اختصاص یک‌هزارم بودجه شهرداری‌ها به مناسب‌سازی برای معلولان

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد گفت: مناسب سازی شهرها در شورای عالی استان‌ها مطرح شده که اولین بحث آن اختصاص یک‌هزارم بودجه شهرداری برای این امر است

به گزارش خبرنگار ایمنا، سپنتا نیکنام در یک گفت‌وگوی برخط در خصوص مناسب سازی شهر یزد برای زندگی بهتر معلولان اظهار کرد: در دوره‌های گذشته شورای شهر به معلولان کمتر توجه می‌شد ولی در دوره جدید سعی شده توجه ویژه‌تری به این قشر از جامعه شود.

وی با اشاره به جلسه انجمن معلولان نخاعی با شورای شهر تصریح کرد: وقتی در این جلسه معلولان مشکلات و دشواری‌های زندگی خود در جامعه را تشریح کردند تلاش شد تا جسته و گریخته به نیازهای آنان پاسخ داده شود و حرکات خوبی در شهر شکل گرفت ولی مناسب سازی شهر برای معلولان در گذشته دغدغه همیشگی و روزانه من نبود.

رئیس کمیته مناسب سازی شورای شهر یزد با بیان اینکه تعلیق و دوری ۹ ماهه من از شورا موجب شد تا بیش از پیش به بررسی حقوق شهروندی بپردازم، ادامه داد: در زمان پایان تعلیق و وقتی به شورای شهر برگشتم، درک بهتری از زندگی اقشار مختلف جامعه داشتم که معلولان نیز جزئی از آنها بودند، از سوی دیگر در آن زمان به عنوان رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای شهر یزد انتخاب شدم.

وی اضافه کرد: وقتی در حال تنظیم و نوشتن اهداف کمیسیون بودم، بعد از دیدار با یک زوج دارای معلولیت کتابی به من در خصوص مشکلات این قشر اهدا شد که این کتاب تأثیرات ویژه‌ای روی من گذاشت و موجب شد در تنظیم اهداف کمیسیون خدمات شهری بیش از پیش به حقوق شهروندی و مناسب سازی شهر برای اقشار مختلف بپردازم.

نیکنام اضافه کرد: اقدامات فعلی که در شهر رخ داده است، نتیجه جلسات و تحقیقاتم در مورد حقوق شهروندی بوده و همواره در تلاش هستیم تا بتوانیم اقدامات شهری بهتری برای معلولان و دیگر اقشار جامعه انجام دهیم.

وی افزود: در شورای شهر برای ۱۲ آذر ۹۷ که روز جهانی معلولان است برنامه‌های مختلفی ارائه شد، که یکی از آنها حضور در مناطق و برگزاری برنامه‌های مخصوص مناطق بود که از این طریق تلاش شد مطالبه خواسته‌های معلولان نظام‌مند شود؛ معتقدیم شنیده شدن صدای معلولان نباید منوط به ۱۲ آذر باشد و در تمام سال باید این قشر از جامعه دیده شوند.

رئیس کمیته مناسب سازی شورای شهر یزد با تاکید بر اینکه نگاه به جامعه معلولان، حقوق و نیازهای آنها باید از یک اتفاق در سال، به یک جریان تبدیل شود، اضافه کرد: در همین راستا اولین جلسات کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد در ماه با حضور معلولان برگزار و به مشکلات این قشر پرداخته شد.

وی در خصوص برگزاری اولین جشنواره گردشگری معلولان یزد گفت: این جشنواره خروجی اتاق فکر ماهانه کمیسیون خدمات شهری و معلولان بود که موجب شد اولین جشنواره گردشگری معلولین در یزد اجرایی شود و نشان داد شهرداری اگر تلاش کند هر امری را می‌تواند اجرایی کند.

نیکنام اضافه کرد: به واسطه جشنواره گردشگری معلولان تمام مناطق و میراث فرهنگی یزد برای بازدید این افراد مناسب سازی شد و از سوی دیگر به واسطه این جشنواره که در روز جهانی معلولان نیز برگزار شد شورای شهر یزد مجموع مناسب سازی ها و اقدامات و تجریبات خود را به مهمانان خود از سراسر کشور منتقل کرد.

وی افزود: مناسب سازی شهرها برای معلولان در شورای عالی استان‌ها مطرح شده است که به چهار بحث اصلی و اساسی می‌پردازد، اولین بحث آن اختصاص یک هزارم بودجه شهرداری برای این امر است که زمان بودجه نویسی شوراها این بحث مطرح می‌شود، نظارت بر مناسب سازی شهر برای معلولان و اجرایی شدن بودجه نیز از دیگر موضوعات این پیشنهاد است.

کد خبر 431774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.