بازیگرانی که روی صندلی کارگردانی نشستند

خبر کارگردانی دو بازیگر مطرح سینما ایران یعنی ستاره اسکندری و حمیدرضا آذرنگ، در حالی در روزهای گذشته منتشر شد که سودای کارگردانی در بین بازیگران، پدیده تازه ای نیست و پیش از این نیز وجود داشته است؛ تاکنون چهره‌هایی نظیر مهران مدیری، رضا عطاران و هومن سیدی به صندلی مهم پشت دوربین نقل مکان کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ستاره اسکندری، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، به زودی فیلم سینمایی "خورشید آن ماه " را جلوی دوربین می‌برد. فیلمنامه این فیلم سینمایی را سمیه تاجیک به نگارش درآورده و منوچهر محمدی تهیه کننده آن است. خورشید آن ماه، اولین تجربه کارگردانی سینمایی وی است که پروانه ساخت آن به تازگی صادر شده است.

حمیدرضا آذرنگ هم به زودی ساخت نخستین فیلم سینماییش در مقام کارگردان را با نام "روزی روزگاری آبادان" آغاز می‌کند. آذرنگ که سال‌هاست به عنوان بازیگر در سینما و تئاتر فعالیت کرده و چندین نمایش مطرح از جمله "خنکای ختم خاطره"، "هتلی‌ها" و "ترن" را روی صحنه برده، قصد دارد با شروع پیش تولید، اواخر تابستان اولین فیلمش را کلید بزند.

در بین هنرهای مختلف، سینما همچنان جذاب‌تر و فریبنده‌تر از سایر هنرهاست. معمولاً عوام، سودای بازیگری در سر دارند، اما بسیاری از بازیگران همیشه درگیر وسوسه فیلمسازی بوده‌اند و عطای دیده شدن را به لقایش می‌بخشند. آنها حس می‌کنند تنها حضور در جلوی دوربین، آنها را ارضا نمی‌کند یا شاید در خود توانی فراتر از بازیگری می‌بینند که ترجیح می‌دهند روی صندلی کارگردانی بنشینند.

بازیگران زیادی تا به حال خود را در مقام کارگردان محک زده‌اند و این حرفه را نیز امتحان کرده‌اند، تعدادی از آنها در این عرصه موفق بوده‌اند و آن را ادامه داده‌اند و تعدادی دیگر ترجیح دادند همان بازیگری را ادامه دهند و پای خود را از کفش کارگردان‌ها بیرون بکشند.

در این میان، بازیگران طنز، تمایل بیشتری برای ورود به عرصه کارگردانی داشته و بعضاً موفق‌تر بوده‌اند. نمونه‌اش مهران مدیری، رضا عطاران و سعید آقاخانی. در ادامه به سرگذشت تعدادی از بازیگرانی اشاره می‌شود که روی صندلی کارگردانی نشسته و در این تجربه جدید، موفق بوده‌اند.

مهران مدیری

مهران مدیری حالا دیگر برای خودش تبدیل به برند شده است. هم بازیگر است، هم اجرا می‌کند و هم کارگردانی را تجربه کرده است. تجربه کارگردانی او از آیتم‌های طنز و نود شبی‌های آیتم وار آغاز شد و به سریال‌های ۹۰ قسمتی کشیده شد و در نهایت روی صندلی کارگردانی سینما نشست و فیلم "ساعت ۵ عصر" را کارگردانی کرد. با آنکه این فیلم خیلی به مذاق منتقدان خوش نیامد، اما نشان داد مهران مدیری با هوش سرشار هنری و اجتماعی خود، توان انجام هر آنچه که هوس می‌کند را دارد.

رضا عطاران

رضا عطاران یکی از سوپراستارهای سینمای ایران است که حضورش در فیلم‌ها فروش آن را در گیشه تضمین می‌کند. او فعالیتش را به عنوان بازیگر در تلویزیون و در زمینه طنز آغاز نمود اما کم کم به کارگردانی گرایش پیدا کرد و مجموعه‌های طنزی همچون "سیب خنده"، "کوچه اقاقیا"، "متهم گریخت" و "خانه به دوش" را کارگردانی کرد. عطاران خیلی زود نشان داد در نقش‌های جدی هم حرفی برای گفتن دارد. نمونه‌اش "دهلیز"، ساخته بهروز شعیبی. این بازیگر از سال ۸۸ دیگر به تلویزیون بازنگشت و فعالیتش را در سینما متمرکز نمود. او کارگردانی سینما را با فیلم "خوابم می‌آد" تجربه کرد و برنده سیمرغ بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو از جشنواره فیلم فجر شد. "رد کارپت" و "دراکولا"، دیگر آثار سینمایی هستند که این بازیگر، کارگردانی کرد.

عطاران نشان داده که چه در بازیگری و چه در کارگردانی، رگ خواب تماشاگر را به خوبی می‌شناسد و می‌داند روی چه مسائلی انگشت بگذارد تا مخاطبان را با خودش همراه سازد.

رامبد جوان

رامبد جوان حالا دیگر تبدیل به یک چهره مولتی مدیا شده است. بازیگری می‌کند، تهیه کننده است، اجرا می‌کند و فیلم می‌سازد و از اتفاق، در همه این عرصه‌ها موفق است. او که به عنوان بازیگر در سینما و تلویزیون شناخته می‌شد، کارگردانی را با فیلم سینمایی "اسپاگتی در ۸ دقیقه" آغاز کرد، فیلمی که چنان موفق از آب در نیامد؛ اما به هر حال پایش را به عنوان کارگردان به سینما باز کرد. جوان با ساخت فیلم‌های بعدی خود یعنی "پسرآدم"، دختر حوا"، "ورود آقایان ممنوع"، "نگار" و "قانون مورفی" نشان داد که در کارگردانی هم حرفی برای گفتن دارد.

جوان در تازه‌ترین فعالیت خود به تهیه کنندگی روی آورده است. "طلا"، محصول این فعالیت تازه اوست.

جواد رضویان

جواد رضویان از مطرح‌ترین بازیگران طنز سینما و تلویزیون است و دورانی ستاره طنز سینمای ایران بود. اما مدتی است کارگردانی برای او دغدغه مهمی شده و به این عرصه روی آورده است. او کارگردانی را با ساخت سریال‌هایی همچون "ارث بابام"، "قرارگاه مسکونی" و تله فیلم‌هایی مانند "لیمو ترش" و "به روح پدرم" تجربه کرد. رضویان سال گذشته فیلم سینمایی "زهرمار" را کارگردانی کرد که چندان مورد توجه قرار نگرفت و این روزها به همراه سیامک انصاری، مشغول کارگردانی یک سریال تلویزیونی است.

سروش صحت

ماجرای سروش صحت کمی متفاوت است. او فعالیت خود را ابتدا به عنوان نویسنده آغاز نمود و بعد با آیتم‌های طنز مهران مدیری وارد دنیای بازیگری شد. همواره نویسندگی برای صحت جدی‌تر از بازیگری بوده، اما نشان داد که می‌تواند علاوه‌بر نقش‌های طنز، در نقش‌های جدی هم موفق باشد. او با سریال "چارخونه" برای نخستین بار روی صندلی کارگردانی نشست و این تجربه را با "ساختمان پزشکان"، "پژمان"، "شمعدونی"، "لیسانسه‌ها" و "فوق لیسانسه‌ها" ادامه داد.

صحت سال گذشته نخستین فیلم سینمایی خود در مقام کارگردان را با عنوان "جهان با من برقص" جلوی دوربین برد و بر خلاف انتظار همگان که فکر می‌کردند این فیلم، طنز و با حال و هوای کارهای قبلی او باشد، اثری تحسین برانگیز با نگاهی تازه و متفاوت به مقوله مرگ بود که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد. جهان با من برقص نشان داد سروش صحت می‌تواند یک کارگردان جدی و مهم در سینمای ایران باشد.

نیکی کریمی

نیکی کریمی از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران است که در دهه هفتاد و با فیلم "عروس"، به سوپراستار سینمای ایران تبدیل شد. او پرونده درخشانی در بازیگری دارد و علاوه بر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر برای فیلم "دیوانه‌ای از قفس پرید"، جوایز متعددی نیز از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی سینمایی از آن خود کرده است.

کریمی کارگردانی را با فیلم "یک شب" تجربه کرد و با فیلم‌های "چند روز بعد"، "سوت پایان" و "شیفت شب" ادامه داد. هیچ کدام از این فیلم‌ها نتوانستند به اکران برسند و یا حتی رنگ پرده را به خود ببینند. اما سال گذشته او با فیلم "آتابای" به جشنواره فیلم فجر آمد. فیلمی که تحسین مخاطبان را برانگیخت و نشان داد این بازیگر می‌تواند در عرصه کارگردانی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

هومن سیدی

هومن سیدی یک نمونه موفق از بازیگرانی است که روی صندلی کارگردانی جا خوش کرده است. او بازیگری را با تئاتر آغاز نمود و با تلویزیون و سینما ادامه داد. کارگردانی را هم با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز نمود و بعد از چند سال نخستین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان "آفریقا" جلوی دوربین برد و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از جشنواره فجر بیست و نهم از آن خود کند. سیدی همچنان در کنار بازیگری، کارگردانی را نیز ادامه داد و فیلم‌های سینمایی "اعترافات ذهن خطرناک من" و "خشم و هیاهو" را جلوی دوربین برد. اما با فیلم تحسین شده "مغزهای کوچک زنگ زده" در این عرصه درخشید و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را به دست آورد.

او این روزها مشغول ساخت مجموعه‌ای برای شبکه نمایش خانگی با عنوان قورباغه است و قرار است به زودی در فصل دوم سریال عاشقانه به کارگردانی منوچهر هادی به عنوان بازیگر جلوی دوربین برود.

بهروز شعیبی

بهروز شعیبی از اوایل جوانی به عنوان بازیگر در فیلم سینمایی "آژانس شیشه‌ای" پا به این عرصه گذاشت و در مقام دستیار کارگردان به فعالیت خود در سینما ادامه داد. با فیلم "طلا و مس" و بازی در نقش یک طلبه جوان، بازیگری برایش جدی تر شد. او تصمیم گرفت خود را در کارگردانی هم محک بزند و با ساخت چند تله فیلم از جمله "جامانده"، "پیش خواهد آمد" و "باغ آلوچه" وارد دنیای کارگردانی شد. اولین تجربه او در کارگردانی سینما با فیلم "دهلیز" شکل گرفت و با همین فیلم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر را با خود به خانه برد.

"سیانور"، "دارکوب" و "روز بلوا"، دیگر آثار سینمایی شعیبی در مقام کارگردان هستند. هر سه فیلم‌، آثار مهمی در سینمای اجتماعی بعد از انقلاب به شمار می‌رود. شعیبی سریال سازی را نیز با مجموعه "گلشیفته" برای نمایش خانگی تجربه کرد که چندان موفق نبود.

بازیگران دیگری نیز کارگردانی سینما را در حد یک یا دو فیلم تجربه کرده‌اند و و در این عرصه ماندگار نشدند که در این میان می‌توان به شاهد احمدلو، علی مصفا، امیرحسین صدیق، فرامرز قریبیان، فتحعلی اویسی، حمید جبلی، حمید فرخ‌نژاد، مجید مظفری، محسن تنابنده و مسعود کرامتی اشاره کرد.

کد خبر 433941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.