روز اردبیل؛ یادآور قدرت یکپارچه ایران عصر صفوی

رئیس شورای شهر اردبیل گفت: طبق اسناد تاریخی، سلسله صفویه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین سلسله‌های ایرانی پس از اسلام در روز ۴ مردادماه تأسیس شده و به همین دلیل تصمیم گرفته شده تا روز بزرگداشت استان اردبیل و سلسله صفویه را همزمان اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا پوستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "شاه اسماعیل اول از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی است , زادگاه اصلی او در شهر کلخوران اردبیل است. به همین دلیل مسئولین تصمیم گرفتند تا روز بزرگداشت استان اردبیل و سلسله صفویه را همزمان اعلام کنند. طبق اسناد تاریخی، سلسله صفویه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین سلسله‌های ایرانی پس از اسلام در این روز تأسیس شد.

همانطور که می‌دانید پس از تأسیس این سلسله توسط شاه اسماعیل اول در سال ۸۸۰ خورشیدی، بار دیگر و پس از گذشت چند سال کشور ایران توانست به عنوان یک قدرت یکپارچه عرض اندام کند. در این دوران بیشتر شهرهای ایران توسعه یافتند و شاهد نوآوری‌های علمی و معماری شگرفی در زمان صفویان هستیم به‌طوری‌که دانشمندان ایران سرآمد جهانیان شدند.

در این دوره دانشمندان و عارفان بسیاری از جمله ملاصدرا شیرازی، شیخ بهایی، سپهسالار الله وردی خان، حسین خوانساری، علامه مجلسی، میرداماد در کنار هنرمندان برجسته‌ای همچون میرعماد، آقامیرک و رضا عباسی حضور داشتند که هر کدام در حرفه خود صاحب سبک بودند. هنوز هم آثار این دانشمندان و نبوغ آنها در جهان بی مثال است. "

کد خبر 435408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.