پروتکل‌های بهداشتی سفر و گردشگری

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان اقدام به برگزاری کارگاهی برای آموزش پروتکل‌های بهداشتی سفر کرد که در آن به مواردی همچون توصیه‌های بهداشتی برای سفر با خودرو شخصی،‌ چگونگی حضور در فرودگاه و پایانه،‌ موارد مهم در اقامتگاه‌ها و همچنین شناسایی مناطق سفید برای سفر اشاره شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول پرتو، کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در برنامه "آشنایی با پروتکل‌های بهداشتی سفر ویژه فعالان صنعت گردشگری" که از سوی انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرتی استان اصفهان با همکاری اتاق بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شده بود، اظهار کرد: حمل و نقل، مسافرت و تجمع در کلاس‌های آموزشی همچنان جزو خطوط قرمز وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت برای انتقال بیماری است. به همین دلیل نیاز است که در این حوزه آموزش‌هایی ارائه شود.

وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی حوزه گردشگری توجه به موارد بهداشتی در وسایل نقلیه است. این وسایل شامل تاکسی‌های بین شهری، اتوبوس‌ها، قطارها و هواپیماهاست که پروتکل‌های مخصوص به خود را نیاز دارند.

این کارشناس بهداشت ادامه داد: یکی از مسائلی که در خصوص این بیماری مطرح است، انتقال ویروس آن از طریق هواست و بر همین اساس استفاده از ماسک بسیار توصیه می‌شود. اینکه چه ماسکی استفاده شود نیز بسیار مهم است. بهترین ماسکی که در حال حاضر توصیه می‌شود، ماسک‌های یک بار مصرف جراحی است. ماسک‌های پارچه‌ای نیز می‌تواند تا چند روز قابلیت استفاده داشته باشد به شرط اینکه بعد از استفاده با آب و صابون شسته شود.

پروتکل‌های فرودگاه و پایانه

پرتو اضافه کرد: مسافران باید تا جایی که ممکن است از خرید اینترنتی برای تهیه بلیط استفاده کرده و در مراجعه به گیشه نیز فاصله یک متری را رعایت کنند. زمانی که وارد محوطه پایانه مسافربری می‌شوند باید از دست زدن به دستگیره‌ها، صندلی‌ها و جاهایی که ممکن است افراد مختلفی با آن در ارتباط باشند خودداری کنند یا اگر از آن‌ها استفاده کردند بلافاصله دست‌های خود را ضدعفونی کنند. همچنین از دراز کشیدن روی نیمکت‌ها و صندلی‌ها مطلقاً خودداری کنند. اقامه نماز نیز در این پایانه‌ها حتی‌المقدور نباید صورت بگیرد.

وی در خصوص پروتکل‌های حمل و نقل هوایی گفت: هنگام ورود به فرودگاه و خروج از آن دست‌ها باید ضد عفونی شود. در گیت های فروش بلیط و تحویل چمدان حتماً باید فاصله رعایت شود. اگر مسافران با فاصله از یکدیگر ننشینند به دلیل اینکه فضا بسته است و تهویه هوا وجود ندارد بیماری می‌تواند منتقل شود. همچنین استفاده از ماسک در هواپیما توصیه می‌شود و حتماً باید توسط خدمه پرواز نسبت به رعایت این مساله تاکید شود. خوردن و آشامیدن در هواپیما می‌تواند جزء یکی از مسائل پر مخاطره باشد. مسافران هنگام خروج از هواپیما باید دست‌های خود را ضد عفونی کنند.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: در حمل و نقل ریلی نیز توصیه می‌شود که از تجمع مسافران در سالن‌های انتظار خودداری شود. نکاتی که در دو مورد پیش گفته شد در خصوص این نوع از حمل و نقل نیز باید اجرا شود.

پروتکل‌های اقامتگاه‌ها

پرتو با بیان اینکه "به مسافران توصیه می‌شود که از واحدهای اقامتی دارای زیرساخت‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده کنند"، گفت: ضد عفونی چمدان در این اقامتگاه‌ها چندان مورد تاکید نیست. گیت ها حتماً باید ضدعفونی شوند. در واحدهای اقامتی قسمت‌هایی وجود دارد از جمله سالن‌های غذاخوری یا اتاق‌ها که ممکن است مورد استفاده همگانی قرار بگیرد، بنابراین استفاده از روبالشی‌ها و ملحفه‌های یک بار مصرف یا چیزی که شست و شوی مناسب و بهداشتی روی آن صورت بگیرد توصیه می‌شود. کلیه سطوح در تماس با دست از جمله دستگیره‌ها، پریزهای برق، کنترل تلویزیون و تلفن باید به صورت مداوم ضد عفونی شود. فردی که به واحد اقامتی مراجعه می‌کند تا جایی که ممکن است سعی کند وسایل شخصی همراه داشته باشد. استفاده از کتب ادعیه، مهر و سجاده‌های موجود در این اقامتگاه‌ها کمتر توصیه می‌شود. علاوه بر این استفاده از رستوران‌ها نیز پروتکل‌هایی نیاز دارد که با آنچه بیان شد مشترک است.

نکات بهداشتی در سفر با خودرو شخصی

وی ادامه داد: سفرهای زمینی بیشتر از طریق اتوبوس‌های بین شهری، اتومبیل‌های شخصی و تورهای مسافرتی صورت می‌گیرد. اولین نکته‌ای که باید مد نظر قرار بگیرد ضد عفونی وسیله نقلیه‌ای است که مسافران با آن جابجا می‌شوند. پیش از وارد شدن مسافران، سطوحی که در ارتباط با دست است باید به وسیله کادر اجرایی اتوبوس ضد عفونی شود. حتماً دست مسافران در بدو ورود و هنگام ورود به اتوبوس ضد عفونی شود. علاوه بر این استفاده از ماسک در اتوبوس به شدت توصیه شود.

این کارشناس بهداشت افزود: در پاسخ به اینکه پرسیده می‌شود استفاده از تب سنج در حال حاضر چه میزان می‌تواند مؤثر باشد باید گفت استفاده از آن دیگر توصیه نمی‌شود، چراکه بیشترین ابتلا به این بیماری توسط افراد بدون علامت صورت می‌گیرد و استفاده از تب سنج دیگر کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.

پرتو اضافه کرد: یکی از مسائلی که در فصل تابستان مطرح می‌شود بحث استفاده وسایل سرمایشی است. در اماکن سر بسته‌ای چون اتوبوس، اتومبیل و یا هر جایی که بیش از یک نفر در آن باشد هرقدر هوا رقیق‌تر باشد انتقال بیماری کم‌تر اتفاق می‌افتد. ابتدایی‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه برای رقیق کردن هوا این است که اگر امکان باز کردن پنجره هست، آن را باز کنند تا هوای موجود در محوطه جابجا شود. اینکه چرا بیماری نسبت به فصل زمستان بیشتر شده است نیز به همین وسایل سرمایش و جهت وزش باد آن‌ها باز می‌گردد. جهت وزش باد از این وسایل باید به سمت بالا باشد نه اطراف تا بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نشود.

در ادامه این نشست نمایندگان تورهای مسافرتی اصفهان سوالاتی در خصوص مساله گردشگری و سفر ایمن از این کارشناس پرسیدند.

توصیه‌های بهداشتی برای اماکن بین راهی

پرتو در پاسخ به اینکه "توصیه بهداشتی برای استفاده از اماکن بین راهی چیست؟ " گفت: برخی از اماکن مسیر راه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در این مورد بر سرویس بهداشتی، نمازخانه و مراکز سرو غذا دست می‌گذاریم. سرویس بهداشتی جزو مواردی است که پیش از این بیماری نیز در انتقال برخی از بیماری‌ها نقش بسیار مهمی داشته است؛ چراکه سطوح در تماس با دست در آن زیاد است. شیرآلات این مکان ممکن است توسط فردی که پیش از آن از سرویس استفاده کرده است آلوده شده باشد. بنابراین لازم است که هر فرد پیش و پس از استفاده از آن دست‌های خود را ضد عفونی کند. شست و شوی دست ترجیحاً باید با مایع صابون باشد، استفاده از آب گرم نیز ویروس را راحت تر از بین می‌برد. معمولاً پرسیده می‌شود که آیا می‌توان از دستکش استفاده کرد؟ اگر برای لحظاتی باشد پاسخ مثبت است. مشکلی که استفاده از دستکش دارد این است که اعتماد کاذبی در افراد ایجاد می‌کند که باعث می‌شود پس از خارج کردن دستکش گمان کنند دست‌هایشان تمیز بوده و نیاز به شست و شو ندارد.

این کارشناس افزود: نمازخانه‌های بین راهی نیز ممکن است در انتقال بیماری اثر داشته باشند. استفاده از مهر و سجاده‌های همگانی در انتقال بیماری مؤثر است. برای استفاده از این مهرها ممنوعیت وجود دارد و افرادی که سفر می‌کنند باید مهر و سجاده شخصی خود را همراه داشته باشند. تماس دست و پا با موکت یا فرش نمازخانه این مکان‌ها که ممکن است آلوده باشد نیز در انتقال بیماری مؤثر است. ممکن است نمازگزار زمانی دیگر برای اقامه نماز نداشته باشد که در این صورت استفاده از پارچه برای قرار دادن روی موکت یا فرش نمازخانه توصیه می‌شود. مراکز تهیه مواد غذایی که در بین راه وجود دارد نیز یکی از موارد مهم در انتقال بیماری محسوب می‌شود که لازم است پروتکل‌های مربوط به آن رعایت شود. افرادی که در قسمت سرو غذا کار می‌کنند ممکن است با یک عطسه بیماری را به دیگران منتقل کنند. کسی که غذا را تحویل می‌دهد حتماً باید از ماسک و دستکش استفاده کرده باشد و مردم نیز باید از مراکزی استفاده کنند که پروتکل‌ها در آن رعایت شده باشد.

نباید به مناطق قرمز سفر بشود

وی درباره اینکه "آیا این اطمینان وجود دارد که اگر به مناطق قرمز سفر کردیم بیماری انتقال پیدا نکند؟ " تصریح کرد: چرا نام این مناطق را قرمز گذاشته‌اند؟ مگر غیر از این بوده است که ممنوعیت مسافرت در آن اعمال شود. پس در مرحله نخست باید گفت که نباید به مناطق قرمز سفر بشود به دلیل اینکه احتمال ابتلا در آن بیش از ۷۰ درصد خواهد بود اما اگر اجباری در سفر وجود داشت، تمام پروتکل‌ها ازجمله فاصله گذاری باید رعایت شود و فرد نباید در تجمعات حاضر شود، استفاده از ماسک نیز بسیار توصیه می‌شود چراکه در حال حاضر یافته‌ها نشان می‌دهد که انتقال ویروس از هوا بسیار بیشتر از سطوح است.

پرتو با اشاره به وظیفه راهنمای گردشگری در مواجهه با فرد مشکوک به کرونا در تور، توضیح داد: در فصل تابستان بیش از سایر فصل‌ها سفر وجود دارد. هر سرفه، عطسه و آبریزش بینی، چشم و حتی سردرد را مشاهده کردید ۹۰ درصد این احتمال را بدهید که فرد دچار بیماری است. راهنما باید در اسرع وقت فرد را از ادامه سفر منصرف کند، چراکه این فرد باید استراحت کرده و در شرایط قرنطینه قرار گیرد تا درمان شود و دیگران را نیز مبتلا نکند. اگر فردی مبتلا باشد به طور متوسط تا چهار یا پنج روز باید انتظار داشته باشیم که اطرافیان او نیز دچار بیماری شوند.

وزارت میراث فرهنگی باید نظارت کند

این کارشناس با بیان اینکه "نظارت بر ارائه بهینه خدمات و اجرا پروتکل‌ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است" تاکید کرد: ستاد مقابله با شیوع کرونا که کاملاً به وزارت بهداشت تفویض اختیار شده است، در کل کشور زیر مجموعه‌هایی نظیر دانشگاه علوم پزشکی دارد. بسیاری از مراکزی که پروتکل‌ها را رعایت نکردند به مراجع قضائی معرفی شدند. در اصفهان مراکزی بوده است که پلمپ شده‌اند. تا کنون تا مرحله پلمپ مکان پیش رفته‌ایم و به مرحله نصب بنر نرسیده‌ایم اما این اجازه از سوی مرجع قضائی داده شده است که اگر کسی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرد و به اخطارها توجهی نشان نداد علاوه بر پلمپ، بنری نیز نصب شود که نشان دهد در آن مکان پروتکل‌ها رعایت نشده‌اند. اگر در حین سفر یا در شرایطی دیگر افرادی را مشاهده کردید که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، سامانه ۱۹۰ پاسخگوی وزارت بهداشت، این آمادگی را دارد که نظرات را شنیده و بازرسی کند.

در سفر از غذای کنسروی استفاده شود

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "خوراک‌ها تا چه اندازه در انتقال بیماری موثرند و آیا توصیه می‌شود که از غذاهای بسته بندی شده در طول سفر استفاده شود؟ " گفت: توجه به اینکه هنگام سرو غذا در رستوران‌های بین راهی ممکن است ترشحات ناشی از سرفه یا عطسه روی غذا ریخته شود و به دلیل اینکه این بیماری از طریق غذا نیز منتقل می‌شود، توصیه می‌شود که از غذاهای بسته بندی شده و کنسروی استفاده شود به این شرط که غذای پخته شده‌ای که در آن گوشت، تخم مرغ و شیر است را همراه خود از خانه نبرند، چراکه مشکلات مضاعفی چون مسمومیت ایجاد خواهد شد.

تست پی سی آر قابل اطمینان نیست

پرتو درباره اینکه "چگونه می‌توان سفرهای انفرادی به شهر گردشگر پذیری چون اصفهان را به لحاظ بهداشتی مدیریت کرد؟ " خاطرنشان کرد: سفرهای انفرادی کار مدیریت را سخت می‌کند. در برخی از مسافرت‌های خارجی اعلام شده است که فرد حتماً باید تست "پی سی آر" را انجام دهد و بعد با مدرکی که مبنی بر منفی بودن بیماری اوست به آن کشور سفر کند. این تست قابل اطمینان نیست چراکه ممکن است نتیجه آن منفی باشد اما فرد پس از خارج شدن از آزمایشگاه دچار بیماری شود که علائم آن ۴ یا ۵ روز بعد ظهور پیدا می‌کند. چرا بیماری مجدداً اوج پیدا کرد؟ چون باورها نسبت به شیوع این بیماری ضعیف شد. آنچه در ارتباط با کنترل شیوع کرونا ضروری است مقابله هوشمند با آن است. به این معنی که خود فرد باید بخواهد که به بیماری مبتلا نشود و نکاتی که برای این مبتلا نشدن نیاز است را جدی گرفته و رعایت کند. از طرف دیگر مراکز ارائه خدمت نیز باید خود بهداشت را رعایت کنند تا بتوان کنترل این بیماری را مدیریت کرد.

چگونه مناطق سفید را بشناسیم؟

این کارشناس در پاسخ به این سوال که "از چه طریق می‌توان از مناطق سفید بیماری مطلع شد تا بدانیم تورهای مسافرتی را برای کدام شهر تدارک ببینیم؟ " اظهار کرد: اینگونه استعلام‌ها در حال حاضر تا اندازه‌ای محرمانه است. استان‌ها و شهرهای قرمز مرتباً اطلاع رسانی می‌شود اگر عکس این قضیه رخ دهد و مناطق سفید اعلام شوند اتفاقی که می‌افتد این است که فردی که در استانی با وضعیت بیماری قرمز زندگی می‌کند متمایل می‌شود که به شهرهایی با وضعیت سفید برود و همزمان با این سفر بیماری را نیز به همراه خود به آنجا می‌برد.

کد خبر 434583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مخاطب ایمنا IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    1 0
    ممنون مفید بود