۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
افزایش مزارع شهری در سنگاپور

‌مرکز خرید فونان، واقع در منطقه شهری سنگاپور که به تازگی بازسازی شده است، میزبان بام باغی سبز است که دولت را در رسیدن به هدف گسترش فضاهای سبز برای تضمین امنیت غذایی، یاری می‌کند.

‌به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسئله امنیت غذایی به مدت چندین سال پی در پی یک اولویت مهم برای دولت سنگاپور به شمار رفته است که در این راستا، تا کنون اقدامات مثبت زیادی نیز صورت گرفته است. از آن‌جا که شهرنشینی در این کشور روز به روز در حال افزایش است و زمین کافی برای پرورش محصولات غذایی وجود ندارد، در نتیجه بیش از ۹۰ درصد این مواد از کشورهای همسایه به آن وارد می‌شود. در نتیجه این حجم واردات مواد غذایی، سنگاپور در مقابل نوسانات احتمالی در تجارت و زنجیره تأمین خوراک جهانی بسیار آسیب‌پذیر است.

https://media.imna.ir/d/2020/07/13/4/1646655.jpg

به عنوان مثال، طی بحران جهانی مواد غذایی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، این کشور زیان‌های زیادی را بر اثر واردات مواد با قیمت‌های بالا متحمل شد که همین امر منجر به رفتارهای ناشایستی در میان تاجران، نظیر انباشتن مواد غذایی وارد شده در انبارهای خود برای عرضه آن‌ها با قیمت بالاتر شد. از آن پس، دولت سنگاپور تصمیم گرفت تمام تلاش خود را به کار گیرد تا امنیت غذایی مردم کشورش را، به خصوص در زمان بحران، تضمین کند.

اولین اقدامی که دولت سنگاپور در این خصوص انجام داد، افزودن منابع واردات مواد غذایی بود تا در نتیجه از خطرات ناشی از وابستگی واردات تنها به چند منبع محدود خودداری شود. مثلاً، بحران کووید -۱۹ اختلالات زیادی را در زنجیره‌های تأمین مواد غذایی در سراسر جهان به وجود آورده است که در این بین، سنگاپور بدون شک آسیب‌پذیرتر از سایر کشورها خواهد بود. در چنین بحرانی، کشاورزی شهری به بهترین نحو می‌تواند مؤثر واقع شود و بسیاری از مواد غذایی گیاهی مردم را تأمین کند.

https://media.imna.ir/d/2020/07/13/4/1646651.jpg

اگرچه تمام مزارع سنگاپور از نظر تکنیکی مزارع شهری به شمار می‌رود، با این حال، زمین‌های کشاورزی با مساحت زیاد اغلب در مناطق اطراف شهر و در شمال غربی جزیره واقع شده است. با این وجود، اخیراً مدیران در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و تجاری از بام‌های خود برای ایجاد مزارع سبز و کاشت سبزیجات و میوه‌ها بهره گرفته‌اند. یکی از بهترین نمونه‌های این مزارع شهری، بام باغی بر فراز مرکز خرید فونان واقع در مرکز شهر سنگاپور است که ساختمان آن اخیراً بازسازی شده است. این بام باغ، فضایی به مساحت پنج هزار فوت مربع را به خود اختصاص داده است و سبزیجات آن قرار است به فروشندگان مرکز تجاری و رستورانی ژاپنی که در این مرکز واقع شده است، عرضه شود. جالب این‌که بام باغ فونان باعث کارآفرینی قابل توجهی شده و افراد بیکار زیادی را به کار گرفته است.

https://media.imna.ir/d/2020/07/13/4/1646653.jpg

آشپزهای ژاپنی قرار است در رستورانی که Noka، به معنای "خانه سبز" نام گرفته است، با استفاده از این سبزیجات و تکنیک‌های آشپزخانه‌ای به ارث برده از کشور خود غذاهایی لذیذ بپزند. ترکیبات اصلی غذاهای رستوران را قارچ خوراکی صدفی، میکروگرین‌ها (همان سبزیجات کوچک و گیاهانی تازه‌ای که هنوز بالغ نشده است)، ریحان و چای آبی، که مستقیم در بام باغ مرکز خرید فونان پرورش داده می‌شود، تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که این رستوران نه تنها به مشتری‌های ژاپنی، بلکه به عموم افراد علاقمند یا کسانی که برای خرید به فونان می‌آیند، خدمت‌رسانی می‌کند و از محبوبیت بسیار بالایی در میان ساکنان سنگاپور برخوردار است.

https://media.imna.ir/d/2020/07/13/4/1646654.jpg

بام باغ سبز مرکز خرید فونان تنها یک نمونه از مزارع شهری موفق سنگاپور است؛ این شهر مملو از آسمان‌خراش‌هایی است که هر یک پوشیده در فضایی سبز، مملو از میوه‌ها و گیاهان خوراکی است. این مزارع سبز حاکی است که روش‌های مختلفی برای ایجاد مزارع شهری وجود دارد، چیزی که از اهمیت زیاد برای گسترش این‌گونه مزارع برخوردار است، تصمیم‌گیری درست مقامات شهری است.

https://media.imna.ir/d/2020/07/13/4/1646652.jpg

کد خبر 433484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.