ارتباط اختلالات تیروئیدی و احتمال ابتلا به کرونا

بیشترین میزان اهدای پلاسمای کوویدی در کشور، منابع ابتلا به کرونا، ارتباط اختلالات تیروئیدی و احتمال ابتلا به کرونا، ارتباط یائسگی و حملات قلبی در زنان و اهمیت کنترل قند خون در بارداری را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به مراجعات بهبود یافتگان کرونایی برای اهدای پلاسما، اظهار کرد: بیشترین میزان اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در استان‌های تهران، خوزستان و خراسان رضوی بوده است.

بشیر حاجی بیگی با اشاره به اینکه در ۲۲ استان و مرکز انتقال خون کشور پلاسمای کووید ۱۹ در مراکز اهدای خون دریافت می‌شود، افزود: بهبود یافتگان کرونا می‌توانند برای اهدای پلاسما به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی با تاکید اینکه همراه داشتن کارت ملی، مدارک ابتلا و بهبودی ناشی از بیماری کووید ۱۹ برای اهدای پلاسمای مورد نیاز است، تصریح کرد: اهدا کنندگان پلاسما باید یک ماه پس از بهبودی بیماری کرونا، برای اهدای پلاسما اقدام کنند.

میوه و غذا منبع ابتلای فرد به کروناست؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت استفاده از ماسک در پیشگیری و انتقال ویروس کرونا، تاکید کرد و گفت: زدن ماسک به خصوص در مراکز پرازدحام و مکان‌های سر بسته، مهم‌تر از پوشیدن دستکش است.

مسعود مردانی با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در محیط‌های پر رفت‌وآمد و ادارات دولتی، اظهار کرد: کرونا بیماری تنفسی است که بیشتر از طریق تنفس هنگام صحبت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، در مکان‌های خلوت نیازی به استفاده از ماسک نیست.

وی توضیح داد: ماندگاری ویروس کرونا روی لباس و پارچه طولانی نیست و بیشتر روی سطوح صاف مانند پیشخوان مغازه‌ها باقی می‌ماند که بهتر است به طور مرتب دست‌ها را با آب و صابون شستشو دهیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه غذا، میوه، مایحتاج عمومی و بسته‌بندی محصولات خوراکی منبعی برای آلوده شدن فرد به ویروس کرونا و عفونت محسوب نمی‌شود، افزود: هنگامی که خرید می‌کنید، کافی است فقط پلاستیک میوه یا مواد غذایی را دور بیندازید و از میوه‌ها پس از شست‌وشو استفاده کنید.

وی افزود: ویروس کرونا از طریق قطره‌های تنفسی منتقل می‌شود و انتقال ویروس کرونا نیازمند تماس نزدیک افراد با یکدیگر است.

ارتباط اختلالات تیروئیدی و احتمال ابتلا به کرونا

فوق تخصص غدد و متابولیسم بالغین گفت: با اشاره به اینکه اختلالات تیروئید احتمال ابتلا به کرونا را افزایش نمی‌دهد، بیماران باید به طور منظم داروهای خود را مصرف کنند.

شایسته خلیلی با اشاره به شیوع پاندمی کرونا و ارتباط آن با سلامت افراد مبتلا به تیروئید، اظهار کرد: کرونا بیماری نادر و نوظهوری است و درباره این موضوع که به طور قطعی چه ارگان‌هایی از بدن را درگیر می‌کند، هنوز اطلاعات کامل و جامعی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کرونا قلب، ریه و برخی قسمت‌های حیاتی بدن را درگیر می‌کند، توضیح داد: اگر اختلالات تیروئید تحت کنترل باشد، کرونا فرد مبتلا را مستعد بیماری نخواهد کرد و مصرف داروهای درمان تیروئید به هیچ عنوان باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: خواب کافی، نداشتن استرس، استفاده از مایعات فراوان، داشتن رژیم غذایی متنوع و متعادل، استفاده از پروتئین‌هایی مانند گوشت قرمز و سفید، مغزها، لبنیات کم چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه می‌تواند به میزان قابل توجهی از بار علائم این بیماری بکاهد.

وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به تیروئید اگر تحت درمان‌های خاص دارویی هستند، ریسک ابتلای بیشتری به کرونا نسبت به افراد عادی جامعه ندارند، خاطرنشان کرد: آنچه طی ماه‌های گذشته از رفتار ویروس کرونا و سابقه ویروس‌های مختلف متوجه شدیم، این است که اگر کسی اختلال تیروئید دارد، ریسک بیشتری برای ابتلا به کرونا ندارد و در صورتی هم که به کرونا مبتلا شود، بیماری او شدیدتر نخواهد بود.

یائسگی احتمال حملات قلبی را افزایش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، زنانی که بعد از یائسگی دچار گُرگرفتگی و تعریق‌های شبانه می‌شوند، ۷۰ درصد بیشتر با احتمال حملات قلبی، آنژین و سکته روبرو هستند و این نشانه‌ها علائم "وازوموتور" نام دارد.

"دانگ شأن ژو" سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کوئینزلند استرالیا، در این باره می‌گوید: "زنانی که در هر سنی گُرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه می‌کنند با احتمال بیشتر رویارویی با وقایع قلبی عروقی غیرمرگبار مواجه هستند."

وی در ادامه می‌افزاید: "علائم وازوموتور قبل از شروع یائسگی احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد، زنان دارای علائم شدید وازوموتور دو برابر زنان فاقد این علائم، مشکل قلبی عروقی غیرمرگبار را تجربه می‌کنند."

اهمیت کنترل قند خون در بارداری

یک متخصص بیمارهای داخلی به اهمیت ارزیابی‌های قبل و هنگام بارداری در تشخیص و کنترل دیابت بارداری اشاره کرد و گفت: افزایش قند خون در بارداری از جمله مشکلات افراد باردار است.

آسا یوسفی درباره دیابت بارداری، افزود: برای تعریف دیابت بارداری، ابتدا لازم است محدوده قند خون نرمال در بارداری را بدانیم، در بارداری قند خون نرمال ناشتا، بین۶۰ تا ۹۵ و قند خون نرمال ۲ ساعت بعد از غذا، بین ۸۰ تا ۱۲۰ است، اگر سطح قند خون از این محدوده فراتر رود، تشخیص دیابت بارداری مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قند خون در بارداری از جمله مشکلاتی است که افراد در بارداری با آن مواجه هستند و میزان شیوع آن در خانم‌های باردار در ایران حدود چهار درصد و در جوامع مختلف سه تا ۱۴ درصد است.

این متخصص بیماری‌های داخلی توضیح داد: حدود ۱۰ درصد از زنان باردار از قبل به دیابت مبتلا و حدود ۹۰ درصد حین بارداری به این مشکل دچار می‌شوند که این گروه دچار دیابت بارداری هستند و قند خون بالا در بارداری می‌تواند عوارض جدی همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل بروز دیابت بارداری ترشح هورمون‌های جفت است که با اثرات انسولین مادر مقابله می‌کند، اضافه کرد: نتیجه این مقابله افزایش گلوکز خون مادر را همراه دارد و این قند از طریق جفت به جنین می‌رسد و باعث بالا رفتن قند خون جنین و به دنبال آن افزایش انسولین در جنین خواهد شد که عوارض متعددی دارد.

کد خبر 432176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.