رواج دیپلماسی ایرانی در کسادی کرونا

سفر نخست وزیر عراق به ایران، مشکلات ناشی از فشار معاملات در بازار سرمایه ، کاهش قیمت ارز و سفر ظریف به مسکو از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهار شنبه ۱مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پدیده سرقت اولی‌ها » به بررسی دستگیری ۵۰ درصدی سارقانی که سابقه ندارند پرداخت و نوشت: همزمان با شیوع کرونا و ضربه اقتصادی این بیماری به‌ویژه به مشاغل غیررسمی، درآمد میلیون‌ها خانوار کاهش پیدا کرده و در عین حال تورم در جامعه روند رو به رشد شدیدی به خود گرفته و زندگی را برای مردم دشوارتر از همیشه کرده است. جامعه شناسان در این شرایط از افزایش آسیب‌های اجتماعی و بروز آنها به شکل عریان در جامعه ابراز نگرانی می‌کنند. اولین مورد ظهور و بروز این آسیب‌ها در خانواده‌ها و در قالب اختلافات خانوادگی خود را نشان داد و هم‌اکنون یکی دیگر از مشکلات خود را در آمارهای مربوط به سرقت‌های خرد که توسط پلیس آگاهی تهران ارائه شده، نشان می‌دهد، طبق اعلام پلیس آگاهی تهران بزرگ در سه ماه نخست امسال، بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان مربوط به پرونده‌های سرقت، سابقه و پرونده قبلی ارتکاب جرم نداشتند. این آمار را علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ تأیید می‌کند و می‌گوید: شیوع ویروس کرونا و ماندن مردم در خانه‌ها، باعث کاهش ۱۴ درصدی سرقت از خانه‌ها شده بود، اما یک سری سرقت‌های خرد مانند سرقت قطعات و لوازم خودرو و موبایل‌قاپی افزایش داشته است که حدود ۵۰ درصد سارقان، افراد غیرحرفه‌ای و بدون داشتن سابقه جرایم قبلی بودند. همزمان سرهنگ ضرغام آذین، رئیس کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس نیز اعلام کرد که در محدوده غرب پایتخت، دو جرم سرقت منزل و لوازم خودرو نسبت به سایر جرایم فراوانی بیشتری دارد. با توجه به این آمار، از چند ماه پیش و با شیوع کرونا، افزایش نرخ تورم و کاهش درآمد خانوار و مشکلات اقتصادی جامعه شناسان نسبت به بروز این عوامل و همه‌گیری آسیب‌های اجتماعی هشدار داده بودند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دو روی سکه عرضه‌های اولیه» به بررسی مشکلات ناشی از فشار معاملات در بازار سرمایه پرداخت و نوشت: عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس همیشه از جذابیت بالایی برخوردار بوده و طرفداران خاص خودش را دارد. بسیاری از فعالان معاملات عرضه‌های اولیه را دارای ریسک کمتری می‌دانند و بازار را نیاز به عرضه‌های بیشتر می‌بینند.

این روزها استقبال از بازار سرمایه اتفاقی بی‌سابقه در بورس کشور است، هجوم مردم برای دریافت کد بورسی و ترجیح سرمایه ‫گذاران برای سپردن سرمایه‌هایشان به این بازار منجر به ثبت رکوردهای جدیدی در بازار شد و بورس را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت. تحلیلگران بازار، عرضه‌های اولیه را یکی از راهکارهای تأمین تقاضا و رشد شاخص دانسته و شرط اصلی ادامه رونق بورس را عرضه شرکت‌ها جدید می‌دانند. عرضه‌های اولیه از گذشته تا کنون جذابیت خاصی را میان سرمایه‌گذاران داشته، اما اکنون با توجه به حجم معاملات انجام شده به صورت روزانه میزان عرضه‌های اولیه به نسبت تقاضای فعالان بازار کمتر شده است، برخی از تحلیلگران معتقدند این عدم تعادل میان تعداد عرضه‌های اولیه و تقاضای سهام‌داران می‌تواند بر روی جذابیت عرضه‌های جدید تأثیرگذار باشد، اما از سویی دیگر هستند کارشناسانی که بر این باورند هنگامی که پای محدودیت و سهمیه‌بندی به میان می‌آید قطعاً ما با افزایش تقاضا مواجه خواهیم شد و این یک اصل پذیرفته‌ شده در اقتصاد ایران است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رواج دیپلماسی ایرانی در کسادی کرونا» به بررسی سفر الکاظمی به تهران، و ظریف به مسکو پرداخت و نوشت: موتور دستگاه دیپلماسی کشور در حال کار است. هرچند فشار سیاست خارجی بیشتر شده و آمریکا در تلاش برای انزوای هرچه بیشتر ایران است، اما دیپلمات‌های وزارت خارجه در حال چانه‌زنی هستند. با وجود این‌که کرونا مرزهای بین کشورهای مختلف را بسته و اکنون تقریباً همه مرزهای ایران بسته است، اما راه مذاکرات سیاسی هنوز برای ایران باز است. به نظر می‌رسد در لیست ملاقات‌ها و دید و بازدیدهای منطقه‌ای محمدجواد ظریف، تقریباً روزی خالی وجود نداشته باشد. سفر روز یکشنبه ظریف به عراق و اقلیم کردستان، روز گذشته سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به ایران را به دنبال داشت. این در حالی است که محمدجواد ظریف خود در این روز راهی مسکو شد.

روز گذشته، نخست‌وزیر عراق به منظور دیدار و گفت‌وگو با مسئولان ایرانی، در صدر یک هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی، وارد تهران شد و پس از استقبال توسط رضا اردکانیان وزیر نیرو در فرودگاه مهرآباد، در سالن اجلاس سران تهران، مورد استقبال رسمی رئیس جمهور حسن روحانی قرار گرفت. مذاکرات دوجانبه مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور، تبادل نظر با حسن روحانی، مذاکرات مشترک هیأت‌های عالیرتبه دو کشور با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و مصطفی الکاظمی و همچنین دیدار با مقام رهبری و رئیس مجلس، برخی از برنامه‌های سفر دو روزه نخست‌وزیر عراق به تهران را تشکیل خواهند داد.

مصطفی الکاظمی را در سفر به تهران، وزیران امور خارجه، نفت، برق، دارایی، دفاع، بهداشت و مشاور امنیتی ملی عراق همراهی می‌کنند. بر این اساس، هیأت همراه نخست‌وزیر عراق متشکل از علی عبدالامیر علاوی وزیر دارایی، فواد حسین وزیر امور خارجه، خالد بتال النجم وزیر برنامه‌ریزی، جمعه عناد وزیر دفاع، احسان عبدالجبار وزیر نفت، ماجد مهدی حنتوش وزیر برق، حمید نعیم الغزی دبیرکل شورای وزیران، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی، سالم جواد الجلبی مشاور نخست‌وزیر، سهی داوود النجار مشاور نخست‌وزیر، حسنین رشید الشیخ مدیر کل اداره هماهنگی برنامه‌های نخست‌وزیر، فیصل الهمیص مدیر کل بانک تجارت عراق و برخی مشاوران و کارمندان دفتر الکاظمی هستند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازارهای داغ تیرماه» نوشت: در اولین ماه تابستان نیز بورس رکورددار بازدهی بازارها ماند. پرونده شاخص کل با رشد ۸. ۵۰ درصد بسته شد تا بهترین ماه بازار سهام در طول نیم قرن فعالیت رقم بخورد. دماسنج تالار شیشه‌ای در این ماه ۶۴۸ کانال را پشت سر گذاشت و در فاصله ۴. ۴ درصدی از سوپر کانال ۲ میلیون واحدی متوقف شد. علاوه بر رشد شاخص کل که بهترین ماه تاریخ بورس را رقم زد، ارزش معاملات خرد سهام در مجموع بورس و فرا بورس به رقم بی‌سابقه و عجیب ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که نه‌تنها خود رکوردی تاریخی محسوب می‌شود، بلکه میانگین روزانه این متغیر نیز به عدد بی‌نظیر ۲۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد. طلایه‌داری بورس در بازدهی تقریباً برای اکثر دنبال‌کنندگان روند بازارها محرز است. اما سورپرایز ابتدای تابستان به نام «ربع‌سکه» ثبت شد. در رالی بازدهی بازارها ربع‌سکه که در خردادماه بازدهی کمتر از یک درصد داشت، در تیرماه میزان بازدهی خود را به بازار سهام نزدیک کرد. بیشترین رشد بازدهی در بازار سکه و ارز از آن این قطعه طلایی است. به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد ربع‌سکه نسبت به سایر ارز و سکه‌ها رشد بیشتری را تجربه کند، افزایش تقاضای احتیاطی از سوی افراد عادی بود. پس از ربع‌سکه، سکه تمام داغ‌ترین بازار را داشت. در میان ارزها نیز «درهم» جلودار تغییر قیمت شد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلار ۲,۰۰۰ تومان دیگر ارزان شد» به بررسی ادامه روند کاهشی قیمت ارز و سکه پرداخت و نوشت: قیمت دلار که از عصر یکشنبه رو به نزول گذاشته است، دیروز هم به روند کاهشی خود ادامه داد و بیش از ۲,۰۰۰ تومان ارزان‌تر شد. بر این اساس، قیمت دلار که صبح یکشنبه تا مرز ۲۶ هزار تومان بالا رفته بود، روز گذشته تا ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان پایین آمد تا طی سه روز، قیمت دلار حدود ۵,۵۰۰ تومان کاهش یافته باشد.

قیمت سکه هم که سه روز پیش تا ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان بالا رفته بود، دیروز تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین آمد؛ بنابراین قیمت سکه هم در این بازه کوتاه‌مدت حدود یک میلیون تومان ارزان شده است. با توجه به وعده رئیس بانک مرکزی درباره بازگشت آرامش به بازار ارز، به‌نظر می‌رسد باید منتظر اتفاقات خوبی باشیم.

درباره دلایل بالا رفتن قیمت دلار در تیر ماه، حرف‌های زیادی گفته شد، گروه اقتصادی کیهان نیز در گزارشی که روز یکشنبه با عنوان «ارزیابی کارشناسان از نوسانات شدید نرخ ارز» منتشر کرد، به برخی از این دلایل مانند کاهش ۴۰ درصدی درآمدهای ارزی نسبت به سال قبل، کاهش سود سپرده و رشد شدید بورس اشاره کرده بود. با این وصف، چند سیاست بانک مرکزی موجب کشیدن شدن‌ترمز نرخ صعودی ارز شد. همان طور که دیروز در گزارش «قیمت دلار ۳۴۰۰ و سکه ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافت» درج کردیم: «دو اقدام بانک مرکزی سبب کاهش قیمت ارز شده است‌؛ یکی توقف واردات بدون انتقال ارز و دیگری افزایش کالاهای مشمول ارز نیمایی.»

کد خبر 435003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.