۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
مافیای بحران کرونا در اصفهان

شیوع بحران کرونا در کشور قربانیان زیادی داشته و فشارهای روحی وروانی و اقتصادی زیادی را بر خانواده‌ها تحمیل کرده است از سوی دیگر فضایی را فراهم کرده تا برخی با ایجاد مافیای تست کرونا درآمدهای کلانی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها نگرانی و دلهره برخی برای حفظ سلامتی، ماهی صید شده‌ای در آب گل‌آلود برای آزمایشگاه‌های سودجویی شده که بحران کرونا را منبع درآمد خود قرار داده‌اند، میزان مراجعات شهروندان به آزمایشگاه‌ها به اندازه‌ای است که به صورت میانگین روزانه بیش از ۸۰۰ نفر به سه آزمایشگاه برند شده توسط برخی صاحب نفوذان برای انجام آزمایش و تست کرونا مراجعه می‌کنند.

سودآوری آزمایش و تست کرونا به اندازه‌ای است که مسئولین این آزمایشگاه‌ها به فکر وسعت دادن مراکز خود هستند؛ میزان تجمع مردم برای انجام تست کرونا در برخی از آزمایشگاه‌ها در کشور به اندازه‌ای زیاد شد که معاون درمان وزیر بهداشت انجام تست کرونا برای افراد بدون علامتی که مستقیماً به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند را غیرقانونی دانست و این اقدام آزمایشگاه‌های خصوصی را عاملی خطرزا در شیوع کرونا عنوان کرد.

ضمانت حفظ سلامتی مردم قرار است به چه قیمتی تمام شود، مراکز خصوصی با زدن برچسب کمک به پیشگیری و اطلاع از بیماری کرونا در افراد، با شتاب بر جان و سلامت مردم می‌تازند، این مراکز نه تنها گره‌گشایی نمی‌کنند بلکه گره بزرگی بر بحران کرونا می‌زنند و عرصه کنترل و مدیریت بحران کرونا را بر کادر درمانی و جامعه تنگ می‌کنند.

تست خودسرانه کرونا فقط هزینه بر است

علی اعتصام پور، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان در زمینه انجام آزمایش‌های خودسرانه کرونا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آزمایش‌های خودسرانه هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه بعضاً مضر است و سیستم درمان را دچار چالش می‌کند، یک تست کووید ۱۹ ضروری وجود دارد که زیر نظر متخصصان و با تجویز آن‌ها انجام می‌شود و یک تست غیرضروری وجود دارد که خود افراد بدون تجویز اقدام به انجام آن می‌کنند.

او با توضیح اینکه آزمایش‌های بدون هدف ارزشی ندارد و این موضوع باید بین مردم نهادینه شود، اضافه می‌کند: افراد در صورت مشکوک شدن به ابتلای خود به کرونا باید به پزشک داخلی، عفونی و یا مراکز مشخصی که انتخاب شده‌اند، مراجعه کنند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: اگر فردی به ابتلای کرونا مشکوک باشد، او را به خانه می‌فرستیم، چرا که این بیماری درمان مشخصی ندارد و افراد فقط باید تحت نظر باشند تا اگر بیماری آن‌ها حادتر شد، برای انجام سیتی اسکن مراجعه کنند و اگر فرد مبتلا نبود بعد از گذشت دو هفته دیگر تحت نظر نیست.

اعتصام‌پور از بی ارزشی انجام تست‌های کرونایی که افراد خودسرانه انجام می‌دهند، می‌گوید و اضافه می‌کند: اگر در مراکز خصوصی تست انجام شود تنها افراد را دچار دوگانگی می‌کند و حتی اگر مثبت نیز باشد، ارزشی ندارد، بنابراین به جز اینکه پولی را از سبد خانواده حذف و همکاران در مراکز خصوصی درآمدشان بیشتر شود، هیچ ثمری برای فرد و جامعه ندارد.

مراجعه روزانه ۹۰۰ نفر برای تست کرونا به آزمایشگاه‌های خصوصی اصفهان

او درد قفسه سینه را الزامی برای انجام آزمایش کرونا نمی‌داند و تاکید می‌کند: اگر فردی با علائم کرونا مراجعه کند، با در نظر گرفتن شرایط کلی فرد اولین اقدام که سیتی اسکن است را برای او انجام خواهیم داد و اگر فرد مشکوک بود در مراحل بعد آزمایش کرونا را انجام می‌دهیم؛ در موارد بینابین نیز با تشخیص متخصصان انجام آزمایش توصیه می‌شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه بعضی از آزمایشگاه‌های خصوصی روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر مراجعه کننده دارند و در آمد نجومی را از این راه کسب می‌کنند، آگاهی رسانی در زمینه انجام ندادن آزمایش‌های بی جهت حائز اهمیت است و همه باید بدانند انجام این آزمایش هیچ ارزشی ندارد، البته نتیجه آزمایش بسیاری از آزمایشگاه‌ها نیز موثق و مورد تأیید است.

افزایش خرید داروهای تقلبی کرونا در بازار

او با بیان اینکه در حال حاضر آمار خرید داروهای تقلبی بیداد می‌کند، می‌گوید: همیشه هر بحرانی می‌تواند زمینه‌ساز فرصت‌ها و فرصت طلبی‌ها شود، مردم باید هوشیار باشند و تنها از فرصت‌ها در مدیریت بحران‌ها بهره بگیرند تا جایی برای جولان فرصت طلبان باقی نماند، تبلیغ و تجویز داروهای غیرمنطقی و تقلبی مصداق فرصت طلبی و اهدای پلاسما برابر با اهدای سلامتی و مصداق فرصت‌های بهینه است، برای همین فرصت طلبان اجازه ترویج آن را نمی‌دهند، چرا که پولی از آن در نمی‌آید و تنها فرصت سودجویی را از دست آن‌ها می‌گیرد.

اعتصام‌پور با ابراز تأسف از جوسازی‌ها برای انجام آزمایش پی سی آر و دیگر آزمایش‌های مربوط به کرونا می‌گوید: انجام این آزمایش‌ها خیلی ساده است، اما سودجویان با ادعای انجام آن‌ها با دقت و صحت بیشتر و استفاده از جهل و اضطراب افراد پول بیشتری از افراد دریافت می‌کنند، شفاف‌سازی رسانه‌ها در این زمینه بسیار کار ساز و مؤثر است.

اولتیماتوم وزارت بهداشت به آزمایشگاه‌ها

همچنین قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آزمایشگاه‌های پزشکی کشور می‌گوید: آزمایشگاه‌های پزشکی بدون اخذ تاییدیه، مجاز به انجام آزمایش کرونا نیستند.

او در خصوص نحوه خدمات رسانی آزمایشگاه‌های پزشکی کشور در دوران کرونا، توضیح می‌دهد: فضای انتظار آزمایشگاه‌های پزشکی یکی از محل‌های تجمع مراجعین، از جمله بیماران و ناقلین احتمالی کووید ۱۹ است و مدیریت آزمایشگاه باید ضمن رعایت همه دستورات مرتبط با آلودگی زدایی و پیشگیری از انتقال ویروس در محیط کار کارکنان، ترتیبی اتخاذ کند که فاصله گذاری فیزیکی در آزمایشگاه رعایت شده و با به حداقل رساندن تراکم مراجعین و تأمین تهویه مناسب، از انتقال ویروس در صف انتظار بیماران پیشگیری شود.

او ادامه می‌دهد: آزمایشگاه‌های پزشکی بدون اخذ تاییدیه تضمین کیفیت و ایمنی زیستی برای آزمایش‌های اختصاصی کووید ۱۹ از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجاز به پذیرش و انجام آزمایش‌های اختصاصی مربوط به این بیماری نیستند.

جان بابایی با بیان اینکه تجویز آزمایش‌های اختصاصی کووید ۱۹، مانند آزمایش تشخیص مولکولی و سرولوژی و تفسیر آن‌ها باید با توجه به سوابق و علائم بالینی انجام شود، تصریح می‌کند: این فعالیت در صلاحیت پزشکانی است که از دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت مطلع بوده و آن‌ها را اجرا می‌کنند.

او ضمن تاکید بر اینکه آزمایشگاه‌های پزشکی باید از تبلیغ و پذیرش مستقیم مراجعین خودداری کنند، می‌افزاید: مراجعه مستقیم و بدون تجویز به آزمایشگاه‌های پزشکی، خصوصاً در مورد افراد بدون علامت، علاوه بر تحمیل هزینه غیر ضروری، باعث گمراهی و سردرگمی بیماران و مراجعین می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه همه آزمایشگاه‌های پزشکی که مجوز تشخیص مولکولی بیماری کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، ملزم به گزارش روزانه آمار آزمایش‌های انجام شده و موارد مثبت به دانشگاه علوم پزشکی تحت پوشش آن هستند، خاطرنشان می‌کند: بیماران و مراجعینی که از خدمات آزمایشگاه‌های پزشکی و رعایت نشدن استانداردها و تعرفه‌های مصوب ناراضی هستند، می‌توانند شکایت خود را به معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی منعکس کرده و یا از طریق شماره ۱۹۰ به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش کنند.

انجام تست کرونا برای همه افراد جامعه ضروری نیست

همچنین کریستف هملمن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در خصوص لزوم انجام تست کرونا برای همه افراد جامعه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این امر ضروری نیست و توصیه نمی‌شود، اما چنانچه فردی علائم مشکوک را داشت باید تست کرونا بدهد و ادامه روند درمان را با توجه به توصیه پزشکان دنبال کند و بهترین راه مهار شیوع کرونا مدیریت بهداشت و استفاده از ماسک است.

او ادامه می‌دهد: شرایط شیوع کرونا طی سه ماه آینده بدتر می‌شود و مردم باید قبل از هر چیز به حفظ سلامت شخصی توجه داشته باشند.

تست کرونا آسیب‌زاست

همچنین رامین سامی، فوق تخصص ریه و رئیس بیمارستان خورشید در این زمینه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اکنون اصل تشخیص کرونا در شرایط اپیدمی بر اساس کلینیک بیمار است، یعنی در شرایط فعلی آنقدر علائم کرونا بارز است که متخصصین می‌توانند بدون انجام سی‌تی‌اسکن و سایر آزمایش‌ها کرونا را تشخیص دهند.

او ادامه می‌دهد: انجام سی‌تی‌اسکن برای همه توصیه نمی‌شود و تنها برای افرادی انجام می‌شود که احتمال درگیری شدید ریه را داشته باشند و باید بدانیم اشعه سی‌تی‌اسکن برای افراد آسیب‌زاست و بدون نظر پزشک انجام آن ضرورتی ندارد.

این فوق تخصص ریه با اشاره به بی ارزشی انجام آزمایش آنتی بادی کرونا خاطرنشان می‌کند: انجام خودسرانه سایر آزمایش‌های مربوط به کرونا نیز فاقد ارزش است و قطعی نیست، انجام این آزمایش‌ها زیاد شده و باید بدانیم انجام آن‌ها تنها برای برخی از فعالیت‌های علمی مؤثر است.

نرخ تست کرونا

سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در خصوص تعرفه‌های تست تشخیص مولکولی اظهار می‌کند: مبالغ مختلفی برای این آزمایش‌ها تعیین شده است، ولی تعرفه اصلی آن در بخش خصوصی مبلغی کمتر از ۵۹۰ هزار تومان است، ولی در بخش دولتی وقتی تشخیص داده شود فردی نیاز به آزمایش دارد، انجام این آزمایش رایگان خواهد بود.

او با اشاره به تعیین تعرفه تست کرونا توسط ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید: حتماً منطقی پشت این مسئله است، که در این تعرفه از ارزش گذاری‌های نسبی استفاده کرده است و برای آزمایش‌ها مبلغی نزدیک ۵۶ هزار تومان در بخش خصوصی تعیین کرده است.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه هرچه بتوانیم هزینه‌های آزمایشگاهی را کاهش بدهیم به نفع مدیریت بحران بیماری است، تصریح می‌کند: برقراری پروتکل‌های بهداشتی توسط مشاغل و مردم باید مورد توجه قرار بگیرد تا با استفاده از پیشگیری‌ها بتوان از هزینه‌های بلند مدت جلوگیری کرد.

کد خبر 434729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    3 0
    خدا ازشون نگذره
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    2 0
    بجای کمک بهم شدیم زالو و افتادیم به جون هم، ویروس کرونا باید جلوی ما آدما لنگ پهن کنه...
  • حامد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    1 1
    من چند روز پیش رفتم آزمایشگاه نوبل و با قیمت ۷۰۰، ۸۰۰ تومن این تست رو میگرفت، اصن یه وضعی بودا