نقشه راه دوره فنی‌حرفه‌ای و مهارتی تدوین می‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، گفت: طی سه ماه آینده نقشه راه و طراحی نوین دوره تحصیلی فنی، حرفه‌ای و مهارتی براساس اسناد بالادستی، با رویکرد بومی و مبتنی بر آموزش عمومی تدوین می شود.

به گزارش ایمنا، حسن ملکی، اظهار کرد: در ابتدای امر باید به طور کلی جغرافیای فعالیت‌های خودمان را عرض کنم تا جایگاه مواردی مثل فرهنگ کار و تلاش در این جغرافیا مشخص شود چرا که بحث فرهنگ کار و تلاش در این میان اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: اینها موارد مهمی است که باید در نظر بگیریم و نسبت آن را در آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی پیدا کنیم و روی آن متمرکز شویم. بخش دیگر اینکه در فضای نوینی که آغاز شده و بنده به‌عنوان مسئول این مأموریت در سازمان حضور پیدا کرده‌ام با نگاهی کلان قدم‌های مشخص خرد برداریم و پیش برویم.

ملکی با تأکید بر اینکه شرط موفقیت در برنامه‌ریزی درسی رشته‌های نظری، فنی، حرفه‌ای و کاردانش شروع کار از مبنا می‌باشد، گفت: ریشه و مبنا را باید خوب بفهمیم، خوب تحلیل کنیم و از قِبَل آن تحلیل به نتایجی برسیم. اولین قدم تدوین ریشه‌ها است و تا زمانی که از مبانی مطمئن نشویم قدم بعدی را بر نمی‌داریم.با آقای بهمنی و دوستانشان پیمان بستیم که برای ایجاد تحول در شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش باید پای خودمان را در جای محکمی قرار دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه آموزش‌های مهارتی و فنی، حرفه‌ای و نسبت آن با مبانی اقتصادی کشور و اسناد اعتقادی، فلسفی و همچنین مصوبات شورای عالی فنی، حرفه‌ای و مهارتی، اظهار کرد: در آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی باید انسانی را مد نظر قرار دهیم که در اسناد بالادستی به آن اشاره شده و ثابت کنیم وجه تمایز ما با دیگر بخش‌ها، قبل از هر چیز وجه تمایز فلسفی است.

ملکی افزود: رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در نامگذاری سال‌های اخیر به مسائل اقتصادی تأکید داشتند و بر همین اساس ما نیز باید تحلیل درستی از مبانی اجتماعی داشته باشیم. با همه این مسائل این سوال پیش می‌آید که آیا ممکن است سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که مدعی فعالیت در فنی، حرفه‌ای و مهارتی هستند گام‌هایی را برای تحول خودشان مشخص نکنند؟ شما مسئولان این بخش باید بگویید مسائل فنی، حرفه‌ای و مهارتی ما چه نسبتی با شرایط اقتصادی کشور دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان یک انتقاد شخصی از شاخه کاردانش، ادامه داد: این شاخه بسیار مهم است اما تا حدی شاخصه وجودی خودش را از دست داده و شبیه به فنی حرفه‌ای ثانی شده است.

ملکی با تأکید بر استفاده از پژوهش‌ها و فراتحلیل ها در برنامه ریزی های بعدی گفت: معتقدم رویکرد ما در تحول شاخه‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش باید رویکرد مبتنی بر آموزش عمومی باشد. سوالی پیش می‌آید مبنی بر اینکه این رویکرد یعنی چه. یعنی ما در آموزش و پرورش باید افراد را برای مهارت‌آموزی در عرصه حرفه‌ای و شغلی آماده کنیم چراکه ما با سازمان فنی حرفه‌ای تفاوت ماهوی داریم. آموزش و پرورش در اول تربیت است و بقیه موارد در زیر این چتر قرار می‌گیرند. باید از همان دوره ابتدایی مهارت‌های پایه‌ای مربوط به فنی، حرفه‌ای و مهارتی را وارد کتاب‌های درسی کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی را به‌عنوان یک راهبرد دنبال کنیم. بنای ما این است که تابستان امسال نقشه راه و طراحی جدید دوره تحصیلی فنی، حرفه‌ای و مهارتی تدوین شده باشد. باید طراحی دوره تحصیلی‌مان به اتمام رسیده باشد و ساختار شاخه‌ها و رشته‌های آن براساس نیاز بومی و براساس اسناد بالادستی مبتنی بر آموزش عمومی مشخص شود.

کد خبر 432532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.