۷۰ درصد مراکز کارگاهی فنی و حرفه‌ای اصفهان فعال است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بحران کرونا حدود چهار ماه تعطیل بود و فقط آموزش دوگانه فعال شد، در این سیستم آموزشی ۳۰ درصد آموزش را در بخش کارگاهی و خصوصی اجرا می‌کنیم و ۷۰ درصد بعدی در محیط واقعی با فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌گیرد و نیاز به تعطیلی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش اخوان پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) با اشاره به آغاز هفته ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای استان اصفهان با برخورداری از ۵۳ مرکز دولتی و کارگاه‌، ۴۶ کارگاه صنایع و اصناف، ۲۲۵ کارگاه ثابت شهری، ۴۷ کارگاه مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی، ۱۴۹ کارگاه سیار شهری، ۱۱۴ کارگاه جوار روستایی، ۵۲ کارگاه جوار پادگان، ۵۳ کارگاه جوار زندان، ۲۷۰ کارگاه صنایع ضمن کار و یک هزار و ۸۰۰ آموزشگاه شامل ۲۳۱ آموزشگاه ویژه زنان، ۵۳ آموزشگاه ویژه مردان، ۸۸ آموزشگاه دو منظوره و ۳۶۲ آموزشگاه آزاد در سطح استان فعال است.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با برخورداری از این تعداد مرکز والاترین حجم عملیاتی را در سطح استان اصفهان دارد، افزود: قطب گردشگری و بیشترین تعداد صنایع بعد از تجزیه دو استان البرز و تهران مختص استان اصفهان است، از ۶۰۰ مورد صنایع دستی ثبت شده در جهان ۳۰۰ مورد مربوط به کشور و ۲۰۰ مورد مختص اصفهان است.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای استان اصفهان گفت: اصفهان دومین شهر دانشگاهی کشور است و با توجه به ظرفیت‌های موجود، استان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران نامگذاری شده که این اتفاق حق اصفهان است و پنجم مردادماه هم تمبر اصفهان پایتخت مهارت ایران رونمایی خواهد شد. رسالت استان اصفهان در بخش مهارت آموزی در کشور بالاست و وظایف سنگینی را روی دوش این سازمان می‌گذارد.

لزوم وجود نیروی انسانی ماهر برای رونق اقتصادی

وی با تأکید بر این که اصفهان همیشه پیشنهاد دهنده دستورالعمل‌های جدید بوده است، تصریح کرد: اصفهان استانی است که نیازمند نیروی ماهر است و به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکلات زیادی برای مشاغل رو به رو شده است، در حیطه آموزش مهارتی تصمیم‌های جدی گرفته شده است و برای تحقق جهش تولید یکی از پارامترهای اصلی بحث انسان ماهر است و با وجود همه مواد اولیه باید انسان ماهر وجود داشته باشد تا بحث اقتصادی رونق یابد.

اخوان با تأکید بر این که احساس وظیفه می‌کنیم که با یک جهش تولید بتوانیم انسان ماهر بهتری را تحویل صنایع استان دهیم، خاطرنشان کرد: بحران کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را محدود کرده است. درجامعه در هر حیطه‌ای باید همیشه آمادگی انعطاف را داشته باشیم و این اتفاق نیازمند تغییر نگرش‌ها است. آموزش مهارتی در بخش دولتی اگر با شیوه‌های قدیمی کار کند منسوخ شده است و موفقیت در رسالت اصلی فراهم نمی‌شود.

وی درباره این که روش‌های نوین مهارتی تأثیرگذاری بیشتری در جامعه دارد، گفت: پروژه آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای را در اصفهان راه‌اندازی کردیم. آموزش دوگانه برای افراد جویای کار و سیستم صلاحیت حرفه‌ای را برای شاغلین پیشنهاد دادیم و شاهد اتفاقات خوب در سطح اصفهان بودیم.

۷۰ درصد بخش کارگاهی و خصوصی فنی و حرفه‌ای در اصفهان فعال است

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بحران کرونا حدود چهار ماه تعطیل بود و فقط آموزش دوگانه فعال شد، در این سیستم آموزشی ۳۰ درصد آموزش را در بخش کارگاهی و خصوصی اجرا می‌کنیم و ۷۰ درصد بعدی در محیط واقعی با فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌گیرد و نیاز به تعطیلی ندارد.

ارائه مدل تلفیقی و آموزش‌های مجازی و دوگانه

وی با اشاره به این که امسال مدل تلفیقی هم معرفی شد که ترکیبی از آموزش‌های مجازی و آموزش‌های دوگانه در بخش دولتی و آموزش‌های آزاد است، اظهار کرد: در این مدل سیستم آموزش‌های مجازی جایگزین آموزش‌های حضوری به دلیل اپیدمی کرونا شد و در بسترهای مجازی سیستم آموزش الکترونیکی این برنامه تدوین شد و با تهیه فیلم‌ها و محتواهای آموزشی دیجیتالی ادامه دارد.

به گفته اخوان طی بازدیدهای شده مدل سیستم آموزش‌های دوگانه سیستم واقعی بود که پیاده سازی شده و در واقع آموزش سفارش محور بوده و شغل تعریف شده است. ابتدا با سیستم صنوف صحبت شده و با تعریف شغل استارت کار زده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سیستم خودروهای سبک در اصفهان موفق‌ترین سیستم دوگانه را اجرا کردیم، افزود: بزرگ‌ترین تغییر اجرای استانداردها بوده تا نیاز واحد صنفی برآورده شود. در سیستم دوگانه فرد با نیاز روزانه آموزش می‌بیند و شغل تضمین شده و اواسط دوره فرد جذب بنگاه می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های قانونی به عنوان نیروی آن بنگاه استخدام شده و مشغول فعالیت است.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای استان اصفهان گفت: مدل آموزش دوگانه در اصفهان استاندارد است و به عنوان پایلوت به سایر استان‌ها اعلام شده تا از این مدل الگوبرداری کنند و در واقع خودروی سبک اصفهان از موثق‌ترین مدل‌های سیستم دوگانه است.

وی با تأکید بر این که سیستم آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای الگو گرفته از سیستم مهارتی آلمان است که یکی از موفق‌ترین سیستم‌های مهارتی در بین کشورهای اروپایی بوده، تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوشایند طی دو سال اخیر این بوده که نشست‌های مؤثر با صنایع مختلف استان داشتیم و در این زمینه فعالیت‌های گسترده شده است.

اجرای سیستم صلاحیت حرفه‌ای و گریدبندی در مهارت

اخوان ادامه داد: به سازمان برنامه و بودجه کشور یک پیشنهاد دادیم و اکنون روی برنامه هفتم توسعه کشور کار می‌کند و قرار است دستور اجرای سیستم صلاحیت حرفه‌ای را بدهد و این اتفاق نیازمند آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده در جامعه است.

وی درخصوص این که درکشور آلمان انطباق سه آیتم مدرک تحصیلی، شغل و صلاحیت‌های لازم داشت آن شغل ۹۳ درصد و در کشور ژاپن ۸۶ درصد است، اظهار کرد: اگر کمک کنیم این اتفاق مبارک رخ دهد و بتوانیم سیستم صلاحیت حرفه‌ای و آموزش‌های دوگانه را در جامعه جا بیندازیم شاهد نیروی انسانی و جامعه‌ای ماهر و تحقق اقتصادی پویا خواهیم بود.

وی تصریح کرد: لازم است که خانواده‌ها به این سمت بروند که داشتن شغل برای افراد مهم‌تر است و شناسایی استعدادهای دانش آموزان و راهنمایی آنها به سمت مشاغل حائز اهمیت است و با این روند شاهد تحقق جهش تولید در سطح جامعه خواهیم بود.

اخوان درپاسخ به سوال خبرنگاران درباره سیستم صلاحیت حرفه‌ای برای شاغلان صنعت اظهار کرد: در این خصوص تضمین صدرصدی اشتغال را می‌دهیم در شرکت‌هایی که ورود یافتیم پروژه صلاحیت حرفه‌ای در پارس جنوبی و ذوب آهن یک جامعه آماری ۲۰ هزار نفری را شروع کرده است و در یک بازه دو ساله مهارت آموزان در صنایع مختلف تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در حیطه آموزش دوگانه از سال گذشته با ۱۸ نفر در صنف خودروی اصفهان شروع به کار کردیم و امسال در شرایط شیوع کرونا به ۳۰۰ نفر رسیده است و این اتفاق مبارکی است. در اصفهان تا امروز قریب به هزار نفر را تحت پوشش آموزش‌های دوگانه قرار دادیم و این حرکت نوینی است. در ایجاد فرهنگ مهارت آموزی دوگانه و آمدن بنگاه‌های صنفی و جذب مهارت آموزان شاهد رشد بالایی بودیم.

اهمیت سیستم آموزشی بدون فاصله و مطابق با نیازهای واقعی

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای استان اصفهان گفت: در هر سیستم آموزشی اگر فاصله بین آموزش و بازار کار وجود داشته باشد، آن آموزش رو به فنا خواهد بود. سیستم آموزشی دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای به طور کامل در بستر اصناف و بدون فاصله انجام می‌شود و با تألیف سند واقعی از نیازهای واحدهای صنفی اجرا می شود.

وی یادآور شد: از دید مسئولیت اجتماعی به نظرات و رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا در هر شهرستان توجه می‌کنیم و با توجه به اهمیت حفظ سلامت مردم مصوبه‌ها را اجرا می‌کنیم.

اخوان درخصوص ارائه راهکارها به آموزشگاه‌ها برای مهارت آموزی علاقه مندان اظهار کرد: برای آموزشگاه‌ها مجوز آموزش الکترونیکی و غیرحضوری را ارائه دادیم و در بخش‌هایی سیستم یادگیری دولتی را برای علاقه مندان فراهم کردیم و برای تکمیل فرایند آموزش با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیفت بندی گروه‌ها با نفرات کمتر برای رفع اشکال و کار عملی امکان مراجعه مهارت آموزان فراهم شده است.

به گفته اخوان تا زمانی که ستاد کرونا به ما اجازه این فعالیت‌ها را بدهد آموزشگاه‌ها با این روند و ارائه مهارت‌ها فعال خواهند بود و اکنون ۳۵ آموزشگاه در حیطه سیستم آموزش دوگانه فعالیت می‌کنند.

وی درباره فعالیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای استان در حیطه خودروهای سنگین اظهار کرد: از فروردین ماه امسال در بخش خودروهای سنگین وارد فعالیت شدیم و روی ماشین آلات صنعتی و معدن نیز ورود پیدا کردیم و با آموزش تجهیزات آن‌ها در این حیطه وارد فعالیت خواهیم شد. همه ساله از سی و یکم تیرماه تا ششم مرداد ماه به عنوان هفته ملی مهارت نامگذاری شده است و امسال به دلیل بحران کرونا در حد امکان بسیاری از برنامه‌ها در قالب مجازی تشکیل می‌شود و علاوه بر این شهرداری اصفهان در قالب اطلاع رسانی به مردم در بیلبوردها با سازمان فنی و حرفه‌ای تعامل ویژه‌ای داشته که حرکت شایسته‌ای در پیشبرد برنامه‌ها بوده است.

کد خبر 435065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.