش بشری دائماً در حال تکامل است و این تکامل نیازمند ارائه دستورالعمل‌های جدیدی است که با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده از تجربیات بالینی و آزمایشگاهی ارائه می‌شود.

آنچه بسیار اهمیت دارد ضرورت پیشگیری از ابتلای بیماران هموفیلی به کووید -۱۹ است و افزایش دانش در این زمینه به معنای کمک به اتخاذ بهترین تصمیم برای مداوای این افراد در دوران شیوع ویروس کرونا است.

کد خبر 435420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.