تولید ضدعفونی‌کننده‌های سبز برای مقابله با کرونا ویروس

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید ضدعفونی کننده‌های سبز بر پایه مواد طبیعی و غیر سمی برای مقابله با کروناویروس شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهران جوانبخت، عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این روزها تقاضا برای ضد عفونی کننده‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافته و کرونا ویروس جدید که باعث COVID-۱۹ می‌شود، بسیاری از افراد را بر آن داشته تا در زندگی روزمره از مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده بیشتر استفاده کنند تا آنها را از آنچه سازمان بهداشت جهانی اکنون رسماً به عنوان بیماری "همه گیر" طبقه بندی کرده است مصون سازد.

وی افزود: بسیاری از مواد موجود در ضد عفونی کننده‌های متداول به علت سمیت نگرانی‌هایی را برای مصرف کننده‌ها به خصوص قشر آسیب پذیر به همراه داشته است و این مواد می‌توانند از طریق پوست یا غشای مخاطی، استنشاق یا بلع، جذب بدن شده و عوارضی از جمله سرطان، آسم، حساسیت، آسیب‌های پوستی و بیماری‌های عصبی به وجود آورند.

جوانبخت خاطر نشان کرد: ضد عفونی کننده‌های سبز پایه تکنولوژی SDC به روش الکترولیز یون نقره در سیتریک اسید تهیه شده و برخلاف اغلب ضدعفونی کننده‌های پایه یون نقره، این تکنولوژی باعث پایداری یون نقره می‌شود و در حضور اسید سیتریک اثر مضاعفی در خواص ضدعفونی کنندگی دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این تکنولوژی سبز تنها در انحصار سه کشور در دنیا بوده و با توجه به تقاضای جهانی بالا در زمینه ضدعفونی کننده‌های سبز امکان صادرات این محصول استراتژیک که مورد تأیید EPA و FDA نیز بوده، برای کشور فراهم شده است.

وی گفت: محصولات سبز بر اساس آخرین پروتکل‌های جهانی در حوزه سلامت دارای مواد مؤثر کاملاً غیر سمی بوده و به عنوان محصولات سبز طبقه بندی شده‌اند؛ از طرفی نتایج آزمایش‌های میکروبیولوژی در آزمایشگاه‌های مرجع و معتمد وزارت بهداشت و درمان نشان داد که ضدعفونی کننده‌های پیشنهادی بر طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌ها مؤثر است.

وی خاطر نشان کرد: ضدعفونی کننده پایه SDC در زمان یک دقیقه کرونا ویروس را از بین می‌برد و تا ۲۴ ساعت اثر حفاظتی خود را در محل دارد.

جوانبخت با بیان اینکه بعضی شرکت‌های بزرگ در اروپا و آمریکا نیز اخیراً شروع به عرضه یک محصول ضد کرونا بر پایه فرمولاسیون ضدعفونی کننده پراسید این شرکت کرده‌اند، گفت: محصول سبز تولیدی بر پایه پراستیک اسید و هیدروژن پراکسید بر گستره وسیعی از میکروب‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، اسپرها مؤثر بوده و بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته در مدت ۳۰ ثانیه میکروب‌ها و در زمان دو دقیقه کرونا ویروس را از بین می‌برد.

وی در خصوص محصول دیگر این شرکت گفت: محصول سبز سوم این شرکت بر پایه ماده طبیعی لاکتیک اسید است و برای اولین بار در کشور تولید شده است؛ این محصول برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات طراحی و تهیه شده است و بر اساس پروتکل‌های جهانی بعد از شستشو نیاز به آبکشی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بر اساس استانداردهای جهانی ضدعفونی کننده سبز محصولی است که علاوه بر خواص مطلوب ضدعفونی کنندگی تمام اجزای آن غیر سمی است و عوارض مخربی برای سلامت افراد و محیط زیست ندارد.

کد خبر 434618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.