تلفیق معماری سنتی و مدرن در مرکز همایش‌های اصفهان

برگزاری همایش‌های بین‌المللی می‌تواند نقش مؤثری در شهرت یک شهر و یا حتی جذب سرمایه گذار از سراسر دنیا داشته باشد، البته در این میان برای سرمایه‌گذاران نیز شاخصه‌هایی چون تاریخی و زیبایی شهر و کشوری اهمیت دارد؛ حال اصفهان با تمام ظرفیت‌ها خود توانسته با گام‌هایی استوار در قد و قواره جهانی گام بردارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرکز همایش‌های بین‌المللی، یکی از پروژه‌های مهم مدیریت شهری است که در شرق اصفهان چشم‌نوازی می‌کند، جایی که حلقه حفاظتی شهر از آن عبور کرده و قسمتی از این کمربندی و حلقه حفاظتی مسیر ترانزیتی منتهی جاده جنوب و به سمت شیراز و قسمتی از آن نیز به سمت شمال و بلوار فرودگاه و اتوبان فرودگاه منتهی می‌شود.

مسیری که شرایط ایمن‌سازی آن در حال انجام است تا بتواند شرایط را برای آمد و شدهای آینده بهتر و دقیق‌تر رقم بزند.

این مجموعه را از دور به شکل نیم کره که بسیار زیبا و متناسب با نماد «اصفهان، نصف جهان» است، می‌توان مشاهده کرد؛ البته عظمت این پروژه قابل وصف نیست و پس از بهره‌برداری بنا به گفته کارشناسان به نگینی برای اصفهان و جمهوری اسلامی ایران تبدیل می‌شود.

اولویت شهرداری در پروژه مرکز همایش‌ها، بهره‌برداری از سالن اصلی است که با مساحت سه هزار و ۱۰۰ مترمربع در دست اجرا بوده و در مرکز پروژه قرار دارد.

برای آگاهی بیشتر از آخرین اقدامات انجام شده در این ابر پروژه، گفت و گویی را با «مهدی رضایی» مدیر پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مرکز همایش‌ها چند درصد پیشرفت داشته و اکنون در چه مرحه‌ای قرار دارد؟

در حال حاضر پروژه دارای پیشرفت ۸۵ درصدی بوده و با تمام توان و ظرفیت خود در حال تکمیل است.

سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان دو هزار و ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد که یک هزار و ۲۰۰ نفر به صورت سالن اصلی و یک هزار و ۲۰۰ نفر برای تماشاچیان و خبرنگاران با توجه به مدل‌های روز دنیا در نظر گرفته شده و طراحی‌های آن با توجه به مُدلینگ جهانی مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

در حال حاضر سه پیمانکار در این بخش مشغول فعالیت هستند که یکی از پیمانکاران اقدامات مربوط به سقف سالن اصلی با استفاده از کامپوزیت و الهام گرفته از مسجد شیخ لطف الله اصفهان است را انجام می‌دهد.

برای سبک‌سازی سقف سالن اصلی که ۱۱۰ تن وزن دارد، سقف با استفاده از سه روش پیچیده به گوی‌ها متصل می‌شود که این اقدام بسیار دشوار در حال انجام است.

تاکنون حدود پنج ماژول با استفاده از جرثقیل‌های دستی بالا رفته و با پیچ‌های قورباغه‌ای شکل به گوی‌ها پیچ شده است؛ البته این اقدام در سه مرحله انجام می‌شود.

پیمانکار دیگر در سالن اصلی، نمای داخلی این سالن را انجام می‌دهد که بر اساس قرارداد تنظیم شده، مقرر شد هفته‌ای حدود یک هزار مترمربع از نمای داخلی انجام شود.

در این بخش پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع نمای چوبی و حجمی وجود دارد که روکش طبیعی برای آن استفاده می‌شود و نمای سالن اصلی را شکل می‌دهد.

پیمانکار سوم سن متحرک سالن اصلی برای ورود مقام‌ها و شخصیت‌ها بر اساس شرایط امنیتی را اجرا می‌کند.

چه امکاناتی برای این فضا در نظر گرفته شده است؟

تمام درهای سالن‌های جانبی و سالن اصلی مرکز همایش‌ها به فضای لابی یا کنکورس آن باز می‌شود و در ضلع شمال و جنوب، دربهای ورود و خروج تعبیه شده تا بر اساس شرایط امنیتی افراد در رده‌های مختلف و پست‌های مدیریتی در این سالن حضور پیدا کنند.

موضوع مکانیکال این بخش ساختار خاص خود را دارد، موتورخانه مرکزی با ۳۰۰ متر تونل، هوادهی، گرمایش و سرمایش به سالن‌ها را انجام می‌دهد.

در سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی ۵۰ هزار متر لوله برای تهویه هوا، ۸۱ هواساز و ۲۸۶ فن‌کویل پیش‌بینی شده که فن‌کویل‌ها برای اتاق‌ها و هواسازها برای سالن‌ها و سالن جانبی در نظر گرفته شده است.

در معماری لابی سالن مرکز همایش‌ها تلفیقی از معماری سنتی و مدرن امروزی دیده می‌شود؛ برای انجام این اقدام از چه مصالح و امکاناتی استفاده شده است؟

نمای بالای لابی سالن با استفاده از مس بر روی شیشه و با توجه به طراحی هنرمند فاخر اصفهان «استاد فرشچیان» انجام شده تا نمادی از معماری اصفهان را به نمایش بگذارد.

در این فضا همچنین سنگ‌های فرمت شده از جنس مرمر که قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سنگ ایران است را می‌توان مشاهده کرد.

هدف از استفاده این مصالح آن است تا پس از بهره‌برداری از این پروژه عظیم، افرادی که از کشورهای مختلف در این سالن حضور پیدا می‌کنند، با نمادها و استفاده‌هایی که در صنعت معماری کشور ما از مس و سنگ می‌شود، آشنا شوند.

نکته جالب این است که تمام قسمت‌های این مجموعه از جمله بنای پروژه، معماری و نما به غیر از کف بدون هیچ ملاتی پیچ و مهره شده و امکان جابه جایی دارد.

طراحی خوبی که اینجا صورت گرفته به گونه‌ای است که سنگ، ام. دی. اف و انواع مصالح به غیر از فونداسیون کف سالن مرکز همایش‌ها، قابل جمع‌آوری است و می‌توان آنها را به نقطه‌ای دیگری حمل کرد زیرا به روش پیچ و مهره کار شده و هیچ ملاتی در آن به کار نرفته است.

دلیل انجام این اقدام توجه به مباحث زیست محیطی و بازیافت مصالح است که تمام این موارد به اداره محیط زیست ارسال شده و البته کارشناسان این سازمان در بازدید از مرکز همایش‌ها اذعان داشتند استفاده این‌چنینی از مصالح بی‌نظیر است.

در اجرای سالن‌های فرعی پروژه چه نکاتی مورد توجه قرار گرفت؟

سه سالن دیگر در مرکز همایش‌ها وجود دارد که ظرفیت پذیرایی سه هزار نفر را دارد؛ یکی از این سالن‌ها دارای دیواره متحرک با ارتفاع ۱۲ متر است و با توجه به شرایط می‌توان از آن به صورت چند منظوره برای اجرای کنسرت، همایش، نمایش و … استفاده کرد.

در سقف سالن اصلی، جانبی و سینما حدود ۵۰ هزار متر کانال تاسیساتی هوادهی، گرمایش و سرمایش استفاده شده و با توجه به ارتفاع ۱۲ متری سقف آن، به لحاظ معماری وقتی افراد وارد سالن می‌شوند احساس آسایش و آرامش خواهند کرد.

نمای بیرونی پروژه نیز گویای نوآوری مهندسی است، چرا که سیمان با الیاف شیشه‌ای استفاده شده و طرح آن توسط مهندسان داخلی طراحی شده است.

نورگیرهای سالن چگونه و با چه ابزاری اجرا شده است؟

یکی از طراحی‌های قابل تحسین مهندسان اصفهان این است که در سالن لابی و یا کنکورس در طول روز نیاز به روشنایی مصنوعی وجود ندارد، هیچ گرمایی احساس نمی‌شود و افراد هیچ خیرگی نوری را حس نمی‌کنند.

مشجر کردن شیشه‌ها به گونه‌ای طراحی و در شرکت‌های داخلی ساخته شده، که احساس خیرگی و گرما نخواهید داشت و نیازی به مصرف انرژی برای روشن کردن لابی پنج هزار مترمربعی نیست؛ این اقدام بر اساس مباحث زیست محیطی و جلوگیری از اتلاف انرژی انجام شده است.

برای تأمین ایمنی پروژه از چه امکاناتی استفاده شده است؟

این پروژه مجهز به سیستم اعلام و اطفا حریق به روز دنیا با استفاده از گاز و آب است و به محض اعلام حریق توسط سیستم‌های بسیار پیشرفته، مراتب به ICT مرکزی اطلاع داده می‌شود تا اطفا با استفاده از آبفشان‌ها انجام شود.

در ساختار سالن اصلی مرکز همایش‌ها دو لایه آبفشان یکی روی سقف و یکی زیر سقف وجود دارد تا در صورت آتش‌سوزی با توجه به تأسیسات گسترده‌ای که در سالن اصلی وجود دارد، عملیات اطفا در کمترین زمان ممکن انجام شود.

چه پیش بینی هایی برای تأمین مصالح مورد نیاز با توجه به شرایط تحریم‌ها انجام دادید؟

با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه که بر علیه کشور ما انجام شده، بیشترین اقدامات درجهت استفاده از دانش متخصصان اصفهانی انجام داده‌ایم، به عنوان مثال تلاش شده بیشتر از متریال های ایرانی استفاده کنیم تا نیاز نباشد با وجود فشار تحریم‌ها و گرانی دلار متریال را از سایر کشورها به ایران بیاوریم.

البته مصالح خارجی مورد نیاز از قبل خریداری شده و در این زمینه نیاز خارجی نداریم و خوشبختانه ملزومات اجرای دکوراتیو و مبلمان داخلی نیز در کشور وجود دارد.

در مجموع باید گفت که پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بی‌نظیر است و می‌تواند در ساختار کشور از نظر اقتصادی و اجتماعی اثرگذار باشد و ما با تمام توان و ظرفیت موجود در حال تکمیل پروژه به منظور بهره‌برداری از آن در اسفندماه سال‌جاری هستیم.

کد خبر 432832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.