مصائب دلار برای بیماران کرونا

حمله ها علیه حجاریان، چالش‌های پیش روی اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری دوباره در انتخابات ریاست جمهوری، آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و بررسی کاهش نرخ ارز و سکه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۳۱ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک ضلع در مجلس و یک ضلع در خارج!» به بررسی پروژه تخریب حجاریان توسط تندروها پرداخت و نوشت: پروژه تخریب اقتصادی سعید حجاریان مدت‌هاست در جریان است و نکته قابل تأمل اینکه یک سر مجریان این پروژه در خارج کشور هستند. ادعای بدون مدرک یک نماینده مجلس چنین است: «واردات گندم توسط سعید حجاریان» آنانی که تئوریسین جریان اصلاحات را می‌شناسند پس از اطلاع از این ادعا تنها لبخند بر لب آوردند چون به‌خوبی از فعالیت‌های حجاریان آگاهی داشتند و می‌دانند او نسبتی با آنچه نماینده جوان مدعی آن شده است ندارد. رؤیای شیرین حذف اصلاح‌طلبان از عرصه سیاست و مدیریت اجرایی کشور سال‌هاست که در ذهن بخش عمده‌ای از اصولگرایان وجود دارد و آنها را وادار به اتهام‌زنی اقتصادی به اصلاح‌طلبان کرده است. ۲۹ تیر علی خضریان نماینده تهران در مجلس با اشاره به سوالش از وزیر جهاد کشاورزی پیرامون حذف بودجه خودکفایی گندم توسط یک شخصیت پرنفوذ سیاسی مدعی شد: «این شخص که با استفاده از فضای تضعیف‌شده تولید داخلی اقدام به واردات محموله‌های گندم از خارج از کشور کرده کسی نیست جز سعید حجاریان! اسناد نشان می‌دهند جناب حجاریان تحت لوای این شرکت خانوادگی و در ادامه فعالیت اقتصادی فامیلی، چندین محموله محصولات زراعی اعم از گندم را به کشور وارد کرده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خیز معاون اول برای ریاست جمهوری» به بررسی چالش‌های پیش روی اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری دوباره در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: زمانی که در انتخابات ۹۲، حسن روحانی با ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به پاستور رسید، بسیاری فکر می‌کردند که محمدرضا عارف، چهره‌ای که به نفع روحانی کنار رفت، بهترین گزینه برای معاون اولی خواهد بود تا این پیوند میان اصلاحات و اعتدالگراها را به خوبی نشان دهد. روحانی اما به سراغ چهره تکنوکراتی از حزب میانه کارگزاران سازندگی رفت؛ اسحاق جهانگیری. چهره‌ای با سابقه‌ای مثبت در مجلس و وزارت، برادر دو شهید و البته ایستاده در نقطه اتصال اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی؛ با حضور مشترک در بنیاد باران و حزب کارگزاران. چهره‌ای هم نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هم مورد اعتماد رئیس دولت اصلاحات. این ویژگی‌ها باعث شد که حضور جهانگیری در کابینه دولت یازدهم از سوی هر دو جبهه حامی روحانی به فال نیک گرفته شود. در عمل هم این حضور مثبت نشان می‌داد. با این حال در میانه راه دولت، اخباری درباره کنار زده شدن جهانگیری توسط برخی چهره‌های عضو حزب اعتدال و توسعه در کابینه به گوش می‌رسید. روحانی البته به این شایعات واکنش نشان داد و گفت که رابطه هیچ رئیس‌جمهوری و معاون اولی در دولت‌های جمهوری اسلامی ایران به خوبی رابطه او و جهانگیری نبوده است. در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، زمانی که اصولگرایان پس از تلاش برای رسیدن به کاندیدای نهایی واحد، به این نتیجه رسیدند که انتخاب گزینه نهایی را از میان کاندیداهای تأیید صلاحیت شده و در آخرین فرصت‌های پیش از انتخابات انجام دهند و کار را به نظرسنجی‌های پس از مناظرات انتخاباتی حواله دادند، جهانگیری هم به عنوان یار کمکی به میدان انتخابات آمد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مصائب دلار برای بیماران کرونا» به بررسی روزهای سخت درمان بیماری کرونا؛ وقتی که اقتصاد سر سازگاری ندارد پرداخت و نوشت: هزینه‌های مربوط به درمان همیشه از نگرانی‌های مربوط به قشر کم‌درآمد جامعه بوده است. حالا این وضعیت با شرایط سخت روزهای شیوع کرونا پیوند خورده است؛ پیوندی که به نظر می‌رسد با روند صعودی نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی دارد محکم‌تر می‌شود تا این‌ که خانواده‌ها زیر فشار اقتصادی ناشی از هجوم تحریم، دلار و کرونا کمر خم کنند. این در حالی است که بیمه‌های مربوط به درمان کامل نبوده و بخش زیادی از هزینه‌ها بر دوش افراد است، حتی ممکن است برای خریدن یک داروی مورد نیاز خود سری به بازارهای آزاد هم بزنند و با قیمت‌های چند برابری روبه‌رو شوند.

همین چند روز گذشته بود که یکی از نمایندگان مجلس در نطق میان دستور خود با اشاره به وضعیت فقر و گرانی در جامعه نسبت به روزهای آینده ابراز نگرانی کرد، به گزارش ایلنا حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در بخشی از نطق خود که بیشتر مخاطب آن را رئیس جمهور روحانی قرار داده بود عنوان کرد که «دولت اگر کاری نکند به‌خاطر فقر، گرسنگی و فشار محرومین، مردم روزی خواهند ریخت ما را از مجلس و دولتمردان را از دولت بیرون خواهند کرد که این امر خیلی زمان نخواهد برد.»

اگرچه بعد از این سخنان عده‌ای اعتراض کردند که رفع وضعیت نابسامان فعلی اقتصاد تنها در ید قدرت دولت نبوده و نیست، بلکه مجموعه حکومت باید نسبت به آن پاسخگو باشد اما با وجود این نظرها در اصلِ ماجرا چندان فرقی نمی‌کند. حالا چه مخاطب این سخن دولت باشد، چه مجلس باشد و چه قوه قضائیه باشد، آنچه که تغییری نمی‌کند آن است که آوار گرانی‌ها، در کنار روند صعودی نرخ دلار و از دست رفتن ارزش پول ملی در روزهایی که کرونا به شدت اقتصاد را متأثر از خود کرده است بر سر مردمی خراب می‌شود که روز به روز فقیرتر و تنگ دست‌تر می‌شوند.

در چنین شرایطی اولین کاری که هر خانواده‌ای انجام می‌دهد مجموعه‌ای از نیازهایش را تقسیم‌بندی می‌کند. یعنی احتمالاً دور تفریح را زودتر از همه خط قرمز می‌کشد که نزدیک آن نشود، رفته رفته که تعداد دایره‌های قرمزها زیاد شد، آنچه باقی می‌ماند خوراک است و البته مسئله درمان و سلامت، نوبتی هم که باشد نوبت درمان و سلامت است که به دلیل گرانی‌های اخیر مردم به دور آن یک خط قرمز بکشند و رسیدگی و توجه به آن را دائم به تأخیر بیندازند، البته این تأخیر در شرایطی که فرد به کرونا مبتلا شده باشد یا این‌که بیماری‌هایی مانند سرطان یا بیماری‌های کلیوی داشته باشد امکان ندارد، پس حالا باید زیر بار سنگین هزینه‌های درمان منفعل بماند و فقط دعا کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۲۶ بازنده در بورس برنده»» نوشت: بورس تهران تا به اینجای کار با ثبت بازده حدود ۲۸۰ درصدی از ابتدای سال، برنده رالی بازارها است. اما همین بازار برنده، بازندگانی نیز داشته است که کم هم نیستند. افزایش ضریب نفوذ بازار سهام در میان صاحبان نقدینگی‌های خرد و کلان سبب شده تا به‌صورت دومینو وار شاهد ورود پول‌های جدید به گردونه معاملات بازار سهام باشیم. سرمایه‌هایی که رؤیای کسب سودهای چند صددرصدی را در سر می‌پرورانند و غالباً معتقدند حتی بدون داشتن کوچک‌ترین تحلیلی چه بنیادی و چه تکنیکال، می‌توانند سود مناسبی را نصیب خود کنند. آمارها نشان می‌دهد میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام به رقم بی‌سابقه ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده و سرمایه‌گذاران خرد در تیرماه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان راهی بازار سهام کرده‌اند. در این میان یافته‌های «دنیای‌اقتصاد» حکایت از افت قیمت ۱۲۶ بنگاه اقتصادی در اولین ماه تابستان دارد. سهامی که نه‌تنها سودی نصیب سهامداران خود نکردند، بلکه زیانی بین یک تا ۲۵ درصد میان معامله‌گران خود تقسیم کردند. در عین حال ۷۸ درصد شرکت‌ها رشدی کمتر از میانگین قیمت سهام را ثبت کرده و از شاخص کل عقب مانده‌اند. شرایطی که نشان می‌دهد نمی‌توان تحت هر شرایطی و با هر عملکردی سود به خانه برد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قیمت دلار۳۴۰۰ و سکه ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافت» به بررسی کاهش نرخ ارز و سکه پرداخت و نوشت: روز گذشته قیمت دلار از ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان به رقم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت و در پی آن، قیمت سکه هم از ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان سقوط کرد. به عبارتی، روز گذشته یکی از افت‌های محسوس بازار ارز و سکه رقم خورد و حتی نرخ‌های پایین‌تری هم در بازار به گوش می‌رسید.

کاهش ۳۴۰۰ تومانی قیمت دلار و ۸۰۰ هزار تومانی نرخ سکه در شرایطی رخ داد که قیمت‌ها در بازار ارز و سکه طی یک ماه اخیر شدیداً افزایش یافته بود؛ بگونه‌ای که قیمت دلار که ابتدای تیر ماه حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود تا آستانه ۲۶ هزار تومان بالا رفت و قیمت سکه هم از هشت میلیون تومان، تا حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ترقی کرد.

فعالان بازار ارز با توجه به ریزش محسوس قیمت‌ها در روز گذشته اعتقاد داشتند؛ بعد از آغاز روند نزولی قیمت‌ها در بازار، تقاضا برای خرید ارز کاهش یافته و فروشنده‌ها بیشتر از روزهای قبل شده‌اند. این اتفاق فرایندی عادی در بازار است چراکه معمولاً هر زمان بازار معکوس می‌شود، اکثر دارندگان ارز، فروشنده می‌شوند.

همزمان با آغاز روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز، رئیس کل بانک مرکزی هم در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: با اقدامات در دست اجرا به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید. این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند، یا اینکه تصور می‌شود برای تأمین کسری و یا دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند، بی‌اساس و یک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است. عبدالناصر همتی افزود: در مقطع دو هفته اخیر، در کنار تعلل برخی صادر کنندگان برای عرضه ارز خود، برخی از سودجویان در صدد فروش ارز به واردکنندگان به نرخ‌های نامتعارف بوده‌اند. به واردکنندگان محترم توصیه می‌کنم که چند روزی را تحمل کرده و از چند روز آینده، به تدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین نمایند.

کد خبر 434784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.