تطبیق مدل‌های سرمایه‌گذاری حوزه مدیریت شهری ایران با سایر کشورها

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: مطالعات تطبیقی مدل‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت شهری در ایران به خصوص اصفهان با سایر کشورها به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی است که در دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

قدرت افتخاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گسترش روز افزون شهرنشینی طی دهه‌های اخیر در سطح جهان و با سرعتی دوچندان در سطح ملی بسیاری از برنامه‌ریزان شهری را غافلگیر کرده است.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به اجرای مناسب پروژه‌های توسعه شهری، افت کیفیت زندگی و در پی آن بروز آثار زیانبار و جبران ناپذیری را بر پیکره شهر و روحیه شهروندان تحمیل کرده است، افزود: این آثار نامطلوب کلانشهرها را به گونه‌ای شدیدتر متأثر کرده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: کلانشهر اصفهان نیز با مساحتی بالغ بر ۵۵۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از دو میلیون نفر به عنوان سومین کلانشهر کشور در قلب ایران از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین تنگناهای موجود در زمینه اجرای مطلوب و بهره‌برداری به موقع از پروژه‌های توسعه شهری، محدودیت منابع مالی است، اظهار کرد: متخصصان علوم مالی و اقتصاد در مسیر پیشرفت‌های علمی راهکارهای متنوعی برای کاستن از شدت این تنگناهای مالی و بهبود فرآیند سرمایه‌گذاری در برنامه‌های توسعه شهری ابداع کرده‌اند.

افتخاری گفت: استفاده از این دستاوردها بسترسازی خاص خود را طلب می‌کند و استفاده عملی از این پیشنهادها پیچیدگی‌های فراوانی پیش رو خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تلاش اصلی پژوهش تطبیق مدل‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت شهری در ایران به خصوص اصفهان با سایر کشورها بر این محور استوار است که مبانی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری را بررسی کرده و تجارب شهرداری‌های سایر کشورهای جهان را با یکدیگر مقایسه کند، تصریح کرد: بر این اساس می‌توان مسیری هموار ساخت که در آینده نزدیک مدیران حوزه شهری مجاب شوند با قائل شدن انعطاف بیشتر در بکارگیری ابزارهای مالی نوین، زمینه اجرایی شدن این ابزارهای مالی را در تأمین مالی پروژه‌های شهری مهیا سازند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه مدیریت شهری در ایران در چارچوب وظایف شهرداری تعریف می‌شود و قانون برای انجام فعالیت‌های اقتصادی توسط شهرداری‌ها محدودیت ایجاد کرده است و شهرداری‌ها برای انجام وظایف قانونی خود نیازمند منابع مالی مناسب هستند، روش‌های مختلف حضور این نهاد محلی در سرمایه‌گذاری می‌تواند الگوی مناسبی برای تأمین مالی پروژه‌های شهری بوده و برخی از مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی را جبران کند.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت خاص کشورهای در حال توسعه و بحران‌های مالی در این کشورها، امکان تأمین سرمایه مورد نیاز برای توسعه و مدیریت شهرها به راحتی فراهم نمی‌شود، بنابراین انتخاب مدل‌های سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه مدیریت شهری مساله مهمی است.

افتخاری اظهار کرد: مدل‌های سرمایه گذاری به دلیل مسائلی مانند قوانین و مقررات کشور، زیرساخت‌های لازم، حساسیت مدیریتی از لحاظ مسائل اجتماعی و امنیتی، نبود تمایل حضور خارجیان و سرمایه‌گذاری آنها مورد توجه مسئولان مربوطه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد یک نظام سرمایه گذاری مناسب در همه حوزه‌ها به خصوص مدیریت شهری که درگیر چالش‌هایی از قبیل نظام بانکی، محدودیت بازارها و ابزارهای مالی، وجود مشکلات عملیاتی، مسئله نقدینگی و مدیریت ریسک، نبود چارچوب‌های قانونی مناسب و ملاحظات فقهی و شرعی است می‌تواند به بهبود نظام سرمایه گذاری کشور و شهر و در نتیجه به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی بکند.

کد خبر 433952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.