شکارچیان سهره طلایی در سمیرم دستگیر شدند

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست سمیرم از دستگیری شکارچیان غیرمجاز پنج قطعه «سهره طلایی» در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایمنا، محمد عباسی گفت: با استناد به گزارش دوستداران محیط زیست و همکاری ماموران انتظامی، محیط‌بانان اداره حفاظت محیط زیست سمیرم، ۲ گروه زنده‌گیر غیرمجاز پرندگان وحشی را دستگیر کردند.

به گفته وی، تعدادی ابزار زنده‌گیری، قفس و پنج قطعه پرنده از متخلفان کشف و ضبط و پرونده متخلفان برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی فرستاده شده است.

سرپرست اداره محیط زیست سمیرم افزود: هرگونه شکار و صید حیات وحش بدون کسب مجوز لازم تخلف است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در خرداد امسال نیز سه نفر متخلف زنده‌گیری پرندگان وحشی هنگام صید و زنده گیری دستگیر شدند که هشت قطعه پرنده «طرقه چکاوک» از آنها گرفته شد.

وی همچنین گفت: یک فقره صد غیرمجاز هم در دریاچه شکار ممنوع قره‌قاچ در شمال سمیرم داشتیم که اقدام به صید ۲۳ قطعه ماهی «زردپره» کرده بودند و به دادگستری معرفی شدند.

عباسی با یادآوری جغرافیای جنگلی، کوهستانی و پراکندگی زیاد روستایی، شهری و عشایری شهرستان سمیرم افزود: حفاظت از حیات وحش وطبیعت وظیفه تک‌تک ما  بویژه اهالی شهرستان است.

وی تصریح کرد: برخی گونه‌های جانوری در سال‌های اخیر کمتر شده‌اند و نگهداری و حفاظت از آنها برای بقا در طبیعت ضروری‌تر شده است.

سرپرست اداره محیط زیست سمیرم، نقش آموزش در جامعه و خانواده‌ها در حفظ محیط زیست پیرامونی را مهم دانست و گفت: سمیرم در جوار زاگرس میانی واقع شده و یکی از بهترین نقاط کشور برای بهره‌مندی از طبیعتی است که باید به بهترین شکل ممکن آن را حفاظت کرد و پاس ‌داشت.

به اعتقاد دوستداران طبیعت، شکار بی‌رویه سهره طلایی موجب کاهش جمعیت این پرنده مهاجر شده و علاوه بر مغازه‌های پرنده فروشی و دست‌فروشان به فضای مجازی نیز راه پیدا کرده و تبلیغات آن در سایت‌ها و وبلاگ‌های اینترنتی دیده می‌شود.

علاوه بر تبلیغات برای خرید و فروش این پرنده، روش‌های زنده‌گیری و صید و شکار آن بصورت تصویری و فیلم نیز در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شود و برخی کامنت ها نیز در همین فضا نشان از کاهش جمعیت این پرنده است.

سالانه حدود ۲ میلیون قطعه سهره طلایی از خاک روسیه به ایران کوچ می‌کنند، اما در زمان بازگشت به موطن اصلی خود شمار زیادی از آنها محبوس و اسیر می‌شوند.

سمیرم دارای ۴۴۰ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی، طبیعت‌گاه و مناطق حیات وحش است.
بسیاری از گونه‌های جانوری از جمله خرس، گرگ، گراز، روباه، خرگوش، کل و بز و انواع پرندگان در محدوده حیات وحش محافظت شده و شکار ممنوع دنا و طرح تنوع زیستی زاگرس مرکزی دنا- ونک سمیرم زندگی می کنند. گونه‌های گیاهی بکر و کمیابی مانند «زرین گیاه» نیز  در جنوب و غرب سمیرم وجود دارد.

این شهرستان در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.

منبع: ایرنا

کد خبر 434108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.