آیا فضای مجازی تهدیدی برای زبان و ادبیات فارسی است؟

یک استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: در حال حاضر فضای مجازی به شدت بر زبان فارسی تأثیر گذاشته و وجودناهنجاری های متعدد و سلیقه‌ای بودن نوشتار در این فضا، بدون رعایت آداب و قوانین آسیب‌های عمیقی بر پیکره‌ی زبان و ادبیات فارسی وارد می‌کند. آسیب‌های که شاید در دراز مدت رفع و اصلاح آنها بسیار مشکل باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأثیرات چشمگیر گسترش فناوری و دنیای دیجیتال بر تمامی ابعاد جامعه احساس می‌شود. عرصه زبان و ادبیات نیز از گزند دنیای مجازی در امان نبوده و امروزه این فضا دچار برخی آسیب‌های زبانی و ادبی شده است. آمیختن زبان شعر و نثر شاعرانه با زبان معیار علمی، یکسان نبودن سبک نوشتاری، کاربرد وسیع شکسته‌نویسی، آشفتگی رسم‌الخط و دخالت سلیقه‌های شخصی، وجود غلط‌های املایی بی‌شمار، مبهم بودن جملات به‌دلایلی چون نامعلوم بودن جای ضمیر، حذف‌های نابجا، جملات مرکب و طولانی، بی‌توجهی به معنای دقیق کلمات و تأثیر پذیرفتن بیش از حد از زبان محاوره، راه یافتن واژگان بیگانه مخفی، انتقادهای شدید و تند خارج از قواعد نقد و ادب، پژوهش‌های عامه‌پسند و استفاده از حروف غیر فارسی برای نگارش (فینگلیش) تنها بخشی از آسیب‌های فضای مجازی به زبان فارسی است.

اسحاق طغیانی، استاد زبان و ادبیات فارسی در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: زبان، ادبیات و نوشتار عمومی جامعه با یکدیگر تعامل مستقیم دارند و زبان تحت تأثیر مسائل مطرح در جامعه قرار می‌گیرد و حتی بسیاری از محققان نیز که باید حافظ و نگهبان ادبیات باشند خود تحت تأثیر جو حاکم بر فضای مجازی و جامعه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در حال حاضر فضای مجازی به شدت بر زبان فارسی تأثیر گذاشته است و وجود ناهنجاری‌های متعدد و سلیقه‌ای بودن نوشتار در این فضا بدون رعایت آداب و قوانین آسیب‌های عمیقی بر پیکره زبان و ادبیات فارسی وارد می‌کند. آسیب‌های که شاید در دراز مدت رفع و اصلاح‌ها بسیار مشکل باشد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: در بسیاری از موارد قوانین بسیار ساده دستور زبان نیز در متون نگارش شده در فضای مجازی رعایت نمی‌شود مثلاً واژه "می‌خواهم" به حالت عامیانه "میخوام" نوشته می‌شود.

طغیانی در خصوص نقش فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کنترل تأثیر فضای مجازی بر ادبیات تاکید کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی در انجام وظایف اصلی خود نیز آنچنان که باید و شاید عمل نمی‌کند و موضوعاتی چون تأثیر فضای مجازی بر ادبیات را نادیده گرفته است. در شرایط کنونی رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون، روزنامه و غیره باید تلاش خود را در به کارگیری واژه‌های طراحی شده از سوی فرهنگستان افزایش دهند و این کار می‌توانند کمک شایانی به نحوه نوشتار در فضای مجازی نیز کند.

کد خبر 432992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.