سند ۲۵ ساله ایران و چین باعث کاهش ارزش دلار می‌شود

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: ایران در اقدامی هوشمندانه و برای حذف تدریجی حاکمیت دلار که منجر به سقوط ارزش آن در سطح جهان خواهد شد، این سند راهبردی با چین را طراحی کرده است.

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون پیش‌نویس سند همکاری ایران و چین اظهار کرد: سند راهبردی همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حقیقت یک تحول جدید در تعاملات بین‌المللی برای تقابل راهبردی با هژمونی اقتصادی و نظامی آمریکا است. در طول سال‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از ابزارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، چین و روسیه تلاش کرد تا آمریکا را به‌عنوان یک قدرت برتر اقتصادی و نظامی در سطح جهان ارتقا دهد.

وی افزود: تحریم‌های آمریکا موجب شد کشورهای مستقل جهان مانند ایران، چین و روسیه و برخی کشورهای منطقه، درصدد تشکیل یک بلوک اقتصادی جدیدی برای تقابل با زیاده‌خواهی آمریکا باشند. در این مدت رایزنی‌هایی کاملاً هوشمندانه میان سه کشور مهم شرق یعنی ایران، چین و روسیه در راستای تقابل با جریان سازی های اقتصادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت. این مذاکرات که جنبه کاملاً استراتژیک دارد، به توافق اولیه میان چین و ایران برای همکاری اقتصادی بر اساس منافع مشترک منجر شد. این سند، خروجی کاملاً قابل‌قبولی برای برون‌رفت از شرایط تحریمی آمریکا به‌دنبال خواهد داشت.

حاکمیت دلار از تعاملات اقتصادی خارج خواهد شد

این کارشناس روابط امور بین‌الملل تاکید کرد: در سند راهبردی ایران و چین پیش‌بینی شده که جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از مواد طبیعی مانند نفت و گاز، در طول ۲۵ سال آینده تأمین‌کننده انرژی چین باشد. در برابر، چین نیز بر اساس الگوها و شاخص‌های فرهنگی و سیاسی ایران، صدها میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری خواهد کرد. موضوع مهم‌تر این است که در سال‌های آینده، این سه کشور به تدریج حاکمیت دلار را از تعاملات اقتصادی خود خارج خواهند کرد.

هانی زاده ادامه داد: با توجه به اینکه ایران، چین و روسیه یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، همکاری دوجانبه ایران و چین می‌تواند استقلال اقتصادی دو کشور را حفظ کند. همچنین احیا و بازسازی جاده ابریشم می‌تواند چین را به اتحادیه اروپا متصل کرده و ایران به عنوان مهم‌ترین کشور محوری جاده ابریشم، می‌تواند از ترانزیت کالاهای چینی استفاده‌های اقتصادی کند؛ به همین دلیل سلسله جریان سازی های ظالمانه از سوی رسانه‌های بیگانه علیه سند راهبردی ایران و چین آغاز شده است.

سند ۲۵ ساله ایران و چین کاملاً شفاف و خالی از ابهامات سیاسی است

وی ادامه داد: برخی از این رسانه‌ها مدعی شده‌اند که ایران، حاکمیت پکن بر شماری از جزایر کشور را پذیرفته و این به مفهوم عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از حاکمیت ملی است. این در حالی است که در سند راهبردی همکاری‌های ایران و چین که توسط برجسته‌ترین کارشناسان اقتصادی و سیاسی تهران و پکن تهیه شده، هیچ‌گونه اشاره‌ای به واگذاری جزایر ایرانی به چین نشده و کلیه بندهای آن کاملاً شفاف و خالی از ابهامات سیاسی است.

هانی زاده ادامه داد: ایران در اقدامی هوشمندانه و برای حذف تدریجی حاکمیت دلار که منجر به سقوط ارزش آن در سطح جهان خواهد شد، این سند راهبردی با چین را طراحی کرده که پس از اجرایی شدن، ایران می‌تواند به راحتی نفت خود را به فروش برساند، بدون اینکه آمریکا بتواند مانعی برای فروش آن ایجاد کند.

اقتصاد آمریکا با چالش جدی مواجه خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: همچنین خروج دلار از چرخه تعاملات اقتصادی ایران، چین و روسیه از نوسانات ارزش دلار در بازارهای معاملات سه کشور به‌شدت می‌کاهد و اقتصاد آمریکا را در دهه‌های آینده با چالش جدی مواجه خواهد کرد. از این رو آمریکا با استفاده از رسانه‌های گسترده خود سعی در تحریک حفظ ملی‌گرایی برای مقابله با این سند است. در آینده نزدیک با انتشار جزئیات سند راهبردی ایران و چین جریان سازی های رسانه‌ای علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد.

کد خبر 433418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    آیا ارزش پول ملی برمیگردد آیا به فکر اقشار کم درآمد هستید/