جنگل شهری ضامن بقای شهرهای آینده

قرن بیست و یکم عصر شهر به شمار می‌رود؛ بسیاری از برنامه‌ریزان شهری پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت مردم در سراسر جهان تعداد دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر افزوده شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محدوده و سرعت شهرنشینی مشکلات زیست محیطی و سلامت بسیاری را برای ساکنان شهری به دنبال داشته است. این مشکلات اغلب به واسطه نبود تماس کافی با طبیعت شدت یافته است که همین امر به سهم خود سلامت جسمی و روانی انسان را با خطراتی جدی مواجه کرده است. البته بسیاری از محققان در سراسر دنیا در تلاشند ایده‌هایی برای حل مشکلات فوق ارائه دهند و البته در این زمینه تا کنون راهکارهای جالبی نیز پیشنهاد کرده‌اند. برخی بر این باورند که تا سال ۲۱۱۹ شهرها تنها از طریق تماس مستقیم با طبیعت قادر به عملکرد خواهد بود و جوامع خود را تحت حمایت قرار خواهد داد.

شهرهای آینده

ایجاد جنگل‌های شهری ارزش آن‌ها را در نظر ساکنان به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ در آینده وجود فضاهای سبز جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی شهری به شمار خواهد رفت چرا که سلامت انسان در گرو تنفس هوای سالم خواهد بود. بنابراین، برنامه‌ریزان شهری هر چه بیشتر باید برای ایجاد چنین فضاهایی خلاقیت به خرج دهند تا در کم‌ترین مساحت موجود، بیشترین فضای سبز را در اختیار شهروندان خود قرار دهند. خانه‌های درختی بهترین ایده‌ای است که تا کنون در این زمینه ارائه شده است؛ در این نوع طراحی سازه‌های مسکونی، اداری و غیره به روش‌های خلاقانه مملو از درختان شهری و سایر سبزیجات می‌شود. شاید این نوع طراحی در حال حاضر برای ما نامفهوم باشد اما با نگاهی به گذشته خواهیم دید که ساختمانی نظیر Hundertwasserhaus در وین، پایتخت اتریش، نیز که در سال ۱۹۸۶ ساخته شد بیش از ۲۰۰ درخت سبز را در برگرفته است.

آپارتمان‌های معروف Bosco Verticale که توسط معمار مشهور ایتالیایی، استفانو بوئری، طراحی و در مرکز شهر میلان این کشور واقع شده است، بیش از ۸۰۰ درخت سبز را به عنوان جز اصلی ساختمان در خود پرورش می‌دهد. این روزها، معماران در سراسر جهان نظیر شهرهای نانجینگ در چین و اوترخت در هلند، در حال توسعه سازه‌هایی مشابه با این آپارتمان‌ها هستند.

جنگل‌های شهری باید به یک اصل اساسی در ساختمان‌سازی تبدیل شود نه اینکه فقط تعداد محدودی از سازه‌های شهری را در بر گیرد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵ ساخت جنگل‌های شهری در انگلستان باعث صرفه‌جویی یک میلیارد پوند هزینه برای سرویس سلامت همگانی شد چرا که اثرات ناشی از آلاینده‌های هوا را به حداقل رساند. شاید در سال ۲۱۱۹، این روند سراسر شهرهای جهان را در بر گیرد و شگفتی همگان را به دنبال داشته باشد.

درخت می‌تواند مکان‌هایی ایجاد کند که در آن سلامت و رفاه ساکنان شهری به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. جنگل‌های شهری شرایطی را به وجود می‌آورد که در آن مردم به سلامت روان خود بیشتر فکر می‌کنند و سلامت جسمی خود را نیز می‌توانند در این مکان‌ها بهبود بخشند. تحقیقات حاکی است که افزایش مکان‌های امن و قابل پیاده‌روی در یک منطقه می‌تواند سلامت، امنیت و کاهش اضافه وزن شهروندان را به دنبال داشته باشد.

شهرهایی بر پایه درختان

تغییرات آب و هوایی باعث کاهش حاصلخیزی زمین‌های روستایی شده است و به همین دلیل معماران در بسیاری از نقاط دنیا تلاش کرده‌اند در محیط شهری شرایطی را برای پرورش سبزیجات و میوه‌ها ایجاد کنند. کاشت درختان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است چرا که از طریق خنک‌سازی، تنظیم و پاکسازی هوا و جریان آب به ایجاد تعادل در انرژی شهری منجر می‌شود.

علاوه بر این، جنگل‌های شهری چوب مورد نیاز برای ساخت و سازها را فراهم می‌آورد. در تاریخچه کشور انگلستان حکایت‌های زیادی از بیشه‌زارهایی وجود دارد که به عنوان تولیدکنندگان چوب، ماده اصلی ساخت و ساز آن زمان را تأمین می‌کرد. اما با افزایش جمعیت و تغییر طراحی‌های شهری مواد دیگر جایگزین چوب در ساخت و سازها شد و در نتیجه جنگل شهری به تدریج اهمیت خود را از دست داد. این در حالی است که این روزها، نگرش انسان نسبت به فضای سبز، جنگل‌های شهری و قابلیت تولید چوب در حال تغییر است و افراد زیادی را به سمت تولید این ماده در مزارع اطراف خود سوق داده است.

مهم‌تر از همه این‌که همچنان تصور می‌شود رشد اقتصادی نماد اصلی اثربخشی یک شهر به شمار می‌رود اما شناسایی سایر مؤلفه‌های نامشهود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌تواند رویکردهای جدیدی را برای دولت‌ها به دنبال داشته باشد.

کد خبر 431607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.