روستاییان در مشکین شهر یک قلاده توله خرس را زجرکُش کردند

شماری از روستاییان در مشگین شهر پس از آنکه یک قلاده توله خرس قهوه ای را پا درآوردند با تراکتور از روی حیوان عبور و آن را زجرکش می کنند.‌

به گزارش خبرنگار ایمنا، شماری از روستاییان و باغداران روستای هفت چشمه از توابع شهرستان مشگین شهر روز - دوشنبه ۱۶ تیر- یک قلاده توله خرس قهوه‌ای را که به باغات آنها نزدیک شده بود با چند دستگاه موتور سیکلت فراری داده و تعقیب کردند. خرس پس از مدتی خسته شده و روی زمین می‌افتد. به گفته جوامع محلی در نهایت یکی از روستاییان با تراکتور چندین بار از روی خرس عبور کرده و حیوان را زجرکش می‌کند.

در همین پیوند یوسف محمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مشگین شهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شناسایی هویت فردی که بی رحمانه توله خرس را کشته است، خبر داد و اظهار کرد: برای این فرد پرونده قضائی تشکیل شده است و در دادگاه علت و انگیزه افراد از رفتار بی رحمانه با توله خرس مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: سه چهار جوان ناآگاه به محض مشاهده خرس با چند دستگاه موتورسیکلت این حیوان را تعقیب می‌کنند و به گفته جوامع محلی پس از آنکه خرس خسته بر زمین می‌افتد یکی از روستاییان با تراکتور از روی آن عبور می‌کند که به کشته شدن خرس منجر می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مشگین شهر ادامه داد: این توله خرس نر سه ساله برای پیدا کردن غذا از دامنه‌های سبلان و منطقه ارشق به محدوده باغات کشاورزی نزدیک شده بود که ساعتی بعد از مشاهده، کشته می‌شود؛ هنوز مشخص نیست که این خرس به باغات و مزارع کشاورزان خسارت زده است یا خیر.

محمدی با بیان اینکه در چهار سال گذشته جمعیت خرس‌های این منطقه از ۲۰ قلاده به ۱۵۰ قلاده رسیده است، گفت: هر سال جمعیت خرس‌ها بر اثر تعارض با زنبور داران و کشاورزان و حیوانات کشاورزان تلفات دارد با وجود این فرهنگ زیست محیطی نیز حاکم است و مردم با حیوانات مهربان هستند اما گاهی افرادی پیدا می‌شوند که با حیوانات نامهربانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: فردی که با تراکتور از روی خرس عبور کرده مقصر اصلی است چرا که خرس با تعقیب و فراری دادن کشته نمی‌شود؛ مأموران محیط زیست نیز در صورت گزارشات مردمی و برای اینکه به کشاورزان خسارت وارد نشود خرس‌ها را با روشن کردن آتش و یا شیوه‌هایی که به حیوان آسیب وارد نشود، فراری می‌دهند.

شهرستان مشگین شهر در شمال غربی ایران و ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان اردبیل واقع شده است. این شهرستان دارای پنج شهر، ۱۲ دهستان و ۳۰۲ روستا و جمعیتی بالغ بر ۱۵۹ هزار ۲۴۲ نفر است. مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست در حوزه استحفاظی شهرستان مشگین شهر، سه منطقه شکار ممنوع گندیمن، انزان و ارشق و یک اثر طبیعی ملی (کوه سبلان) است.

کد خبر 433499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.