کرونا حس تعلق به شهرها را تغییر داده است!

کووید -۱۹ حس مکان و تعلق به شهرها را در انسان‌ها را تغییر داده است به همین منظور معماران باید با همکاری مردم شهرها را از نو طراحی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این مردم هستند که به یک شهر روح و زندگی می‌بخشند؛ آن‌ها در فضاهای شهری با هم به تعامل می‌پردازند، کار می‌کنند، به سفر می‌روند و به شور و نشاط در مکان‌های عمومی مشغول می‌شوند. بدون وجود مردم و این فعالیت‌ها، شهرها تنها فضاهایی مملو از ساختمان‌ها و زیرساخت‌های بی‌روح و کسل‌کننده خواهد بود. پاندمی کرونا اختلال بزرگی در این فعالیت‌ها و شور و نشاط در سراسر جهان ایجاد و هزاران شهر را خالی از تردد، هراسناک و بی‌رونق کرده است.

مردم از طریق ایجاد حس مکان با شهرهای خود پیوند برقرار می‌کنند؛ اینکه هر مکان چه کاربردی برای آن‌ها دارد و چگونه می‌توانند بیشترین بهره را از آن بگیرند. ارتباط بشر با شهرها به طور دائم و در شرایط مختلف دستخوش تغییر می‌شود اما چیزی که برای همیشه در وجود او باقی خواهد ماند، حس مکان است. کووید -۱۹ به طور کامل حس مکان را در مردم مختل کرده و باعث ایجاد تغییراتی تحول‌گرایانه در سراسر جهان شده است. این روزها مردم در سراسر زندگی روزانه خود از نشستن در کنار دیگران، تردد از طریق وسایل حمل و نقل شلوغ و حتی گذراندن اوقات فراغت خود در محیط‌های خارج از خانه هراس دارند.

تأثیرات ویروس کرونا بر زندگی

درک اینکه کووید -۱۹ چه اثراتی بر شهرها به جای گذاشته است و چگونه با این شدت حس مکان را در شهروندان تغییر داده، از اهمیت بالایی برخوردار است. اثرات این پاندمی به حدی زیاد است که منتقدان بسیاری از آن به عنوان "مهاجم دگرگون‌کننده" یاد می‌کنند. رویدادهایی این‌چنین، اگرچه بسیار کمیاب است، با این حال می‌تواند جوامع را به شدت از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تحت تأثیر قرار دهد.

در خصوص ویروس کرونا، همه جوانب زندگی تحت تأثیر قرار گرفته اما از بین همه، ضربه‌هایی جبران ناپذیر به فعالیت اقتصادی، سلامت بشر و نظم اجتماعی وارد شده است. همه مردم، حتی اگر به بیماری کووید -۱۹ نیز مبتلا نشده باشند، اما اثرات منفی آن را بر زندگی روزمره خود احساس می‌کنند.

مهاجم‌های دگرگون‌کننده می‌توانند در ایجاد مشکلات و ضعف در سیستم‌ها بسیار کینه‌جو عمل کنند و به مصیبت‌هایی عظیم برای شهرها تبدیل شوند چرا که اغلب سیستم‌های شهری را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. پاندمی کووید -۱۹ نیز از این امر مستثنی نیست، چرا که مدیریت کامل آن امری غیر ممکن است. این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا هیچ‌گاه ناپدید نشود و تا ابد زندگی مردم را با تهدید مواجه کند.

زمانی که یک شهر را یک مهاجم دگرگون‌کننده فرا می‌گیرد، تمام نگرانی‌ها به تهدیدهای جدی تبدیل می‌شود. مکان‌هایی که پیش از این امن و قابل اعتماد بود، ارزش خود را از دست می‌دهد و رفتار انسانی در واکنش به اینگونه رویدادها تغییر می‌یابد که همین امر به سهم خود حس مکان را در او دگرگون می‌کند.

همکاری برای آینده‌ای بهتر

اثرات متحول کننده پاندمی کرونا هنجارهای مشخص را تغییر داده است اما فرصت‌هایی استثنایی برای سیاست گذاران فراهم آورده تا خارج از روش‌های همیشگی خود عمل کنند. مردم در بسیاری از کشورهای دنیا صبورانه محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کرونا را تحمل کرده‌اند؛ بسیاری از آن‌ها به کار در منزل گرایش پیدا کرده و تردد خود در فضاهای بیرونی را به حداقل رسانده‌اند که همین حس مکان در آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری نیز مایلند در تصمیم‌گیری‌های اساسی برای آینده شهری خود پس از پایان کرونا سهیم باشند به همین دلیل از هم‌اینک در تلاشند گامی برای بهبود وضعیت شهرشان بردارند.

همزمان با اینکه مردم به دنبال یافتن راه‌هایی برای بهبود شهرها هستند، برنامه‌ریزان شهری می‌توانند از طریق مشاوره با شهروندان بهترین تصمیم‌ها را برای طراحی‌های جدید اتخاذ کنند. فرآیندهای همکاری و ورکشاپ‌های آنلاین یکی از بهترین روش‌ها برای گرد هم آوردن ایده‌ها و آرمان‌های شهروندان در این دوران بحران است که به بهترین نحو می‌تواند طراحی‌های آینده را بهبود ببخشد. مشارکت در این کارگاه‌های آموزشی همچنین می‌تواند به مردم کمک کند حس مکان خود را که تحت تأثیر پاندمی کرونا دگرگون شده است، البته شاید به گونه‌ای متفاوت، احیا کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند تغییرات ناشی از بیماری کووید -۱۹ در زندگی شهری خود را شناسایی کنند و با در نظر گرفتن آینده‌ای مملو از تجربه گذشته، حس مکان خود را از نو بازیابند.

آیا مردم مایل به ادامه زندگی در شهرها هستند؟

پاندمی کرونا باعث ایجاد پرسش‌های زیادی شده است؛ آیا همه مردم مایل به ادامه زندگی در شهرها هستند؟ آیا زمان ایجاد تغییر در هنجارهای شهری فرا رسیده است؟ هنجارهای جدید چگونه خواهد بود و دسترسی به آن‌ها چگونه امکان‌پذیر است؟

بحران کرونا رویدادی نیست که در آن طراحان و سیاست‌گذاران برای مردم تصمیم بگیرند بلکه باید در کنار مردم برای رسیدن به بهبودی شهرها را طراحی کنند.

تا کنون نوآوری‌های زیادی در طراحی شهری جهت بهبود سلامت انسان صورت گرفته است و بدون شک کووید -۱۹ این فرآیند را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در واقع، این پاندمی فرصت بزرگی برای طراحی شهری خواهد بود و حس مکان در میان مردم را تحت تأثیر قرار خواهد داد. شاید نگاه و حس مردم به مکان برای همیشه تغییر یابد؛ شاید اگر طراحان حس جدید مردم از مکان را درک کنند، در آینده به گونه‌ای متفاوت‌تر و بهتر به طراحی شهری بپردازند.

کد خبر 433402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.