تیره‌روزی خانه معین‌التجار بوشهری

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: خانه معین التجار بوشهری به دلیل گرفتاری ها و مشغله وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به روز تیره و سیاهی نشسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد حق‌شناس پس از بازدید از عمارت معین‌التجار خیابان لاله‌زار تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"محمدعلی آقا بوشهری با لقب معین التجار بوشهری (زاده ۱۲۳۸ خورشیدی در بوشهر، درگذشته ۱۳۱۲ در تهران)، نماینده صنف تجار در دوره یکم و نماینده مردم بوشهر در دورهٔ سوم مجلس شورای ملی بود. پدرش محمدرحیم دهدشتی شاهرخ ملقب به ملک التجار از تجار و اعیان بوشهر بود.
 

معین‌التجار بوشهری، ریٔیس‌التجار بوشهر، مدیر کمپانی ناصری (صاحب امتیاز کشتیرانی کارون)، هموند حزب اعتدالیون، ریٔیس شورای عالی تجارت و نویسنده کتاب خلیج فارس بود

خانه معین التجار بوشهری مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان لاله زار، خیابان بوشهری واقع شده و این اثر در سال ۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این خانه در دو طبقه بنا و در دهه ۵۰ به ساختمان اداره مبازره با مواد مخدر و سپس شهربانی تهران می‌شود و به عنوان اثر ثبتی رها شده و در حال ویرانی است، این عمارت ارزشمند به بنیاد تعاون ناجا تعلق داشته که گویا بابت تسویه بدهی‌ها به بانک قوامین انتقال یافته است.

و چقدر تلخ و اسفبار است که چنین بنای یکتا و ارزشمندی بر اثر بی توجهی و نگاه معرفت شناسانه مالکین از یکسو و گرفتاری‌ها و مشغله نهاد متولی و مسئول وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از سوی دیگر به چنین روز تیره و سیاهی نشسته است."

کد خبر 432600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.