ماسک پارچه‌ای استاندارد  چه ویژگی‌هایی دارد؟

رئیس مرکز علمی کاربردی ایران سپهر گفت: اگر ماسک‌های استاندارد از الیاف پنبه‌ای نباشد، در صورت استفاده مداوم روی صورت نمی‌تواند رطوبت و عرق را به بیرون انتقال دهد؛ در نتیجه باعث ایجاد جوش و کهیر صورت می‌شود و اثرات حساسیتی خواهد داشت.

آرش امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دانشگاه نسل چهارم در جامعه دانشگاه مسئولیت پذیر تعریف شده است و مرکز علمی کاربردی ایران سپهر اولین مرکز دانشگاهی بود که به کمک دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان برای خروج از بحران کرونا موفق به تولید ماسک پارچه‌ای بر اساس رفرنس‌ها و منابع علمی شده است.

وی با بیان این که مرکز علمی کاربردی ایران سپهر اصفهان توان تولید ماسک برای همه ایران را دارد، افزود: ماسک‌های پارچه‌ای که لایه میانی آن ترمو باند نباشد، نمی‌توانند جلوی انتشار ویروس را بگیرند؛ این ماسک‌ها با پارچه معمولی تفاوتی ندارند و در جلوگیری از ورود ویروس به بدن هم مؤثر نیستند.

رئیس مرکز علمی کاربردی ایران سپهر اصفهان با بیان این که این دانشگاه از الگوی ایتالیایی در تولید ماسک استفاده کرده است، تصریح کرد: ماسک‌های تولیدی این مرکز علمی کاربردی در چهار سایز تولید می‌شود که برای اطفال تا بزرگسالان، زنان و مردان به صورت جداگانه سایزبندی شده است.

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌های امروز باید بتوانند برای مشکلات جامعه راهکار ارائه دهند، اظهار کرد: برای طراحی این ماسک‌های پارچه‌ای سه لایه از رفرنس‌ها و منابع علمی معتبر دنیا استفاده کردیم، چرا که ماسک‌های پارچه‌ای تولید شده در ابتدای شیوع کرونا کیفیت لازم را نداشتند و سودجویی‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت.

امامی تصریح کرد: همه وسایل مورد نیاز تولید این ماسک سه لایه در اصفهان تأمین می‌شود و همه پارچه، لایه و کش این ماسک تولید داخلی است؛ از هشت اسفندماه تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه، چند میلیون ماسک پارچه‌ای سه لایه توسط مرکز علمی کاربردی سپهر اصفهان تولید شد.

کیفیت ماسک‌های پارچه‌ای بعد از ۶ بار شستشو کاهش می‌یابد

وی با تاکید بر اینکه تنها در هفته اخیر ۴۷ هزار عدد ماسک تولید شده است، افزود: دستگاه‌های بسیاری همچون استانداری، سپاه، بنیاد شهید، پالایشگاه و کارخانجات صنعتی، فروشگاه‌های کوثر، شرکت توزیع برق استان و درگاه‌های فروش اینترنتی متقاضی خرید این نوع ماسک هستند که کیفیت استاندارد و قیمت مناسبی هم دارد.

رئیس کمیته نساجی و پوشاک اتاق بازرگانی اصفهان گفت: محتوای آموزشی شیوه تولید ماسک سه لایه را در قالب سی دی و جزوه آموزشی به استان‌های دیگر هم منتقل کردیم و در شهرهای بسیاری به این شیوه، ماسک تولید شد.

وی اظهار کرد: اگر ماسک‌های استاندارد از الیاف پنبه‌ای نباشد، در صورت استفاده مداوم روی صورت نمی‌تواند رطوبت و عرق را به بیرون انتقال دهد؛ در نتیجه باعث ایجاد جوش و کهیر صورت می‌شود و اثرات حساسیتی خواهد داشت.

امامی با بیان این که مردم باید ویژگی ماسک استاندارد را بدانند و آگاهی لازم در این زمینه داده شود، تصریح کرد: بیش از نیمی از ماسک‌های جراحی و پارچه‌ای در بازار تقلبی است، اما ماسک مرکز دانشگاهی ایران سپهر با مستندات علمی تولید شده است.

وی در خصوص ویژگی‌های یک ماسک پارچه‌ای سه لایه و استاندارد، گفت: پارچه خارجی و داخلی آن باید از تریکو پلی استر پنبه‌ای باشد؛ ترکیب غیر از پلی‌استر پنبه باعث صدمه پوستی به علت جذب عرق می‌شود. همچنین لایه وسط ماسک باید از جنس ترمو باند باشد نه اسپان باند یا لایی چسب. این ماسک‌ها بعد از شش بار شستشو باید حتماً تعویض شوند، چرا که سطح کیفیت آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

کد خبر 434453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.