اثرات جزایر گرمایی بر جوامع کم‌درآمد

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تفاوت دمای هوا در مناطق مختلف یک شهر می‌تواند تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد نیز برسد که این میزان گرما تحت‌تأثیر تبعیضات نژادی بیشترین ضربه را به اقشار کم‌درآمد و رنگین‌پوست وارد می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر هیوستون واقع در ایالت تگزاس آمریکا یکی از ۱۳ شهر آمریکایی محسوب می‌شود که در طول پیاده‌سازی یک برنامه فدرال باعنوان نقطه داغ شناخته شده است. با توجه‌ به گزارشات موجود، سالانه بین چهار تا ۶ نفر در این شهر بر اثر گرما جان خود را از دست می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود این میزان در آینده، تحت‌تأثیر گرمای روز افزون کره زمین و توسعه‌های شهری بیشتر افزایش خواهد یافت.

مدیریت پروژه مذکور برعهده سازمان ملی اقیانوس و جو (NOAA) آمریکا قرار دارد و در طول اجرای آن یک نقشه گرمایی از شهرهای مختلف ترسیم می‌شود که میزان تفاوت دما در محله‌های گوناگون آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنا بر داده‌های به‌دست‌آمده، مناطق متراکمی که دارای درختان کمتر و سازه‌های بتنی بیشتر هستند، گرم‌تر از سایر نقاطی است که بخش اعظم مواد ساختمانی آن‌ها را مصالح طبیعی هم‌چون چوب تشکیل داده و از فضای سبز بیشتری برخوردار هستند. به عبارت دیگر، شهرها عموماً گرم‌تر از مناطق حومه‌ای و روستاهای اطراف خود هستند که این پدیده اثر جزایر گرمایی شهری نامیده می‌شود.

بخش عمده گرمای شهرها در ساختمان‌ها و به دلیل وجود کولرها، تهویه‌کننده‌های هوایی و سایر انرژی‌های مورد استفاده در این فضاها ایجاد می‌شود و استفاده از رنگ‌های تیره برای نمای بناها، وجود دیوارهای بتنی، خیابان‌های آسفالت‌شده و کمبود فضای سبز کافی، با توجه‌ به تأثیر چشمگیری که در جذب نور خورشید و گرم شدن محیط دارند، از مهم‌ترین مؤلفه‌های موجود برای افزایش تأثیر این اثرات محسوب می‌شود. در این بین، افراد کم‌درآمد و رنگین‌پوست بیش از سایرین تحت‌تأثیر عواقب نامطلوب جزایر گرمایی شهری قرار خواهند گرفت چرا که تبعیض نژادی در ایالات متحده آمریکا منجر به تفاوت در ساخت‌وساز خانه‌ها و نوع سکونت اقشار مختلف جامعه شده است. در نتیجه افراد کم درآمد و غیر سفیدپوست اغلب در مناطقی با کمترین فضای سبز و بیشترین پوشش بتنی سکونت دارند که البته تراکم جمعیت این افراد در ساختمان‌ها به سهم خود نقش چشمگیری در افزایش دمای محل سکونت آن‌ها ایفا می‌کند.‌

به‌منظور بررسی شدت گرما در هیوستون به‌عنوان یکی از داغ‌ترین شهرهای آمریکایی، قرار است در یکی از گرم‌ترین روزهای تابستانی دما و میزان رطوبت هوا در ۳۲ نقطه از سراسر منطقه مسکونی هریس این شهر با چهار هزار و ۶۰۲ کیلومترمربع مساحت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در این بررسی از داوطلبان تقاضا می‌شود سنسورهایی را روی خودروها یا دوچرخه‌های خود نصب کنند و در ساعات مختلف روز (صبح، عصر و شب) به‌طور هم‌زمان در اطراف مسیرهایی مشخص رانندگی و دوچرخه‌سواری کنند که این امر امکان مقایسه دمای هوا در بخش‌های مختلف شهر در یک زمان مشخص را فراهم می‌آورد. مقامات رسمی محلی، از داده‌های حاصل از این پژوهش برای بررسی تفاوت‌ها و شناسایی مناطق گرم‌تر استفاده کرده و استراتژی‌هایی را برای کاشت درختان بیشتر و افزایش زیرساخت‌های سبز در نقاط داغ ایجاد خواهند کرد. مقامات در نظر دارند در مناطقی که نبود یا کمبود درختان و فضاهای سبز باعث می‌شود سایه کافی برای خنک نگه داشتن زمین وجود نداشته باشد، با کاشت درختان به ایجاد سایبان‌های کارآمد اقدام و درنتیجه با افزایش میزان سرسبزی در محیط هم به خنک شدن هوا و هم به افزایش روحیه شهروندان کمک کنند.

کد خبر 434163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.