سامانه تبدیل تصویر به متن طراحی شد

یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، سامانه نویسه‌خوان فارسی را طراحی کرده که وظیفه‌ آن استخراج متن از تصاویر است.

به گزارش ایمنا و به مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این سامانه به کاربر اجازه می‌دهد تا از تصاویری مانند تصویر نسخه‌های خطی، متن استخراج کند.

علیرضا نوریان، مدیرعامل این شرکت گفت: سامانه هوشمند نویسه‌خوان که به عنوان سامانه الفبا نامگذاری شده است، از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کند تا متون مختلف را از تصاویر استخراج کند؛ این سامانه می‌تواند متن تصاویر یا اسناد اسکن شده را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی استخراج کند.

وی افزود: این محصول تا به حال صادر نشده است، اما سامانه هوشمند نویسه‌خوان می‌تواند بازار بسیاری خوبی در کشورهای عربی داشته باشد؛ با توجه به مزیت‌های رقابتی فراوان از جمله دقت و قیمت مناسب، امیداور هستیم زمینه صادرات این محصول به کشورهای عربی فراهم شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: محصولات ما با وجود کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های بزرگ و مشهور خارجی، قیمت به مراتب پایین‌تری از این نمونه‌ها دارند. برای مثال هزینه استفاده از سامانه هوشمند نویسه خوان الفبا، حدود یک‌دهم هزینه‌ای است که نویسه‌خوان شرکت گوگل دریافت می‌کند.

به گفته وی، سامانه هوشمند نویسه‌خوان الفبا با استفاده از هوش مصنوعی متن موجود در اسناد، فایل‌های پی‌دی‌اف و یا اسناد اسکن شده را پردازش کرده و استخراج می‌کند. با استفاده از این سامانه، اسناد اسکن شده و فایل‌های پی‌دی‌اف، قابل جستجو، ویرایش و پردازش می‌شوند. می‌توان نویسه‌خوانی را درگاه ورود به دیجیتال‌سازی و پردازش اطلاعات در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها دانست.

نوریان افزود: نویسه‌خوان هوشمند الفبا در هر کجا که اسناد متنی به شکل تصویر و یا اسکن شده وجود دارند، کاربرد دارد؛ این سامانه در موارد مختلفی از جمله موتورهای جستجو، کتابخانه‌ها، سامانه‌های آرشیو اسناد، سامانه‌های مالی و اتوماسیون‌های اداری کاربرد دارد.

کد خبر 433490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.