پیشگیری رکن اصلی مقابله با کرونا است

مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی استان اصفهان گفت: پیشگیری رکن اصلی مقابله با کرونا است، چراکه کرونا ویروس هنوز درمان و واکسن مشخصی ندارد و یک بیماری وعفونی است، باید کمک کنیم که در نبود واکسن افراد به تدریج به بیماری مبتلا شوند تا بیمارستان‌ها جوابگوی رسیدگی به بیماران باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا فدایی ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه ایام نوروز اپیدمی کرونا با یک شیب ملایم به سمت کاهش موارد ابتلاء پیشرفت رفت اظهار کرد: اکنون چهار هفته متوالی است که در استان اصفهان سیر بستری‌ها به علت ابتلاء به کرونا رو به افزایش است، نمودار ابتلاء به کرونا نشان می‌دهد که کرونا به طور سینوسی و هر چند وقت یک بار نوساناتی دارد و این موضوع تا پایان کرونا که مشخص نیست چه زمانی است، ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: سن ابتلاء به کرونا در افراد پایین آمده و اکنون جوانان و میانسالان به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند، علائم کرونا ویروس تقریباً همان علائم قبلی از جمله بدن درد، تب، بی حالی، تنگی نفس و … است و موارد بستری و بعد حال در استان اصفهان رو به افزایش است.

مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: فعالیت‌های افراد به فعالیت‌های کم خطر، با خطر متوسط و پرخطر تقسیم می‌شود، از جمله فعالیت‌های کم خطر می‌توان به غذای بیرون بر و خرید مایحتاج اشاره کرد، در ارتباط با فعالیت‌هایی با خطر متوسط می‌توان به قدم زدن، دوچرخه سواری، شنا کردن، غذا خوردن در رستوران اشاره کرد، همچنین فعالیت‌هایی مانند ورزش در باشگاه، رفتن به شهربازی، سینما، کنسرت، شرکت در مراسم عروسی و مهمانی‌ها در گروه فعالیت‌های پر خطر جا می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه از هر ۲۰ نفری که به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند، شاید یک نفر به بیمارستان و مراقبت‌های بیمارستانی نیاز پیدا کند، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که بیماران بستری در بیمارستان تنها بخش کوچکی از کل بیماران مبتلا به کرونا ویروس هستند و باید رعایت دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی لازم برای مقابله با شیوع کرونا ویروس را جدی‌تر از همیشه رعایت کنیم.

فدایی با توضیح اینکه رسالت اصلی در مقابله با شیوع کرونا ویروس پیشگیری است، اضافه کرد: پیشگیری اهمیت فراوانی در مقابله با کرونا دارد، چراکه کرونا ویروس هنوز درمان، واکسن و دارویی به خصوص و مشخصی ندارد و یک بیماری ویروسی و عفونی است، باید کمک کنیم که در نبود دارو و واکسن افراد به تدریج به بیماری مبتلا شوند تا بیمارستان‌ها بتوانند جوابگوی رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا باشند، پس نباید فراموش کنیم که پیشگیری یک رکن مهم است و اکنون بهترین راه پیشگیری استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها است.

مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: تا مشارکت تمام مردم برای کنترل کرونا ویروس نباشد، نتیجه مؤثری در کنترل و مدیریت بیماری نخواهیم گرفت، باید تمام ملاحظات را انجام دهیم تا شیب ابتلاء کم و بیماری کنترل شود.

وی با تاکید اینکه اطلاع دادن به مردم و مشارکت گرفت از آن‌ها در مقابله با شیوع کرونا ویروس بسیار تأثیرگذار است، گفت: در آمار مربوط به اردیبهشت ماه ۹۹ در استان اصفهان افراد زیادی به کرونا ویروس مبتلا نشدند و جز استان‌های کم خطر بودیم، این موضوع نشان‌دهنده این است که هنوز جا دارد که آمار ابتلاء در استان بالا برود و افراد بیشتری درگیر کرونا ویروس شوند.

فدایی توضیح داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با شیوع کرونا ویروس کمک می‌کند تا سیر شتابنده بیماری تا حدودی کم شود و ابتلای افراد را تا زمانی که واکسن و درمان این بیماری مشخص شود، به تأخیر خواهیم انداخت، افراد باید از هر گونه تجمعی مانند مهمانی، دورهمی و … برحذر باشند تا جان خود و عزیزانشان را به خطر بیاندازند.

وی با اشاره به اینکه ادعای دست‌ساز بودن ویروس کرونا باید با دلایل کاملاً علمی و مورد تأیید اثبات شود، تصریح کرد: با توجه به رفتارهای عجیب ویروس باید به احتمال دست‌ساز بودن آن شک کرد، اما این موضوع هنوز در مجامع علمی و در سطح جهانی اثبات نشده است و نمی‌ت آن با صراحت درباره آن صحبت کرد.

مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: با وجود شدت واگیردار بودن کرونا ویروس و توجه به این مورد که قبلاً افراد به این نوع از ویروس مبتلا نشده‌اند، تنها راه درمان شاید زمانی باشد که واکسن این بیماری پیدا شود و یا اکثر افراد به این ویروس مبتلا شوند.

کد خبر 432348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.