راه‌اندازی بورس املاک کاربردی ندارد

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: ایجاد بورس املاک به دلیل ناهمگن بودن این کالا، کاربردی ندارد. راه‌اندازی بورس برای کالاهای همگنی نظیر سکه طلا، ورق فولاد یا کاتد مس کاربرد دارد.

سعید صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات اظهار کرد: این کار من درآوردی است. ایجاد بورس کالا زمانی کاربرد دارد که کالای همگن وجود داشته باشد که تفاوت آن‌ها از یکدیگر قابل تشخیص نباشد. سکه طلا، ورق فولادی، کاتد مس یا اوراق بهادار از این دسته هستند اما این مسئله درباره مسکن و به طور کل املاک مصداق ندارد.

وی افزود: اگر قصد از تأسیس بورس املاک صرفاً راه‌اندازی وبسایتی به منظور معرفی خریدار و فروشنده باشد، دیگر نمی‌توان نام بورس را بر آن اطلاق کرد. نمی‌توان گفت راه‌اندازی بورس املاک مؤثر نیست اما بستر لازم برای آن فراهم نیست؛ اولین شرط همگن بودن کالاها برای معامله است.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: حدود ۱۷ سال پیش از این، بحثی با عنوان فروش متری مسکن مطرح شد که در آن یک مجتمع مسکونی بزرگ ۱۰۰ هزار مترمربعی به واحدهای کوچک‌تر یک متری تقسیم می‌شود که نماینده‌ای از همه طبقات است. برای مثال در یک مجتمع ۱۵ طبقه‌ای، قیمت این واحد نماینده‌ای از طبقه اول تا طبقه ۱۵ خواهد بود.

صمدی خاطرنشان کرد: این واحد در واقع یک امتیاز و این طرح قابل اجرا است اما اجرای آن نیز کار ساده‌ای نبوده و قوانین مخصوص به خود را نیاز دارد.

راهکاری برای ساماندهی بازار مسکن نیست

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که راهکارهای ساماندهی آشفته بازار مسکن در شرایط فعلی چیست؟ گفت: هیچ، زمانی که نقدینگی موجود در جامعه را افزایش می‌دادیم باید فکر نتیجه آن را هم می‌کردیم. در شرایط تورم هرچه انجام دهند، عکس‌العمل بدتری نشان می‌دهد.

صمدی افزود: تصمیمات را باید در شرایط ثبات گرفت نه در دوره بحران و برانگیختی بازارها. اشتباه تصمیم‌گیری در ایران این است که اشتباهات تکرار می‌شود و در بدترین شرایط در تقلا برای تصمیم‌گیری هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط بحرانی نمی‌توان تصمیمی اتخاذ کرد که حالت عادی را به بازار بازگرداند. باید پیش از فرارسیدن بحران، آن را پیش‌بینی کرد به عبارت دیگر وقتی بازار عادی را تجربه می‌کنیم باید برای شرایط بحرانی آماده باشیم.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان، گفت: با مرور روند تغییرات صدور پروانه‌های ساختمانی، خواهیم فهمید که این روند، نزولی بوده و بنابراین باید انتظار داشته باشیم که دو یا سه سال بعد با کمبود مسکن رو به رو شویم اما برگزاری جلسات مختلف در حالی که همه چیز بهم ریخته است فایده‌ای ندارد؛ آزموده را آزمودن خطاست.

کد خبر 434604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.