مهارت‌افزایی زنان گامی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اصفهان

کلانشهری مانند اصفهان به همان نسبت که دارای مزیت‌های اجتماعی، فرهنگی و گردشگری است، به دلیل موضوعاتی مانند حاشیه نشینی، آسیب‌ها و معضلات اجتماعی بسیاری دارد که مهارت‌افزایی زنان تا حد بسیاری می‌تواند آن‌ها را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند که با گستردگی نیازهای جامعه انسانی، نقش‌آفرینی آنها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بیشتر می‌شود.

بدیهی است که این نقش‌آفرینی زنان باید با مهارت همراه شود تا همگام با مردان بتوانند چرخه اقتصادی را به حرکت درآورند و از آنجایی که بخش بزرگی از زنان جامعه به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای از آموزش‌های مهارتی بی‌بهره هستند، دستیابی به این امر برای گام نهادن در مسیر توسعه گاهی سخت به نظر می‌رسد.

اصفهان شهری خلاق است اما مانند تمام کلانشهرهای دیگر کشور در کنار تمام مزیت‌هایی که دارد، معضلات و آسیب‌های بسیاری در دل خود جای داده که اگر مدیریت نشود، می‌تواند زنانی را که این قابلیت را دارند که کارآفرین بوده و با مهارت‌آموزی جزئی از چرخه اقتصادی جامعه شوند را به زنانی آسیب‌دیده تبدیل کند.

بیشتر بخوانید:

با این توضیح نقش مهارت‌افزایی بانوان در ارتقای سلامت اجتماعی و توسعه اقتصادی شهرها مشهود است و شهرها نیز باید وظیفه خود را برای تحقق این امر به نحو مطلوبی انجام دهند؛ اینکه اصفهان در این حوزه چه جایگاهی دارد و برای توانمندسازی اقشار مختلف به‌ویژه بانوان چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کند، موضوع قسمت دوم گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با فریده روشن عضو شورای اسلامی شهر اصفهان است که در ادامه می‌خوانید:

با وجود آنکه در اذهان عمومی، شورای شهر اولویتی برای پرداختن به موضوع توانمندسازی اقشار مختلف جامعه ندارد، چگونه امکان نقش‌آفرینی در این حوزه فراهم شد؟

از همان ابتدا رویکرد همه اعضای شورای پنجم شهر اصفهان این بود که شهرداری تنها متولی خدمات شهری و پروژه‌های عمرانی نباشد زیرا معتقدیم حتی اگر شهر زیبا، قانونی و از نظر شکل و قالب مناسب ساخته شود زمانی ارزش آن حفظ خواهد شد که شهروندان آن نیز فرهنگی باشند، اینگونه شهروندی می‌تواند چنین شهری را نگه دارد. مانند یک خانه خیلی زیبا و ارزشمندی که اگر در اختیار فردی باشد که از نظر فرهنگی با آن تطبیق پیدا نکند نمی‌تواند از آن نگهداری کند بنابراین رویکرد شورا به این سمت رفت که مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز در کنار دیگر مسائل در اولویت باشد.

هرچند بودجه‌ای که برای موضوعات فرهنگی اجتماعی اختصاص می‌یابد با بودجه‌های عمرانی و خدماتی قابل قیاس نیست چون مردم انتظار دارند خیابان‌های شهرشان تمیز، فضای سبز شهری مناسب و زیباسازی شهر در اولویت باشد اما با همان سهم اندک بودجه فرهنگی و اجتماعی اقدامات ارزنده‌ای شد.

باید بدانیم که کلانشهری مانند اصفهان به همان نسبت که دارای مزیت‌های اجتماعی، فرهنگی و گردشگری است، به دلیل موضوعاتی مانند حاشیه نشینی دارای آسیب‌ها و معضلات اجتماعی بسیار است و شورای شهر سعی کرد در رفع مسائل تمام این موارد ورود کند.

البته مشکل اصلی در این خصوص وجود موانع قانونی است زیرا شورای شهر ابزار و اختیارات کافی ندارد تا بتواند الزام قانونی برای دستگاه‌ها ایجاد کند و راه برون رفت از این معضل تحقق مدیریت یکپارچه شهری است چون اگر این اتفاق بیفتد، نهادهای مرتبط هم ملزم به انجام مصوبات می‌شوند هم تصمیمات و الزامات منحصر به یک دوره نمی‌شود که یک گروه بیایند و در یک دوره با یک سیاست تصمیم‌سازی کنند و دوره بعد گروهی با رویکرد و سیاست دیگر برنامه‌های خود را ادامه دهند.

این نحو تصمیم‌گیری باعث آسیب بر شهر می‌شود بنابراین سعی کردیم حل بیشتر موضوعات را از طریق تعامل با دیگر دستگاه‌های مربوطه پیش ببریم و در این دوره با انعقاد تفاهم‌نامه و برگزاری جلسه با ارگان‌های مرتبط با مسائل اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، مباحث شهری را از حالت موازی کاری بیرون برده و هم‌افزایی بیشتری با ارگان‌های مختلف داشته باشیم.

به نظر می‌رسد این همکاری و تعامل بیش از سایر ارگان‌ها باید با اداره فنی و حرفه‌ای برقرار می‌شد، مدیریت شهری با این سازمان چه اقدامات مشترکی داشته است؟

همانطور که می‌دانید مدرک فنی و حرفه‌ای بین‌المللی است و گاهاً در بعضی از کشورها مدارک فنی و حرفه‌ای بر مدارک دانشگاهی ترجیح داده می‌شود از طرفی مهارت آموزی و دارا بودن مدرک راه را برای ایجاد کسب و کار جدید هموار می‌کند بنابراین سعی کردیم با هم افزایی میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مدیریت شهری، برای کاهش بیکاری اقدامات مثبتی بکنیم.

تفاهم‌نامه‌ای برای استانداردسازی آموزش‌ها در مراکز وابسته به شهرداری و دادن گواهینامه به افرادی که در آن شرکت می‌کنند منعقد شد تا افرادی که وقت با حضور در فرهنگسراهای شهرداری وقت می‌گذارند و آموزش‌های مهارتی می‌بینند، مدرک بین‌المللی کسب کنند. در این فرهنگسراها محتواهای خوبی برای کسی که می‌خواهد به صورت مجازی آموزش ببیند آماده شده و نیاز نیست که برای مهارت افزایی لزوماً در محل حضور داشته داشتند.

اکوسیستم کارآفرینی یکی از مواردی است که شورای شهر به‌طور جدی آن را دنبال کرد، این رویکرد توانست به مهارت‌افزایی شهروندان اصفهانی کمک کند؟

طرح "توان هفت" یکی از اقداماتی بود که در قالب اکوسیستم کارآفرینی در خانه جوان اجرا شد؛ این پروژه از سال ۹۷ با هدف آموزش ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان در حوزه کارآفرینی و کسب و کار و براساس مصوبه توسعه اکوسیستم کسب و کار شروع شد تا با ایجاد سایت توان هفت محتوای آموزشی تولید شده به منظور استفاده عموم شهروندان بارگذاری شده و در اختیار آنان قرار گیرد.

با این اقدام سالانه تقریباً ۳۲ هزار ساعت در حوزه کارآفرینی و توسعه کسب و کار شهروندان آموزش داده می‌شود؛ قوانین کسب و کار، مهارت‌های مدیریتی و شخصیتی، موانع کارآفرینی، کسب و کارهای خرد و متوسط، مهارت‌های ثروت ساز در قالب برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های مختلف محورهای این طرح است. در واقع هدف این است که کسب و کارهای جدید به مردم معرفی شده و روش‌های نوین توانمندسازی در کسب و کار ارائه شود.

یکی دیگر از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی حمایت از کارآفرینان جوان و توسعه فرهنگ کارآفرینی بود که بودجه مناسبی نیز برای آموزش‌های کارآفرینی و آماده سازی فضای شهری و حمایت از صنعت سرمایه گذاری خطر پذیر اختصاص یافت و همچنین صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر ایجاد شد تا مراحلی که باید برای تبدیل ایده به یک کسب و کار جدید طی شود با حمایت این صندوق تسهیل شود.

حمایت از صنایع خلاق نیز اتفاق مهمی بود که در اصفهان برای بهبود اقتصاد فرهنگ و هنر رخ داد؛ صنایعی که مهارت‌های جدید نیاز دارند و باید با خلاقیت و نوآوری همراه باشد بنابراین برای حمایت از این صنایع مقرر شد که فضاهای شهری و اختصاصی مناسب برای تولید و عرضه صنایع خلاق در اصفهان به‌وجود آید.

در مجموع این اقدامات چه مواردی به توانمندسازی زنان اختصاص یافته است؟

شورای شهر برای توانمندسازی زنان به‌ویژه افزایش مشارکت زنان سرپرست خانوار نیز مصوبه‌های خوبی داشته است، پیرو این رویکرد یک لایحه تحت عنوان شیوه‌نامه سلامت اجتماعی زنان برای پیشگیری از آسیب‌ها و توانمندسازی زنان اصفهان به تصویب رسیده است.

پس از بررسی در کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و تلفیق مقرر شد که شهرداری اصفهان یک زمین در باغ فدک برای ایجاد مرکز نگهداری و توانمندسازی زنان آسیب دیده اختصاص دهد؛ با حفظ مالکیت شهرداری و با استناد به مفاد بند شش از ماده ۵۵ قانون شهرداری مرکزی در چند طبقه ساخته شود که البته در جلسات استانداری پیشنهاد شد که این مرکز تنها برای زنان نباشد.

در منطقه ۱۴ نیز شش میلیارد تومان برای اقدامات کارآفرینی و توانمندسازی زنان اختصاص داده شده تا با ایجاد مرکز آموزشی، زنان در پروسه مهارت آموزی قرار گیرند، تولید شغل کنند و کسب و کار جدید راه‌اندازی کنند، رایزنی‌های لازم برای اجرای این پروژه درحال انجام است.

یکی از مشکلاتی که در حوزه کارآفرینی زنان وجود دارد، امکان عرضه مناسب کالاهای تولیدی و بازاریابی مطلوب آن وجود ندارد تا زنان شاغل بتوانند محصولات خود را بفروشند بنابراین بازارچه‌هایی در فروشگاه‌های کوثر برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شد تا کسانی که مهارتی را یاد گرفته و مجوز مشاغل خانگی دارند، بتوانند محصولات خود را عرضه کنند. در جلسه با سازمان میادین این سازمان موظف شد که آن دسته از محصولات به خصوص محصولات زنان سرپرست خانوار را که استاندارد لازم و مجوز قانونی دارند بتوانند در بخشی از فروشگاه‌های کوثر به فروش برسانند.

در این حوزه شهرداری موظف است زیرساخت‌ها را فراهم کرده و مشارکت بخش خصوصی را جلب کند زیرا این رویه بهترین فرایند برای به نتیجه رسیدن اقدامات حمایتی از حوزه کارآفرینی است. در این راستا سال گذشته مرکز کارآفرینی دیگری در منطقه ۱۲ با اعتبار یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان با مشارکت بخش خصوصی افتتاح شد تا توانمندسازی افراد و مشاوره به آنها را برای مرحله خود اشتغالی دنبال کند.

دوره‌های مهارتی در منطقه شش با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای برای بانوان برگزار شده و در پایان به آن‌ها مدرک فنی و حرفه‌ای داده می‌شود.

آیا مخاطب این دست اقدامات زنان تمام مناطق شهری هستند و در مناطق حاشیه‌ای نیز طرح‌های مهارت‌افزایی انجام می‌شود؟

یکی از دلایل مهاجرت زنان روستایی به شهرها و سکونت آن‌ها در مناطق حاشیه‌ای، این است که برای فروش محصولات خود به بازارهای شهر دسترسی ندارند بنابراین در شورای شهر برای حمایت از این مشاغل مطرح شد.

در سال ۹۶ این طرح در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید تا منجر به کاهش حاشیه نشینی در شهر اصفهان از طریق ترویج و کمک به فروش محصولات مناطق مهاجرفرست شود. این رویکرد باعث می‌شود آموزش‌های مهارتی و مشاغل خانگی که به افراد داده می‌شود مشکل بازاریابی آنها را حل کند و استارتاپ‌ها با حمایت از مشاغل روستایی و توانمندسازی روستاییان، از مهاجرت آنها به شهر اصفهان جلوگیری کنند. این طرح البته در حال طی فرایند است که استانداری و اداره تعاون روستایی و شهرداری باید برای ایجاد مراحل بازاریابی بسترسازی کنند.

در این میان کمیته زنان شورای شهر در انجام وظایف تا چه اندازه موفق بوده است؟

سال اول شورای پنجم کمیته زنان و خانواده تشکیل و شرح وظایف آن به رئیس شورا اعلام شد و از آن پس جلسات مختلفی با حضور ارگان‌های مربوطه برای بررسی موارد مختلف از جمله زنان کارتن خواب و پیشگیری از جرایم زنان تشکیل شد و از استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و دیگر نهادها بسته به موضوعاتی که پیش می‌آمد دعوت شد تا برای حل معضلات موجود در کنار یکدیگر اقدامات را دنبال کنیم.

در راستای تحقق "حق به شهر زنان" با پیگیری این کمیته برای آشنایی زنان با حقوقی که دارند و افزایش مشارکت فرهنگی و اجتماعی آن‌ها و تهیه طرح‌های لازم برای زنان سرپرست خانوار اقدامات حمایتی و توان افزایی بسیاری شده است.

به عنوان مثال برای زنانی که همسر زندانی دارند به صورت پایلوت با هدف افزایش مهارت زنان در زمینه‌های مختلف مهارتی برای ایجاد مشاغل خانگی یک طرح اجرا شد. یک طرح نیز برای زنان مطلقه و مادران دارای فرزندان استثنایی اجرا شد تا دوره‌های توانمندسازی مهارت افزایی و شناسایی استعدادهای آنها در مراکز ویژه زنان به‌طور ویژه برگزار شود.

کد خبر 433886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.