آسمان‌خراشی نمادین در قلب شنژن

معماران اهل شنژن در جمهوری خلق چین آسمان‌خراشی بسیار غیر معمول و حیرت‌انگیز طراحی کرده‌اند که استفاده از سازه‌هایی چشم‌مانند در نمای بیرونی و زیبای منحصر به فرد آن باعث شگفتی همگان خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معماران چینی به تازگی از طراحی یک آسمان‌خراش منحصربه‌فرد با ارتفاعی بیش‌از ۲۵۰ متر در منطقه باشکوه و پررونق پینگشان واقع در شهر شنژن خبر دادند که قرار است در طراحی آن از پنجره‌هایی چشم‌مانند استفاده شود، از این رو آسمان‌خراش مذکور "چشم پینگشان" نام گرفته است. هدف طراحان از انتخاب این نام، به نمایش گذاشتن یک ویژگی بصری منحصربه‌فرد در ترکیبی خاص از لغات و نمایش نگاهی به آینده شنژن است که در عین حال نمای ساختمان را نیز فریبنده جلوه می‌دهد. قسمت بیرونی این سازه دو چشم خواهد داشت که یکی از آن‌ها در مرکز ساختمان و دیگر در بخش بالایی بنا قرار خواهد گرفت. چشم‌های دیگری نیز ساخته خواهند شد که نمای بیرونی ساختمان را تزئین می‌کنند و درب‌های ورودی آن را در بر می‌گیرند.

این شیوه طراحی در واقع روی دو مفهوم متناقض و نمادین "باز بودن یا گشادگی" و "بسته یا محصور بودن" شنژن متمرکز است. تزئینات چشمی‌شکل که به شیوه‌ای قابل توجه در بخش‌های فوقانی و مرکزی برج اصلی ۲۵۰ متری و اطراف ورودی‌های برج ایجاد شده است و در سراسر ساختمان تکرار می‌شود، یک استعاره بصری غیرمعمول برای تجسم موضوع "گشادگی یا باز بودن" در نظر همگان محسوب می‌شود که با داشتن دیدی رو به جلو، آینده موفقیت‌آمیز و رو به پیشرفت شنژن را برای همگان آشکار می‌سازد و مفهوم "بسته یا محصور بودن" نیز در فضاهای باز و بیرونی قسمت بالایی بنا و ایجاد احساس امنیت و در امان ماندن از دنیای شلوغ و پرهیاهوی بیرون از مجتمع مجسم خواهد شد که فضای بسته و مملو از ساختمان شنژن را در نظر بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد.

یک ساختمان فرهنگی چند منظوره کوچک‌تر نیز در مجاورت آسمان‌خراش اصلی قرار خواهد گرفت که بام آن تحت پوشش گیاهان سرسبز قرار خواهد گرفت. معماران همچنین در نظر دارند سازه‌هایی متعدد با سقف‌های سبز در اطراف این دو ساختمان بنا کنند و در طراحی نمای آن‌ها نیز از پنجره‌های چشم‌مانند بهره بگیرند. این ساختمان‌ها یک هتل مجلل، دفاتر اداری و انواع مختلفی از مکان‌های تفریحی را در بر خواهد گرفت و قرار است سالانه میزبان گردشگرانی از سراسر دنیا باشد.

معماران چینی با برگزاری یک مراسم رسمی آغاز مراحل ساخت‌وساز پروژه "چشم پینگشان" در شنژن را اعلام کردند و اذعان داشتند که فاز اول این بنا تا پایان سال ۲۰۲۲ به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید. با این حال ممکن است که شیوع گسترده کووید -۱۹ پیاده‌سازی این طرح را و در نتیجهزمان اعلام‌شده برای پایان آن را به تعویق اندازد.

کد خبر 435133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.