لاشه ۲۸ لاکپشت در سواحل جاسک

مشاهده لاشه ۲۸ لاکپشت در سواحل جاسک، هشدار سازمان جهانی هواشناسی درباره افزایش دمای کره زمین تا چهار سال آینده، خطر انقراض لمورهای ماداگاسکار و تاثیر گرمایش زمین بر چاقی کم هوشی انسان را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در آخرین جمعه ماه تیر ۹۹ می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد که گرمایش زمین علاوه بر محیط زیست بر بدن انسان‌ها و مغز آنها نیز تأثیر می‌گذارد.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط مؤسسه تحقیقاتی «اتحاد جهانی سلامت استرالیا»، کاهش کشت و زرع همچنین کاهش تنوع مواد غذایی و کاهش کیفیت آنها منجر به سوءتغذیه انسان‌ها می‌شود.

این در حالی است که از نظر دانشمندان افزایش دمای کره زمین منجر به کاهش فعالیت جسمی انسان‌ها و در نتیجه چاقی مفرط می‌شود.

یکی دیگر از نتایج این پژوهش که محققان را شگفت زده کرده است، به تأثیر وقوع فجایع طبیعی بر بهره هوشی بر می‌گردد. شمار فجایع طبیعی مانند سیل، آتش سوزی، خشکسالی و طوفان دریایی با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین افزایش یافته است.
طبق نتیجه تحقیق «اتحاد جهانی سلامت استرالیا» بهره هوشی کودکان افرادی که با فجایع طبیعی روبرو شده‌اند کاهش می‌یابد.
دانشمندان استرالیایی همچنین بر تأثیر کاهش حاصلخیزی بر افزایش میزان افسردگی، اضطراب، اعتیاد و خودکشی تاکید کرده‌اند.
محققان از سیاستگذاران و مسئولان خواسته‌اند که به طور اضطراری مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین را در دستور کار قرار دهند. به رسمیت شناختن تأثیر گرمایش زمین بر سلامت انسان‌ها، آموزش پزشکان و پرستاران و برنامه‌ریزی برای کاهش تأثیر مخرب تغییرات اقلیمی، از جمله خواسته‌های مشخص دانشمندان از مسئولان است.
پیش از این نیز چند تحقیق در مورد ارتباط تغییرات اقلیمی با چاقی مفرط و کمبود مواد غذایی انجام شده بود.

مشاهده لاشه ۲۸ لاکپشت در سواحل جاسک

افشین عسکری رئیس اداره دریایی حفاظت محیط زیست هرمزگان از تلف شدن ۲۸ مورد لاک پشت در سواحل شهرستان جاسک خبرداد.
وی افزود: که از تعدادکل شمارش شده، ۲۵ مورد آن مربوط به سواحل شرقی اسکله آبکوهی تا دهانه خور میدانی و ۳ لاشه باقی مانده مربوطه به ساحل ونک است.

وی ادامه داد: لاشه‌ها به ترتیب تعداد، متعلق به گونه‌های پشت سبز و پوزه عقابی است. بیشتر تلفات مربوط به یک تا ۲ هفته اخیر است و تعداد کمی از آنها قدیمی تر می‌باشند. بجز یکی از لاشه‌ها، در باقی موارد، آثار ضربه و آسیب مشاهده نشده است. به نظر می‌رسد مرگ آنها نتیجه گیر افتادن و خفگی در تورهای صیادی باشد.
عسکری تاکید کرد: با توجه به جثه بزرگ غالب لاشه‌ها و اینکه این گونه لاک پشتان قادر به شنا در اعماق دریا و دور از ساحل هستن، احتمال داده می‌شود که بیشتر تلفات، نتیجه صید غیر اصولی با تورهای بزرگ (عمدتاً ترال میان آبی و پرساین) و بدون توجه به حضور زیست مندان و لاک پشت‌ها، بوده است.

گفتنی است: در ماه‌های اخیر تلفات آبزیان غیر خوراکی در استان علی الخصوص سواحل شرقی شهرستان جاسک که صید گاه شناورهای ترالر است، به شدت افزایش یافته است.

لمورهای ماداگاسکار در خطر انقراض

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت هشدار داد که تقریباً تمامی گونه‌های لمورهای ماداگاسکار در معرض خطر انقراض قرار دارند.

این بنیاد فهرست این گونه حیوانات را به فهرست گونه‌های در معرض خطر اضافه کرد.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت اعلام کرده که از میان ۱۰۷ گونه لموری که در ماداگاسکار زندگی می‌کنند، ۱۰۳ مورد در وضعیت تهدید یا با خطر جدی انقراض مواجهند.

۴۰ درصد پوشش جنگلی ماداگاسکار از بین رفته

ماداگاسکار با مسائلی چون جنگل زدایی، شکار و تجارت غیرقانونی حیوانات دست به گریبان است. بیش از ۴۰ درصد از پوشش اصلی جنگل‌های ماداگاسکار بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۲۰۰۰ میلادی از بین رفته است.

لمورها اغلب در ماداگاسکار و جزایر کومورو یافت می‌شوند. آن‌ها جانورانی اجتماعی هستند. دست و پایی دراز، پنجه‌ها و انگشتانی انعطاف‌پذیر و پوزه‌ای بلند دارند.

پیش از این سازمان ملل هشدار داده بود که بیش از یک میلیون گونه جانوری در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

فضای مجازی برای قاچاقچیان حیات وحش ناامن می‌شود

به گفته مسئول مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط زیست، از این پس با قاچاقچیان حیوانات و گونه‌های گیاهی در فای مجازی برخورد می‌شود.

علیرضا ساجدین مسئول مرکز فوریت‌های سایبری سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از اواخر سال گذشته با افزایش جرایم محیط زیستی و حساسیت و نگرانی فعالان محیط زیست از تخلفات مرتبط با حیات وحش در فضای مجازی به ما منتقل شد و یگان حفاظت لازم دانست که مرکزی را راه‌اندازی کند که با همکاری پلیس فتا جرایم و تخلفات در فضای مجازی را پیگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و پلیس فتا منعقد شده و بنا شد تخلفات و جرایم مرتبط با حیات وحش در فضای مجازی شناسایی و پس از تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شوند.

ساجدین یادآور می‌شود: مواردی از قبیل خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری و گیاهی، نگهداری غیرمجاز حیات وحش، تکثیر و پرورش غیرمجاز حیات وحش، حیوان‌آزاری، خرید و فروش غیرمجاز سلاح و مهمات و ادوات شکار و صید در فضای مجازی جرم محسوب شده و پس از شناسایی متخلفان به مقام قضائی معرفی خواهند شد.

رهاسازی یک پرنده هوبره در پناهگاه حیات وحش یخاب

الهیار دولتخواه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل در این باره اظهار کرد: یک قطعه پرنده کمیاب هوبره، به دلیل ضعف شدید در مسیر منطقه زیبای چاه عروس در پناهگاه حیات وحش یخاب از گروه خود جا می‌ماند که توسط یکی از دوست داران حیات وحش بخش کویرات زنده گیری و تحویل اداره شد.
وی افزود: این پرنده ارزشمند پس از تیمار و اطمینان از سلامت جسمانی با حضور محیط بانان در زیستگاهش در غرب پناهگاه حیات وحش یخاب و در شنزارهای زیبای این منطقه رهاسازی شد.

حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون از چاه نیمه‌ها رهاسازی شود

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: به منظور اقدامات عملیاتی برای احیای تالاب بین‌المللی هامون و با عنایت به حجم مناسب روان آب‌ها و دشتمال‌های حاصل از بارندگی‌های زمستان گذشته بخش‌های وسیع و بی‌سابقه‌ای در چارچوب برنامه احیای تالاب آبگیری شد.
وی افزود: با شروع فصل گرما و بادهای ۱۲۰ روزه و احتمال خشک شدن مناطق آبگیری شده و از سویی تخمگذاری و لانه گزینی پرندگان مهاجر و تالابی، ضرورت اجرای فاز دوم احیای تالاب از محل چاه نیمه‌های سیستان یک ضرورت حتمی برای ادامه روند کنترل کانون‌های گرد و غباری و اکوسیستم این تالاب محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده این اداره‌کل با سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله آب منطقه‌ای برای تأمین حق آبه تالاب بین‌المللی هامون از محل چاه نیمه‌های سیستان، (سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب) این اداره‌کل طی درخواست کتبی، حق آبه تالاب هامون را از این محل در شرایط کنونی و با توجه به برنامه‌ریزی جهت احیای مرحله‌ای و رو به توسعه آن مطالبه کرده است.

پورمردان تصریح کرد: هر چند میزان ۶۰ میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی در مقایسه با گنجایش ۱۱ تا ۱۳ میلیارد متر مکعبی تالاب بین‌المللی هامون بسیار کم است اما ورود برنامه‌ریزی شده حق آبه از محل چاه نیمه‌های سیستان در تداوم این برنامه یک عامل مهم و اساسی است.


ونیز ایتالیا سیل‌بندهای سیار را به آب انداخت


این سیستم که متشکل از ۷۸ سیل‌بند سیار است سال‌ها بود که در دست ساخت بود و بارها به عللل مختلف از جمله فساد مالی متوقف شده بود. طراحی این سیستم به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد و هدف آن جلوگیری از بالا رفتن سطح آب در شهر تاریخی و توریستی ونیز است.
جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا همزمان با افتتاح این سدهای سیار که در کنار هم حدود ۱۵۰۰ متر می‌شوند گفت: "این یک پروژه قدر بود که سالهای سال تکمیل کردن آن طول کشید".
ونیز در ماه نوامبر سال گذشته با بدترین سیل یک قرن گذشته خود مواجه شد.
با این حال، فعالان محیط‌زیست روز جمعه، دهم ژوئیه، در محل مراسم افتتاحیه به آن اعتراض کردند. آنها معتقدند این سیستم به اقلیم جانواران و آب‌زیستگاه آنها صدمه می‌زند.
فعالان محیط زیست که با قایق به داخل رودخانه محل افتتاح پروژه آمده بودند می‌گویند این سازه یک و نیم کیلومتری به بستر تالاب آسیب خواهد رساند.
اگر چه همه‌گیری کرونا و توقف تورهای گردشگری به ویژه تردد کشتی‌های سیاحتی در چند ماه گذشته صنعت توریسم در شهر ونیز را فلج کرده اما بالا آمدن سطح آب و سیل‌های مکرر در چند سال گذشته نابودی کامل گردشگری در این شهر تاریخی ایتالیا را تهدید می‌کند.

امکان افزایش ۱/۵ درجه‌ای دمای کره زمین در ۴ سال آینده

سازمان جهانی هواشناسی روز پنجشنبه ۹ ژوئیه با انتشار گزارشی هشدار داد احتمال افزایش یک و نیم درجه‌ای دمای زمین در ۴ سال آینده بسیار محتمل است.

براساس این گزارش، کره زمین در پنج سال گذشته گرم‌ترین دوران را سپری کرده است و اگر دولت‌ها به تعهدات خود برای کاهش آلاینده‌ها عمل نکنند، این روند در سال‌های پیش رو تشدید خواهد شد.
آمریکای جنوبی، بخش‌هایی از قاره آفریقا و همچنین استرالیا، بیش از سایر نقاط جهان افزایش دما داشته‌اند.
همزمان با انتشار این گزارش نگران کننده، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از رهبران جهان خواست که در برنامه‌های خود برای احیای اقتصاد کشورهایشان در دوران پس از شیوع ویروس کرونا استفاده از «انرژی های پاک» را انتخاب کنند.
به گفته دبیر کل سازمان ملل حمایت از بخش‌هایی از اقتصاد کشورها مانند صنایع، حمل و نقل و هوانوردی باید منوط به رعایت اهداف تعیین شده در توافق آب و هوایی پاریس باشد.

در توافق آب و هوایی پاریس پیش بینی شده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای به حدی کاهش یابد که دمای کره زمین بیشتر از دو درجه سانتیگراد نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن افزایش پیدا نکند.
بنا به اعلام کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی بخش‌هایی از کره زمین بیشتر از دیگر مناطق تحت تأثیر روند گرمایش کنونی قرار خواهند گرفت.

آنتونیو گوترش در سخنان خود همچنین تاکید کرد که انرژی‌های تجدیدپذیر سه برابر بیشتر از صنایعی مانند نفت و گاز و انرژی‌های فسیلی به ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری کمک خواهند کرد.


۳۰ نفر از عاملان آتش سوزی مزارع کشاورزی تحت پیگرد قانون قرار گرفتند

۳۰ نفر از عاملین آتش سوزی مزارع کشاورزی در آبیک که بدون توجه به قوانین و مقررات و بصورت خودسرانه باعث تخریب محیط زیست و آتش سوزی ۷۹ هکتار از مزارع شدند، توسط مراجع قضائی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

امید رحمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک قزوین افزود: متأسفانه همه ساله با توجه به فرا رسیدن فصل گرما وبرداشت محصولات کشاورزی، بعضی از کشاورزان با اهدافی چون از بین بردن علف‌های هرز باقیمانده در مزارع به منظور کاهش هزینه مبارزه با آن در سال بعد، از بین بردن آفات گیاهی و جلوگیری از ایجاد محیط مناسب تکثیر این آفات و ایجاد سهولت بیشتر در عملیات کاشت و داشت، برای آماده کردن زمینهای کشاورزی خود برای کشت دوم اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می‌کنند که به غیر از آنکه چهره‌ای بدی از طبیعت را نشان می‌دهد، باعث مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون حفظ و احیای منابع طبیعی آتش زدن نباتات در مزارع و باغات، داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگل بانی ممنوع است.


دستگیری ۳ متخلف شکار و صید در منطقه حفاظت شده کرکس نطنز


سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز اظهار کرد: باتلاش محیط بانان سه متخلف شکار و صید دستگیر و یک قبضه اسلحه ام یک در ید غیر و مقادیری مهمات درمنطقه حفاظت شده کرکس کشف و ضبط شد.
علیرضا غلامی گفت: یگان حفاظت محیط زیست این اداره حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده کرکس طی گزارش‌های مردمی و شنیدن صدای گلوله متوجه حضور یک گروه متخلف شکار و صید می‌شوند که پس از کوه پیمایی و کمین در منطقه با همکاری عوامل نیروی انتظامی موفق می‌شوند سه نفر شکارچی را به همراه یک قبضه اسلحه ام یک در ید غیر دوربین دار و مهمات شامل ۱۶ عدد فشنگ را کشف و ضبط کنند.

کد خبر 434063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.