درمان کرونا به کمک هوش مصنوعی/چگونه از هوش مصنوعی در پزشکی استفاده می‌شود؟

هوش مصنوعی شاخه گسترده‌ای از علوم رایانه‌ای است که با ساخت الگوریتم‌های هوشمند، رفتار انسان را شبیه‌سازی کرده و فرایندهای تصمیم‌گیری را خودکار انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) بر توسعه ماشین‌های اطلاعاتی برای تفکر و عملکرد انسان‌گونه مانند تشخیص گفتار، حل مسئله، یادگیری و برنامه‌ریزی تأکید دارد. در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در حوزه پزشکی با علی دارابی، فلوشیپ مهندسی پزشکی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI)، شاخه گسترده‌ای از علوم رایانه‌ای است که با ساخت الگوریتم‌های هوشمند، رفتار انسان را شبیه‌سازی می‌کند و فرایندهای تصمیم‌گیری را خودکار انجام می‌دهد. بنابراین الگوریتم‌های پیاده شده در سیستم‌ها (ماشین‌ها) قادر به انجام وظایفی خواهند بود که پیش از این توسط انسان‌ها انجام می‌شد. هوش مصنوعی برای اولین بار در سال ۱۹۵۶، با عنوان "علم و مهندسی ساخت الگوریتم‌های هوشمند" به دنیا معرفی شد؛ این علم میان‌رشته‌ای کاربردهای مختلفی در صنعت، پزشکی و اقتصاد دارد.

چگونه از هوش مصنوعی در پزشکی استفاده می‌شود؟

هوش مصنوعی عمدتاً از تکنیک‌های رایانه‌ای برای انجام تشخیص‌های بالینی به‌صورت خودکار و غیرتهاجمی و ارائه درمان بهینه استفاده می‌کند. علاوه بر آن هوش مصنوعی در فرایند آموزش بهینه جراحی و ساخت داروهای جدید، از طریق تحلیل فرایندهای مکانیکی، شیمیایی و پزشکی به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است. این فناوری بر مبنای داده‌های جمع‌آوری شده از سیستم‌های کادر درمان از جمله دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی، دستگاه‌های دریافت سیگنال و روبات‌های جراحی، روابط و الگوهای معنی‎دار در یک مجموعه داده‌ها را پیدا می‌کند.

بر اساس تحلیل این داده‌ها و خروجی آن‌ها، تشخیص، معالجه و پیش‎بینی بسیاری از بیماری‌های بالینی میسر خواهد بود. تشخیص غیرتهاجمی بیماری‌های قلبی با استفاده از سیگنال قلب، پیش‌بینی نرخ انتقال بیماری‌های واگیردار از جمله کووید ۱۹ با استفاده از داده‌های آماری و بهبود و خودکار سازی فرایند جراحی توسط روبات‌های جراحی هوشمند تنها نمونه‌هایی از کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی است.

بیماری‌ها به کمک هوش مصنوعی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

یکی از کاربردهای حیاتی هوش مصنوعی تشخیص بیماری با دقت و سرعت بالاتر به‌صورت غیرتهاجمی است. به‌عنوان مثال یکی از راه‌های تشخیص بیماری انسداد شریان کرونری در بیماران قلبی، تست ورزش است که بیمار را در شرایط پر استرس قرار می‌دهد و در موارد شدید می‌تواند منجر به سکته قلبی شود. این روش‌های سنتی که از آن‌ها به عنوان روش‌های تهاجمی یاد می‌شود، از دقت پایین‌تری نسبت به روش‌های نوین هوشمند برخوردار است. هوش مصنوعی با تحلیل و بررسی سیگنال الکترو کاردیوگرافی قادر به تشخیص این بیماری با دقت بالاتر و در کمترین زمان ممکن است.

آیا می‌توان از هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان کمک گرفت؟

از دیگر نمونه‌های کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص بیماری، تشخیص خودکار سرطان با استفاده از عکس‌های هیستولوژی (بافت‌شناسی) است. در این روش وظیفه تشخیص بیماری بر عهده پاتالوژیست یا آسیب‌شناس است که می‌تواند تا ۱۵ درصد خطا داشته باشد؛ در صورتی که پاتولوژیست قادر به تشخیص بیماری سرطان نباشد، این خطا قابل چشم‌پوشی نیست، چرا که منجر به تأخیر در پروسه درمان و مرگ بیمار می‌شود. هوش مصنوعی دقیق‌ترین و قابل اطمینان‌ترین ابزار معرفی‌شده جهت تشخیص بیماری‌های خاص از جمله سرطان است که خطای انسانی را کاهش می‌دهد.

نقش هوش مصنوعی برای مقابله با کروناویروس چیست؟

از زمان اولین گزارشات شیوع بیماری کروناویروس (COVID-19) در ووهان چین، این ویروس حداقل در ۱۰۰ کشور دیگر گسترش یافته است؛ بسیاری از کشورها با کمک تحلیل داده‌های آماری و الگوریتم‌های هوشمند روند این بیماری همه‌گیر را پیگیری و آمادگی لازم را برای مقابله با شیوع این بیماری را به‌دست آوردند. هوش مصنوعی برای تشخیص، پیگیری و پیش‌بینی عوامل مؤثر بر نرخ انتقال این بیماری، مؤثر و کارآمد محسوب می‌شود. شناسایی هرچه دقیق‌تر رفتار ویروس به معنای مبارزه بهتر با آن است؛ هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل گزارشات خبری، رسانه‌های اجتماعی و اسناد دولتی می‌تواند روند شیوع این بیماری را شناسایی و به پرسنل بخش درمان در تسریع تشخیص و نظارت کارآمد بیماری کمک کند.

آیا هوش مصنوعی به تولید واکسن کرونا کمک می‌کند؟

این فناوری همچنین سرعت پردازش مطالبات درمانی را افزایش و میزان تعامل نزدیک بین بیماران و کارکنان بیمارستان را کاهش می‌دهد. تحویل تجهیزات پزشکی توسط پهباد یکی از امن‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای تهیه این تجهیزات در شرایط قرنطینه است. از جدیدترین دستاوردهای هوش مصنوعی و قدرت محاسباتی آن، شناخت ساختار پروتئین‌های میزبان ویروس است که می‌تواند به درمان و ساخت واکسن برای این بیماری کمک کند. همچنین استفاده بهینه از داروهای موجود و ارائه داروهای جدید برای مبارزه با این بیماری از دیگر دستاوردهای حیاتی هوش مصنوعی است.

کد خبر 432854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.