کدام مواد غذایی ریه‌ها را تقویت می‌کند؟

یک مشاور طب سنتی درباره مصرف مواد غذایی مفید برای بهبود عملکرد ریه‌ها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس جدید کرونا زندگی افراد را تحت الشعاع قرار داده و با درگیر کردن ریه‌ها بدن را دچار نقصان کرده است. در طب سنتی به حفظ سلامتی اندام‌ها توجه خاصی شده که یکی از این اعضای حیاتی ریه است،؛ هرچه توان این عضو بیشتر باشد، در مقابل بیماری‌ها مقاوم‌تر است. در طب نوین به غذاها و گیاهانی که قدرت ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، آنتی اکسیدان می‌گویند. بعضی غذاها سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای تقویت ریه و افزایش سیستم دفاعی بدن مفید است، برای آگاهی بیشتر در این زمینه با بهنام یوسفیان، مشاور طب سنتی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آب چه نقشی در تقویت ریه دارد؟

آب نقش مهمی در حفظ سلامت ایفا می‌کند و اساس عمل پاکسازی بدن را بر عهده دارد. آب تمیز و خالص برای حفظ جریان خون به داخل و خارج ریه‌ها ضروری است. همچنین این مایع حیاتی ریه‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و خلط را جاری می‌کند؛ ممکن است منزجر کننده به نظر برسد، اما دفع خلط اهمیت زیادی دارد، چرا که همراه با آن سموم، میکروب‌ها و آلاینده‌ها از بدن خارج می‌شود. بخش زیادی از بدن انسان از آب تشکیل شده است؛ بنابراین هیدراته بودن و حفظ آب بدن برای حفظ سلامتی ریه‌ها ضروری است و به حذف ضایعات از بدن، انتقال مواد مغذی در بدن و تنظیم دمای بدن کمک می‌کند.

برای بهبود عملکرد ریه‌ها کدام میوه‌ها و سبزیجات را توصیه می‌کنید؟

سبزیجاتی مانند کلم، گل‌کلم، کلم بروکلی و کلم‌پیچ برای تقویت ریه‌ها مفید است. تحقیقات نشان داده که خانواده کلم‌ها پیشرفت سرطان ریه را متوقف کرده و خطر ابتلا به این نوع سرطان را به نصف کاهش می‌دهد. خانواده کلم‌ها غنی از کلروفیل است که خون را تمیز و تولید آن را افزایش می‌دهد. همچنین کلم سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست.

آب انار نیز برای تقویت ریه مفید بوده و رشد تومور ریه را کاهش می‌دهد. انار شامل بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها مثل الاجیک اسید بوده که برای پیشگیری از سرطان مفید است.

سیب حاوی فلاونوئیدها، ویتامین E و ویتامین C است که همگی به عملکرد ریه‌ها در بهترین حالت کمک می‌کند. افرادی که در هفته چند عدد سیب می‌خورند ریه‌های سالم‌تری دارند. این میوه جادویی غنی از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به سالم نگه داشتن ریه‌ها کمک کند. گریپ فروت نیز برای ریه‌ها مفید است، چرا که فلاونوئید موجود در گریپ‌فروت، مانع از فعال‌سازی آنزیم‌های ایجاد شده توسط سرطان می‌شود.

گریپ فروت به ویژه برای تمیز کردن ریه‌ها پس از ترک سیگار مفید است. این میوه دارای ۹۲ درصد آب است؛ بنابراین مصرف آن برای مرطوب نگه داشتن کل بدن و حفظ سلامت آن  توصیه می‌شود.

هویج غنی از ویتامین A ،C، لیکوپن و آنتی اکسیدان است که همه آنتی اکسیدان‌ها در حفظ سلامت ریه و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه مؤثر هستند. به گفته محققان نوشیدن آب هویج ممکن است به جلوگیری از نوعی آسیب که منجر به سرطان ریه در افراد سیگاری‌ شود، کمک کند.

نقش صیفی‌جات در تقویت ریه چیست؟

صیفی‌جاتی مانند سیر و پیاز برای حفظ سلامت قلب و ریه‌ها بسیار مفید است، التهاب و کلسترول را کم کرده و با عفونت مبارزه می‌کند. سیر به خاطر خواص ضد التهابی خود مشهور است. همچنین یکی از مطالعاتی که در مجله اپیدمیولوژی سرطان منتشر شده، حاکی است که سیگاری‌هایی که سیر خام مصرف می‌کنند در مقایسه با سایر افراد سیگاری، حدود ۴۰ درصد کم‌تر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

آیا مصرف ادویه‌ها به بهبود تنفس کمک می‌کند؟

ادویه‌ها خواص ضد التهابی دارند و مصرف آن‌ها حذف آلاینده‌ها از ریه‌ها را باعث می شود. زنجبیل می‌تواند به رفع گرفتگی و تخلیه مجاری هوا کمک کند که به افزایش سلامت ریه و بهبود تنفس نیز کمک خواهد کرد. فلفل‌ها نیز سرشار از "کپسایسین" (ترکیب تندی که باعث طعم فلفل می‌شود) است، جریان خون را بهبود می‌بخشد، غشای مخاطی را تحریک و با عفونت مبارزه می‌کند.

زردچوبه حاوی "کورکومین" است و ترکیبات آن سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند؛ کورکومین به تسکین التهاب و سفتی سینه که با آسم مرتبط است، کمک می‌کند. این مکمل‌ها موانع موجود در راه تنفسی را کاهش داده و می‌تواند یک درمان مکمل برای مبتلایان به آسم باشد.

مصرف حبوبات، دانه‌ها و آجیل‌ها در حفظ سلامت ریه مؤثر است؟

این مواد شامل مقدار زیادی منیزیم است که یک ماده معدنی برای عملکرد سالم ریه محسوب می‌شود. این مواد دارای اسیدهای چرب ضروری بوده که مصرف آن برای سیستم قلبی و عروقی مناسب است. تخم کتان حاوی مقدار زیادی ویتامین E است و قدرت سیستم ایمنی و تأمین سلول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد، اضافه کردن گردو به رژیم غذایی نیز بسیار مفید است، چرا که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به مبارزه با آسم و دیگر مشکلات تنفسی کمک کند. آجیل نیز یک میان وعده بسیار کامل و مفید است که در حفظ سلامت این عضو حیاتی تأثیر دارد.

کد خبر 432203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدجلیل زاده احمدی IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    2 1
    عالی کامل وبسیارعالمانه و حکیمانه بود ایشان افتخاری سنتی ایران هستند