ترور هشام الهاشمی توسط داعش + جزئیات و عکس

داعش دوشنبه شب هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی و رسانه‌ای عراق را ترور کرد.

به گزارش ایمنا هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی و رسانه‌ای عراق در حوزه تحرکات و فعالیت‌های گروه تروریستی داعش، تاکنون بارها از سوی داعش تهدید به ترور شده بود.

هشام الهاشمی کیست؟

هشام الهاشمی در سال ۱۹۷۳ در بغداد به دنیا آمد. او مورخ و محقق عراقی در امور امنیتی و استراتژیک و گروه‌های افراطی و یک متخصص در پرونده دولت اسلامی و حامیان آن بود. او همچنین مشاور دولت عراق در زمینه مبارزه با تروریسم بود.

اگرچه او فارغ‌التحصیل دانشکده اقتصاد و مدیریت است اما در زمینه نسخه‌های خطی مدرن و "فقهی" کار کرده‌ است.

هشام الهاشمی در حوزه "حدیث پیامبر" مدرک علمی داشت و به تاریخ الحافظ لدین‌الله، یکی از خلفای مصر، علاقه داشت. او توسط رژیم صدام حسین دستگیر و به زندان محکوم شد. او در سال ۲۰۰۲ از زندان آزاد شد. پس از سال ۲۰۰۳، او به کار در مطبوعات رفت و گزارش‌ها و اسناد مربوط به روزنامه‌ها و کانال‌های خارجی را آغاز کرد و نوشتن وبلاگ در مورد نقشه گروه‌های مسلح در عراق را آغاز کرد.

و همچنین نویسنده کتاب تاریخ القاعده در عراق است و بیش از ۵۰۰ مقاله و تحقیق منتشرشده در روزنامه‌های عراق و عرب و مجلات درباره گروه‌های افراطی دارد.

ترور هشام الهاشمی

الهاشمی شامگاه دوشنبه در حالی که از مصاحبه با یکی از شبکه‌های عراقی باز می‌گشت، مقابل خانه‌اش در منطقه زیونه بغداد هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و ترور شد. سه موتورسوار ناشناس او را در مقابل خانه‌اش با استفاده اسلحه مجهز به صدا خفه کن ترور کردند. وزارت کشور عراق در خبری ترور الهاشمی را تأیید کرد. داعش نیز دقایقی بعد از این ترور مسؤولیت آن را بر عهده گرفت.

واکنش ایران به ترور هشام الهاشمی

سفارت جمهوری‌اسلامی ایران در بغداد با صدور بیانیه‌ای ترور «هشام الهاشمی»، کارشناس و تحلیلگر مسائل امنیتی عراق را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که: "با اندوه فراوان از خبر ترور پژوهشگر و کارشناس راهبردی آقای دکتر هشام الهاشمی مطلع شدیم، سفارت جمهوری اسلامی ایران این اقدام مجرمانه را که چهره پلید خود را با ترور نخبگان نشان داده به شدت محکوم می‌کند. بی شک هدف حامیان و مجریان چنین عملیات‌هایی، برهم زدن ثبات و امنیت در عراق و ایجاد فتنه و تفرقه میان فرزندان کشور و بازگرداندن خشونت به عراق است. جمهوری اسلامی ایران همواره از ثبات و امنیت عراق حمایت و چنین اقداماتی را به شدت محکوم می‌کند.

واکنش مقامات عراق

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترور الهاشمی جنایتی هولناک و نفرت‌انگیز است که یک شخص عراقی و حق وی برای زندگی آزاد و با عزت را هدف قرار داده است.

مصطفی الکانمی، نخست وزیر عراق، نیز بیان کرد: ما قاتلان الهاشمی را تعقیب خواهیم کرد و ترور را در کشور ریشه می‌کنیم. آن مرحوم حامی و صدای نیروهای قهرمان ما در جنگ علیه گروه تروریستی داعش بود و در پربار کردن گفت و گوهای مهم سیاسی و امنیتی در کشور سهم بسزایی داشت.

سازمان الحشد الشعبی نیز با صدور بیانیه‌ای ترور الهاشمی را محکوم کرد.

افراد و گروه‌های مختلف و رسانه‌های عراق نیز ترور الهاشمی را محکوم کردند و خواستار شناسایی عوامل این ترور شدند.

کد خبر 432498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.