احتمال تعویق برگزاری کنکور سراسری

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

فرمایشات رهبری را به دقت گوش دهید، نگفتند رئیس‌جمهور را استیضاح نکنید

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت‌رییسه مجلس شورای اسلامی تحویل سوال از رئیس‌جمهور با ۱۹۶ امضا به هیئت‌رییسه مجلس را تأیید کرد. روز گذشته انتشار این خبر بازتاب زیادی داشت. برخی این اقدام مجلس یازدهم را خلاف بیانات رهبر انقلاب در دیدار ویدئویی اخیر با نمایندگان مجلس یازدهم خواندند. استناد این گروه به اظهارات رهبری بر این مبنا بود که دولت باید تا روز آخر به فعالیت و کار خود ادامه داد.

موسوی لارگانی، عضو هیئت‌رییسه مجلس و طراح اصلی طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره این موضوع می‌گوید: «سوال ما از رئیس‌جمهور خواسته عموم مردم کشور است؛ به دلیل نابسامانی‌هایی که در بازار ارز و به دلیل افزایش قیمت‌های افسارگسیخته‌ای که در کشور وجود دارد.

این سوال در زمانی که در مجلس مطرح شد، روز اول در عرض نیم ساعت ۱۲۸ نفر از نمایندگان به صورت خودجوش نامه را امضا کردند و هیچ فشاری و درخواستی از طرف ما نبود با این حال این رقم امضا جمع‌آوری شد و در روز نخست تعداد امضاها به ۱۳۴ امضا رسید. بعد از انتشار اسامی امضا کنندگان در روزهای بعد نیز نمایندگان دیگری برای امضا پیش قدم شدند.

این نماینده مجلس یازدهم درباره ادعای تضاد رفتار نمایندگان سوال‌کننده با بیانات رهبری تصریح کرد: «بیانیات رهبری مستند و موجود است، کسانی که می‌گویند ما خلاف فرمایش رهبری عمل کردیم پاسخ دهند که کجای فرمایشات ایشان خطاب به مجلس گفته شد سوال نکنید حتی به اختصار و اشاره هم به چنین چیزی نفرمودند و از مجلس نخواستند از رئیس‌جمهور سوال نکنید».

وی ادامه داد: «اتفاقا معظم‌له در کلام خود با صراحت فرمودند: وظیفه نظارتی شما سوال و تفحص است. این مورد را عیناً خود رهبری فرمودند. بنابراین ایشان ما را محدود نکردند و نفرمودند شما حق سوال و تحقیق و تفحص ندارید».

طراح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: «فرمایشات رهبر انقلاب را به دقت گوش دهید. ایشان می‌فرمایند که معمولاً دولت‌هایی که ۸ ساله هستند سال آخر آنطور که باید و شاید فعالیت نمی‌کنند و دولت باید تا روز پایان فعالیت و مأموریت به کار خود ادامه دهد. صحبت رهبری این بود که دولت با جدیت به فعالیت خود ادامه دهند. یعنی تذکری به دولت بود تا در سال پایانی اسیر کاهلی نشود نه اینکه به مجلس بگویند سوال نپرسید و استیضاح نکنید».

نادری: احتمال تعویق در برگزاری کنکور سراسری وجود دارد

احمد نادری درباره آخرین پیگیری‌ها پیرامون زمان برگزاری کنکور سراسری اظهار کرد: مهم‌ترین هدف ما حفظ جان داوطلبان و شهروندان است، در حال حاضر درخواست‌های زیادی درباره کنکور سراسری وجود دارد اما ما هنوز نمی‌دانیم که وضعیت کرونا در موعد برگزاری کنکور سراسری یعنی در تاریخ‌های ۳۰ و ۳۱ مردادماه چه خواهد شد؟ لذا ما در حال رصد شرایط هستیم اگر تا آن زمان کرونا کنترل و میزان مبتلایان کم شد طبیعتاً آزمون در همان تاریخ برگزار می‌شود وگرنه تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این‌که ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و شخص وزیر بهداشت به عنوان متخصص امر هستیم، گفت: همواره تآکیدم بر این است که باید حرف اول و آخر را در ستاد کرونا وزیر بهداشت بزنند، به همین دلیل قطعاً در مورد زمان برگزاری آزمون سراسری هم حرف وزیر بهداشت را قبول می‌کنیم و تابع آن هستیم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در عین حال با بیان این‌که احتمال تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری وجود دارد، اظهار کرد: اگر در آن زمان همچنان شاهد ادامه پیک دوم کرونا باشیم و در این شرایط وزارت علوم بر برگزاری کنکور سراسری در موعد تعیین شده اصرار کرده و تمکین نکند، ما در مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی را خواهیم داد چون نگرانی اصلی ما حفظ جان مردم است. امکان طرح دوفوریتی برای تعویق برگزاری کنکور سراسری وجود دارد ولی ما هنوز در این باره به نتیجه نرسیده‌ایم.

نادری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اولویت‌مان مبنی بر حفظ جان مردم با همکاری با برخی از نمایندگان تعویق دو کنکور دکتری و ارشد را پیگیری کردم و نامه سرگشاده به رئیس جمهور نوشتم مبنی بر این‌که به نظر وزیر بهداشت توجه شود آن زمان زمزمه‌هایی وجود داشت که وزارت علوم مخالف تعویق کنکور است که در نهایت با پیگیری‌های انجام شده برگزاری کنکور دکتری و ارشد عقب افتاد.

خضریان: وزیر جهاد کشاورزی پاسخگوی رانت واردات گندم باشد

علی خضریان با بیان اینکه ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۱۳۹۴ تاکنون حذف شده، گفت: این تصمیم باعث ضربه به تولید داخلی شده و به کشاورزی ما نیز ضربه وارد کرده است. وی با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل عدم توجه به تولید داخلی، واردات گندم رونق گرفته است، اظهار کرد: عدم حمایت از تولید گندم این ذهنیت را پدید می‌آورد که گویا فرد یا افرادی تلاش می‌کنند تا منافع شخصی برخی از اطرافیانشان تأمین شود.

خضریان با اشاره به طرح سوال از وزیر کشاورزی در خصوص علت واردات گندم، مدعی شد: وزیر جهاد کشاورزی باید ضمن ارائه توضیح در خصوص علت این تصمیم، پاسخگوی رانت واردات برای افراد خاص باشد. گندم کالایی استراتژیک است و خودکفایی در گندم اقدامی راهبردی برای تمام کشورها محسوب می‌شود. وقتی توان تولید داخلی تضعیف می‌شود برخی سودجویان وارد کار می‌شوند و تمام بازار را به دست خود می‌گیرند.

نماینده تهران مدعی شد: متأسفانه یکی از شخصیت‌های سیاسی پر نفوذ سیاسی کشور اقدام به واردات محموله‌های گندم کرده است، سوال اینجاست چه ارتباطی بین حذف ردیف بودجه و واردات توسط اینگونه افراد می‌باشد و آیا نظارتی بر این مسئله وجود دارد؟ اسناد نشان می‌دهد شرکت ثبت شده توسط این چهره سیاسی که تنها چند ماه پس از آغاز به کار دولت در سال ۹۲ ثبت شده، اقدام به واردات کالاهای اساسی با ارز مرجع کرده است.

فعالیت‌های حزبی و سیاسی به دلیل کرونا تعطیل شده است

پروانه مافی با بیان این‌که کرونا پیچیدگی‌های فراوانی دارد و تاکنون هیچ دارو، درمان و واکسنی برای آن ساخته نشده است، گفت: یک فضای پر ابهام در معالجه این بیماری در دنیا به وجود آمده است و این بیماری بر حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سیاسی اثر گذاشته است.

وی ادامه داد: پنج ماه است که احزاب نشست‌های خود را تعطیل کرده‌اند جلسات شورای مرکزی معمولاً با حضور ۱۵ تا ۲۰ نفر و گاهی تا ۴۰ نفر برگزار می‌شود، اما به دلیل همین تعداد نفرات زیاد و خطر اجتماعات، این نشست‌ها تعطیل است و یک ارتباطی میان افراد در احزاب وجود ندارد و ارتباط احزاب هم با هم که در خانه احزاب شکل می‌گرفت اکنون وجود ندارد و وقتی این ارتباط نباشد فعالیت سیاسی کند یا تعطیل می‌شود البته ارتباط در فضای مجازی وجود دارد اما این گفت‌وگوها محدود است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی خاطر نشان کرد: نشست‌های سیاسی، جلسات شورای مرکزی و جلسات کمیته‌های حزب کارگزاران متوقف شده است سایر احزاب هم همین‌گونه هستند در واقع کرونا فعالیت سیاسی را از همه گرفته است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا کرونا بر انتخابات ریاست جمهوری هم تأثیر خواهد داشت، تصریح کرد: برخی می‌گویند واکسن کرونا تا شهریورماه آماده می‌شود برخی کشورها هم مدعی دستیابی به واکسن هستند اگر واقعاً واکسن کشف شود، می‌تواند کرونا را کنترل کند و به تدریج شرایط برای فعالیت فراهم می‌شود، البته با وجود واکسن هم، بازگشت به شرایط قبل از کرونا به تدریج رخ خواهد داد. اگر تا پاییز واکسن کرونا تولید شود، امکان بازگشت به فعالیت‌های سیاسی و حزبی وجود دارد.

کد خبر 434337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.