تکنولوژی‌ هایی که به کمک معلولان  می آید

فناوری‌های جدید این امکان را به معلولان می‌دهد که بتوانند با وجود ناتوانایی‌های جسمی و حرکتی، کارهای روزمره خود را انجام دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه تکنولوژی و پیشرفت‌های عرصه فناوری به کمک افرادی آمده است که از اختلالات بینایی، گفتاری، حرکتی و دیگر معلولیت‌ها رنج می‌برند. ابزارها و گجت‌های هوشمند زیادی طراحی شده‌اند که با استفاده از آن‌ها معلولان می‌توانند کارهای روزانه و عادی خود را راحت‌تر انجام دهند. در ادامه به معرفی بعضی از تکنولوژی‌های مورد استفاده معلولان می‌پردازیم:

ویلچر هوشمند خودران

ویلچرهای هوشمند خودران که محصول شرکت پاناسونیک است، افراد را بدون برخورد با موانع در ایستگاه‌های شلوغ راه‌آهن جابه جا کرده و بدون نیاز به دخالت انسانی، آن‌ها را به مقصد می‌رساند. این نوع ویلچرها برای شناسایی موانع ثابت و متحرک محیطی به رادارها، حسگرها و دوربین‌های متعددی مجهز بوده و یکی از قابلیت‌های مهم آن‌ها امکان ترمز سریع و ناگهانی در صورت مواجه شدن با موانع پیش بینی نشده است.

گوشی‌های Sesame

گوشی Sesame که نیازی به لمس کردن ندارد برای افراد معلول تولید شده است. این محصول به گونه‌ای طراحی شده که با حرکات سر و از طریق دوربین جلوی خود کار می‌کند. معلولان می‌توانند بدون اینکه از انگشتان خود استفاده کنند، تنها با حرکات سر، کارهایی مانند برقراری تماس تلفنی و پخش موسیقی را انجام دهند. علاوه بر این گوشی Sesame به قابلیت کنترل صوتی نیز مجهز شده است.

ابزاری برای غذا خوردن

این ابزار با وصل شدن به قاشق یا چنگال افراد دارای معلولیت حرکتی، به آن‌ها کمک می‌کند راحت‌تر و بدون کمک دیگران غذا بخورند. دستگاه جدید قادر است لرزش دست بیمار را تا حدود ۷۰ درصد کاهش دهد و بیشتر برای افرادی مناسب است که به بیماری‌هایی مانند پارکینسون مبتلا هستند. در کنار این وسیله، یک دستگیره ثابت کننده، یک شارژر و سه قاشق در اندازه‌های مختلف در اختیار افراد قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند با هر بار شارژ کردن این دستگاه، برای چند وعده غذایی از آن استفاده کنند.

دستکش سخنگوی Ayoub

Ayoub یک دستکش سیاه و سفید است که روی دست کاربر قرار می‌گیرد؛ افرادی که قدرت تکلم ندارند می‌توانند متن خود را بنویسند و تنها با فشار دادن یک دکمه، متن را به صدا تبدیل کنند. صدای مورد نظر از طریق یک بلندگوی کوچک پخش می‌شود. شرکت‌های مایکروسافت و گوگل با سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی از این قبیل قصد دارند با به کارگیری هوش مصنوعی، زندگی را برای معلولان راحت‌تر کنند.

اپلیکیشن Live Transcribe

هر فردی که مشکل شنوایی دارد یا کاملاً ناشنوا است، می‌تواند با استفاده از نرم افزار Live Transcribe با دیگران ارتباط برقرار کند. این اپلیکیشن به کمک رایانش ابری و فناوری تبدیل صدا به تصویر، مکالمات را روی نمایشگر گوشی افراد ناشنوا یا کم شنوا نمایش می‌دهد. نرم افزار Live Transcribe بیش از ۷۰ زبان دنیا را شناسایی می‌کند و کاربردی کاملاً دو طرفه دارد. علاوه بر این نرم افزار مذکور دارای یک تقویت کننده قابل تنظیم صداست که به افراد کم شنوا کمک می‌کند از تلفن‌های خود به عنوان یک سمعک با فناوری بالا استفاده کنند.

اخبار مرتبط: مشکلات تغذیه‌ای معلولان ذهنی چیست؟ 

کد خبر 434561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.