زوریخ مهد علم و فرهنگ اروپا

وقتی وارد شهر شدیم در نگاه نخست زوریخ را تمیز، منظم و قانونمند یافتیم، مردمان این شهر مؤدب و شیک‌پوش هستند. ترن‌های مدرن و لوکس به مرکز شهر و ایستگاه راه‌آهن دسترسی داشت و همه سعی می‌کردند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و این یک فرهنگ غالب بود.‌

به گزارش خبرنگار ایمنا، بخش سوم سفرنامه اروپا نوشته وحید صلواتی به معرفی شهر زوریخ می‌پردازد. در این قسمت از فرودگاه تا فعالیت‌های مختلف مدیریت شهری در پایتخت کشور سوئیس بررسی شده است. حتی در مواردی به نوآوری و خلاقیت در بخش‌هایی مانند بازار و سوپر مارکت‌ها اشاره شده است. بخش سوم سفرنامه اروپا را در ادامه بخوانید:

بیشتر بخوانید:

ورود به زوریخ

در بدو ورود پس از معطلی و استرسی که بیشتر به خاطر ضعف زبان و همراه داشتن مایعات در چمدان‌ها در فرودگاه فرانکفورت بر ما وارد شد، با یک پرواز به کشور سوئیس وارد شدیم، با اینکه از کشوری دیگر آمده بودیم به واسطه قرارداد شنگن بدون هیچ تشریفاتی، وارد فرودگاه زوریخ شدیم، حضور پلیس در فرودگاه ملموس نبود.

زوریخ بزرگترین شهر کشور سوئیس و مرکز ایالت زوریخ است، فرودگاه زوریخ که در نزدیکی شهر است، بسیار زیبا با فروشگاه‌هایی مملو از اجناس متنوع، محصولات بسیار خوب، پاسخگوی تمام سلیقه‌هاست که ظاهراً تعطیلات پایان هفته که فروشگاه‌های داخل شهر تعطیل است، مردم شهر هم برای برخی خریدهای خود به آنجا مراجعه می‌کنند، به خصوص اینکه قیمت‌ها در سراسر کشور مشخص و ثابت است و شما با آرامش و خیال آسوده خرید می‌کنید. با اینکه از اصفهان که حرکت کرده بودیم ۱۴ ساعتی در مسیر بودیم با ورود به این کشور هیچ احساس خستگی نداشتیم.

وقتی وارد شهر شدیم در نگاه نخست زوریخ را تمیز، منظم و قانونمند یافتیم، مردمان این شهر مؤدب و شیک‌پوش هستند. ترن‌های مدرن و لوکس به مرکز شهر و ایستگاه راه‌آهن دسترسی داشت و همه سعی می‌کردند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و این یک فرهنگ غالب بود.‌

فروشگاه‌های کوچک و بزرگ واقعاً دیدنی بود و ساعت‌ها بدون خستگی می‌توانستید در آن ها قدم بزنید، نرخ اجناس به فرانک سوئیس بر چسب خورده ولی بعضاً یورو هم می‌پذیرفتند. اگر یورو می‌گرفتند، باقیمانده پول را به فرانک پس می‌دادند.

در مرکز شهر بازارچه محلی اجناس دست دوم با نظم و ترتیب برپا بود و در طی سفرمان از این بازارها در بیشتر کشورهای اروپایی دیدن کردیم و به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می‌شد.

یکی از برنامه‌های ما رفتن به مرکز شهر و دریاچه زوریخ بود، دریاچه‌ای عمیق که قابل کشتیرانی است و زیبایی خاصی به این شهر بخشیده، کشتی‌ها و قایق‌های زیادی در اسکله این دریاچه پهلو گرفته‌اند، تعداد زیادی پرندگان دریایی و مرغابی روی آب دریاچه شناورند که زیبایی‌های مناظر طبیعی را دو چندان می‌کند.

گردشگران بسیاری از ملیت‌های مختلف در بوستان مجاور این دریاچه نشسته یا در حال قدم زدن بودند و از زیبایی‌های مناظر موجود لذت می‌بردند. زوریخ یک خیابان معروف دارد که مرکز مد و فشن شهر است و همیشه رفت و آمد زیادی در آن هست. این خیابان مهمترین گذر زوریخ است و شعب اصلی بانک‌های معروف سوئیس در آن قرار دارد. همچنین پاساژها و فروشگاه‌های تخصصی متعدد فروش ساعت در این خیابان کاملاً مشهود بود.

از طریق بلیت روزانه‌ای که تهیه کرده بودیم سوار کشتی کوچکی شدیم که مسافران را به طور زیگزاگ به مناطق کوچک حاشیه شهر منتقل می‌کرد و هر کس در هر منطقه یا ایستگاهی که قصد داشت پیاده می‌شد، اما چون ما به صورت تفریحی رفته بودیم حدود یک‌ساعت رفت و برگشت ما به طول انجامید که میان راه هم کافی‌شاپ کشتی با پذیرایی مناسب فعال بود.

بر پایه نظرسنجی‌های متعددی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ انجام شده زوریخ شهری با بهترین کیفیت زندگی در جهان شناخته شده است، از لحاظ رفاه اجتماعی و استانداردهای زندگی همیشه جزء سه شهر برتر دنیا بوده و امنیت و آرامش این شهر فوق‌العاده است و از آن به عنوان بهشت کوچک اروپا نام برده می‌شود. این شهر مرکز اصلی تجاری- بازرگانی و فرهنگی سوئیس و گاهی پایتخت فرهنگی سوئیس خوانده می‌شود.

بزرگترین ساعت کلیسا در اروپا هم اینجاست. روی یک برج که از خیلی جاهای شهر قابل دیدن است، مهمترین نقاشی‌های روی شیشه جهان، روی شیشه‌های کلیسای فرامونستر زوریخ انجام شده که گردشگران زیادی برای دیدن این نقاشی‌ها به این کلیسا می‌آیند و عکس می‌اندازند.

یکی از بزرگترین تاکستان‌های سوئیس در اطراف زوریخ قرار دارد، نِمادها، تندیس‌ها و مجسمه‌های زیادی در خیابان‌های زوریخ و حوالی دریاچه وجود دارد از جمله یکی از این‌ها مجسمه اختاپوس هشت‌پای آلمانی است که با پیشگویی نتایج مسابقات فوتبال جام‌جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی، سر و صدای زیادی بر پا کرده بود.

مهمترین و جالب‌ترین قسمت بازدیدها دیدار از دانشگاه دولتی زوریخ بود که در عین حال بزرگترین دانشگاه این کشور است با معماری زیبا و حدود ۲۶ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی. در حال حاضر این دانشگاه دارای دانشکده‌های هنر، اقتصاد، حقوق، علوم پزشکی، علوم کاربردی، الهیات و فلسفه است، بسیاری از برندگان جوایز نوبل از اساتید و دانشجویان این دانشگاه هستند.

در غرب، فضای مدارس، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها با اسلوب و معماری زیبای و برنامه‌ریزی صحیح احداث می‌شود، تا چشم و عقل علمی تحریک شده و نبوغ متبلور شود، به هر کس نگاه می‌کردی سرشار از انگیزه و صرفاً به جهت علم‌آموزی آمده بود نه مدرک‌گرایی! مگر می‌شود دانشگاه و کتابخانه را بی اهمیت قلمداد کرد؟ قرار است کسانی که از این مکان‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند جامعه‌ساز و فرهنگ ساز آینده کشورهایشان باشند، کسی با دید کاسبی و تجارت به این موارد نگاه نمی‌کند. بدون شک همه مخلوقات جهان به یک اندازه در امری خاص با استعداد نیستند، در هیچ کجای دنیا کسی بیهوده دانشمند و نابغه نمی‌شود، مهم این است متولیان آموزش و پرورش هر جامعه چه شرایطی را برای ملت‌های خود فراهم کنند تا آنها استعدادهای خود را بروز دهند.

کلاس‌های مجهز و دانشجویان مستعد و علاقمند، سالن‌های مطالعه زیبا و مباحثه اساتید و دانشجویان در میزهای مخصوص تالارها، نشان از یک محیط فرهنگی مفید می‌داد.

واقعاً دل کندن از این فضا بسیار سخت بود، متأسفانه به علت کمی وقت و اقامت کوتاه در زوریخ نتوانستیم با مردم شناسی، آداب و رسوم و فرهنگ شهروندان سوئیسی بیشتر آشنا شویم و با یک دنیا افسوس و دریغ با این شهر رؤیایی خداحافظی نمودیم، مدت‌ها وقت لازم است که یک فرد خارجی با مردم منطقه‌ای و آداب و رسوم آنها آشنا شود.
 

کد خبر 433944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مسعود IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    باسلام و خداقوت . عالی بود