آخرین اخبار از آنفلوآنزای خوکی جدید

با وجود این که گزارش‌های نشان می‌دهد نوع جدیدی از ویروس آنفلوآنزای خوکی در حال شیوع است، اما محققان معتقد هستند این ویروس تهدیدی برای سلامت انسان به شمار نمی‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشگران نشان می‌دهد که ویروس جدید آنفلوآنزای خوکی در میان خوک‌های بعضی از مناطق چین مشاهده شده و بسیار شبیه ویروس همه گیر آنفلوآنزای خوکی است که در سال ۲۰۰۹ شیوع پیدا کرد. تشخیص این نوع ویروس در میان خوک‌ها به این معنا نیست که به سرعت در میان انسان‌ها شیوع پیدا می‌کند، اما باید اقدامات لازم جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس‌های خانواده آنفلوآنزا را انجام دهیم.

این نوع آنفلوآنزای خوکی که "G4 EA H1N1" یا "G4" نام دارد، قادر است به نوعی از سیالیک اسید متصل شود که در مجرای تنفسی انسان وجود دارد و در سلول تکثیر پیدا کند. گروهی از محققان چینی با بررسی بیش از ۳۰ هزار نمونه سواب بینی و نمونه ریه خوک‌های شمال و مرکز چین در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸، به این نتیجه رسیدند که شیوع این ویروس در میان خوک‌ها از سال ۲۰۱۳ شروع شده است؛ بنابراین ویروس جدیدی نیست، اما هنوز مشخص نشده که این ویروس تا چه میزان گسترش پیدا کرده است.

به گفته پژوهشگران، ۱۰ درصد از ۳۳۸ نفری که با خوک‌ها ارتباط داشتند، دارای پادتن‌ها یا پروتئین‌های ایمنی در بدن خود بودند. وجود این نوع پادتن‌ها نشان می‌دهد که این افراد قبلاً به عفونت مبتلا بودند و سپس بهبود پیدا کردند، اما مشخص نیست که این افراد چه زمانی در معرض ویروس‌ها قرار گرفتند، یا چه علائم را تجربه کردند. این احتمال نیز وجود دارد که پادتن‌های شناسایی شده مربوط به ویروس نوع دیگر از آنفلوآنزا باشد.

چنانچه تعداد زیادی از افرادی که با خوک‌ها یا حیوانات آلوده ارتباط داشتند، به این ویروس مبتلا شوند، شرایط نگران کننده‌ای پیش خواهد آمد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که فقط چهار درصد افراد تحت بررسی، پادتن ویروس G4 را دارند و به احتمال زیاد آزمایش کسانی که با خوک‌ها ارتباط داشتند، مثبت است. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کسانی که با خوک‌ها ارتباط داشتند، این ویروس را به شخص دیگری خارج از آن محیط منتقل کرده باشند.

همچنین سازمان جهانی بهداشت با ارائه یک سیستم نظارت جهانی آنفلوآنزا، داده‌های مربوط به آنفلوآنزای فصلی و بیماری‌های همه گیر کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است. ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که فقط خوک‌های شناسایی شده در چین حاوی آنفلوآنزای G4 هستند و هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این ویروس در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

کد خبر 432989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.