رشته دندان پزشکی+ گرایش‌ها و بازار کار

دندان پزشکی یکی از رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشته دندان پزشکی در طول شش سال دانشگاه به بررسی راه‌های افزایش بهداشت عمومی دهان می‌پردازد؛ این رشته در سالیان اخیر با توجه به درآمد زیاد مورد توجه دانشجویان بسیاری قرار گرفته و نگاه بسیاری از دانش آموختگان رشته علوم تجربی را به خود جلب کرده است. در ادامه شما را بیشتر با جزئیات این رشته، توانایی‌های مورد نیاز برای تحصیل در آن و واحدهای درسی رشته دندان پزشکی آشنا می‌کنیم:

رشته دندان پزشکی به چه توانایی‌هایی نیاز دارد؟

تسلط نسبی به زبان انگلیسی برای مطالعه مقالات علمی، توانایی دانش‌آموزان در درس زیست شناسی، مباحث فیزیولوژی و آسیب شناسی در دبیرستان جزو ملزومات و توانایی‌های پایه این رشته محسوب می‌شود.

همچنین متقاضی این رشته باید از دست‌های ماهر و توانمند برخوردار بوده و ذهنی خلاق و پویا داشته باشد تا بتواند مهارت‌های آموزشی این رشته را به بهترین شکل در حرفه خود پیاده کند؛ توانایی تحقیق و بررسی‌های علمی، کلینیکی و عملی از دیگر ملزومات این رشته است.

واحدهای درسی رشته دندان پزشکی چیست؟

رشته دندان پزشکی دارای ۴۳ واحد پایه شامل فیزیک پزشکی، بیوشیمی، بافت شناسی انسانی، جنین شناسی، تشریح، ژنتیک انسانی، میکروب شناسی، ایمنی شناسی، فیزیولوژی، روانشناسی عمومی و آسیب شناسی عمومی می‌شود.

واحدهای تخصصی دندان پزشکی شامل کالبدشناسی و مرفولوژی دندان، زبان خارجی اختصاصی، جنین و بافت شناسی فک و دهان، آسیب شناسی دهان، اردوتونسی، اندودنتیکس، بیماری‌های دهان و تشخیص، بیولوژی دهان، پریو دنتولوژی، دندان‌پزشکی ترمیمی (پروتز متحرک پارسیل، پروتز ثابت، پروتز کامل) جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان، رادیولوژی دهان، گوش و حلق و بینی، نظام پزشکی و طب قانونی، بهداشت عمومی و اکولوژی، بهداشت محیط زیست، بیماری‌های روانی، بیماری‌های درونی، فارماکولوژی، بهداشت دهان و تغذیه و دندانپزشکی پیشگیری مواد دندانی و پایان نامه رساله می‌شود.

رشته دندان پزشکی چه گرایش‌هایی دارد؟

اردتودنتکیس (متخصصی اردتونسی): این گرایش به بررسی ناهنجاری‌های دندان و فک و ارتباط بین آن‌ها می‌پردازد.

پریو دنتیکس: این تخصص رشته دندان پزشکی به بررسی بیماری‌های لثه می‌پردازد؛ گذاشتن ایمپلنت و زیبایی لثه از دیگر کارهای تخصصی بیماری‌های لثه و بافت‌های نگه دارنده دندان است.

اندود نتکیس: وظیفه متخصص این حوزه، درمان ریشه دندان است. جراحی فک و دهان و صورت، دندانپزشکی کودکان، تخصص پروتزهای دندانی، دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی و آسیب شناسی دهان و فک از دیگر شاخه‌های تخصصی دیگر رشته دندان پزشکی است.

بازار کار رشته دندان پزشکی

استقبال بالای دانش آموزان از رشته دندان پزشکی و فشار خانواده‌ها برای ورود فرزندان آن‌ها به این رشته در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند منجر به بیکاری قشر زیادی از دانشجویانی شوند که با وجود تحصیل و به دلیل اشباع جامعه نمی‌توانند وارد عرصه کار شوند. با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به عدم توسعه دندان پزشکی در روستاها و مناطق دور افتاده همچنان بازار کار این رشته برای جوانان باز باشد.

کد خبر 431923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.