استفاده از کولر گازی باعث انتشار ویروس کرونا می‌شود؟

محققان با انجام بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدند که استفاده از وسایل سرمایشی مانند کولر گازی می‌تواند شیوع بیماری کرونا را گسترده‌تر کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از سوالاتی که در این روزهای گرم تابستان ذهن افراد را درگیر خود کرده این است که آیا استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا و کولر به انتقال و شیوع هر چه بیشتر ویروس کووید -۱۹ کمک می‌کند. محققان معتقد هستند پس از رعایت فاصله گذاری اجتماعی، مهمترین موضوع مرتبط در مورد پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، تهویه مناسب هواست.

به گفته محققان هر چه هوای بیرون گرم‌تر باشد، هوای داخل محیط بسته، بیشتر گردش می‌کند؛ بنابراین افراد درصد بیشتری از بازدم دیگران را استنشاق می‌کنند. اگر فردی در محیط بسته به بیماری کرونا مبتلا باشد، ویروس‌ها به راحتی در این محیط منتشر می شوند و باعث انتقال بیماری به دیگران می‌شوند. سیستم‌های تهویه هوا دارای فن‌هایی است که هوا را به اطراف منتقل می‌کند؛ این اتفاق باعث می‌شود ذرات ویروس برای مدت زمان طولانی‌تری در هوا معلق بماند.

کولرهای گازی رطوبت هوا را نیز از بین می‌برند و همانطور که مشخص است ویروس‌ها در هوای خشک مقاومت و ماندگاری بیشتری دارند. به استناد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا (CDC)، نتایج یک مطالعه نشان داد که ۱۰ فرد از ۸۳ مشتری موجود در یک رستوران از طریق گردش هوای سیستم تهویه به ویروس کرونا مبتلا شدند. این ۱۰ فرد پشت سه میز جداگانه نشسته بودند؛ بنابراین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که جریان هوای دستگاه تهویه باعث انتشار قطرات حاوی ویروس از یک فرد آلوده مجاور این دستگاه در محیط شده و در نهایت سه گروه از افراد حاضر در این رستوران به ویروس کرونا مبتلا شدند.

محققان با انجام دادن مطالعات بسیار در زمینه شیوع ویروس کرونا دریافتند که نحوه انتشار این ویروس به شکل هوابرد است و افراد سالم با استنشاق آن به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند. متخصصان معتقد هستند کولر گازی یکی از عوامل انتقال ویروس کرونا در محیط‌های بسته است. بنابراین لازم است دستورالعمل‌های لازم در این زمینه را اجرا کنیم. آسان‌ترین روش برای پیشگیری از انتقال ویروس از طریق سیستم تهویه، باز کردن پنجره یا در است تا هوای تازه در فضای داخل جریان پیدا کند. البته استفاده از این روش در بعضی ساختمان‌های تجاری و ادارات امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین توصیه شده است که افراد در این محیط‌ها از ماسک استفاده کنند.

علاوه بر این توصیه شده است که فیلترهای کولرهای گازی در ادارات و فضاهای عمومی به صورت روزانه شستشو شوند و دوباره مورد استفاده قرار گیرند. راهکار دیگر برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا در محیط بسته، از بین بردن ویروس‌های پخش شده در هوا یا ذرات معلق آلوده به ویروس با استفاده از لامپ‌های UV است. لامپ‌های LED حاوی نور فرابنفش می‌تواند نقش مهمی در از بین بردن ویروس و گسترش نیافتن آن داشته باشد.

کد خبر 433385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.