ضرورت سلامت و ایمنی غذاها برای پیشگیری از کرونا

کارشناس بهداشت محیط گفت: گرچه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی از اصول مهم پیشگیری از کرونا است اما باید از سلامت مواد غذایی نیز اطمینان حاصل شود، زیرا ویروس کرونا به سرعت از طریق غذا به بدن نفوذ می‌کند.

به گزارش ایمنا عباس رضوانی گفت: باید قبل از مصرف مواد غذایی بویژه غذاهای آماده از سالم بودن آنها اطمینان پیدا کنید، زیرا باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا سریع در این غذاها رشد می‌کنند.

وی ادامه داد: باید دست‌ها را قبل، حین و بعد از تهیه غذا، بعد از دست زدن به گوشت خام، مرغ، غذا های دریایی یا عصاره آن‌ها یا تخم‌مرغ‌های خام، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از توالت، بعد از تعویض پوشک یا تمیز کردن کودکی که از توالت استفاده کرده، پس از تماس با حیوان، خوراک دام یا زباله‌های حیوانات، بعد از لمس زباله، قبل و بعد از مراقبت از کسی که بیمار است، قبل و بعد از درمان بریدگی یا زخم، بعد از سرفه یا عطسه شست.

این کارشناس بهداشت محیط تصریح کرد: تخته‌های برش، ظروف، وسایل آشپزی و بشقاب را با آب گرم و صابون بشویید و بعد از با آنکه گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی یا تخم‌مرغ‌ها تماس داشته‌اند و پارچه‌های مربوط به ظروف را بعد از استفاده با آب گرم با ماشین لباسشویی بشویید، گوشت خام را از میوه، سبزیجات و دیگر غذاها دور نگه دارید. گوشت پخته را در یک سینی تمیز بگذارید نه در ظرفی که در کنار آن گوشت خام وجود دارد و آلودگی‌ها را جابجا نکنید.

به گفته وی، تمام بشقاب، ظروف و تخته‌های برش را که گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی یا تخم‌مرغ را لمس کرده‌اند قبل از استفاده مجدد کاملاً بشویید. از آب گرم و صابون استفاده کنید، در خانه، گوشت خام، مرغ و غذاهای دریایی را در ظروف یا کیسه‌های پلاستیکی بسته‌شده قرار دهید و اگر قصد ندارید طی چند روز از آن‌ها استفاده کرده، آن‌ها را منجمد کنید.

رضوانی اضافه کرد: گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ را کاملاً بپزید، غذا زمانی سالم پخته می‌شود که دمای داخلی آن به حدی برسد که عواملی که باعث بیماری می‌شوند از بین رفته باشند. از دماسنج مواد غذایی استفاده کنید تا مطمئن شوید غذا سالم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بلافاصله بعد از پخت‌وپز غذا سرو نمی‌کنید، با استفاده از منبع حرارتی مانند ظرف مخصوص گرم کردن، یا دمای ملایم اجاق‌گاز، آن را در دمای مناسب نگه‌دارید.

این کارشناس با بیان اینکه باقیمانده غذا را داخل یخچال نگهداری شود، افزود: میوه برش زده و سبزیجات را در دمای اتاق به مدت طولانی نگه ندارید و مواد غذایی را به‌درستی منجمد و یا سرد کنید و در مدت ۲ ساعت مواد غذایی قابل فساد را در یخچال نگهدارید زیرا باکتری‌هایی که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند به‌سرعت بین ۴ درجه و ۶۰ درجه سانتی‌گراد تکثیر می‌شوند.

رضوانی افزود: غذاها را در ظرف مناسب که هوا در آن نفوذ نمی‌کند بسته‌بندی کنید، این روش به عدم ورود باکتری‌ها، حفظ رطوبت و نگرفتن بوی سایر مواد غذایی کمک می‌کند و سپس آن‌ها را به‌سرعت در یخچال یا فریزر انتقال دهید، مواد غذایی منجمد در صورتیکه مدت‌زمان نگهداری طولانی شود طعم و رطوبت آن تغییر می‌کند.

به گفته وی، هرگز مواد غذایی فریز شده را برای یخ‌زدایی روی پیشخوان نگذارید و امن‌ترین راه برای یخ‌زدایی گوشت، مرغ و غذاهای دریایی در یخچال است، انجماد میکروب‌های مضر را از بین نمی‌برد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، خنک کردن مواد غذایی بسیار مهم است تا در سریع‌ترین زمان ممکن به دمای مطمئن یخچال و فریزر چهار درجه سانتی‌گراد یا کمتر برسد. برای این کار مقدار زیادی مواد غذایی را در ظروف کم‌عمق تقسیم کنید.

منبع: ایرنا

کد خبر 432972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.