کدام  بیماری‌های پوستی با ایدز ارتباط دارد؟

اچ‌آی‌وی ویروسی است که باعث ابتلا به بیماری ایدز می‌شود و توانایی افراد را برای مبارزه با عفونت‌ها و سرطان کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجا که اچ‌آی‌وی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، افراد مبتلا به ایدز به احتمال زیاد دچار عوارض دیگری مانند بیماری‌های پوستی می‌شوند؛ در حقیقت بیماری‌های پوستی خاص ممکن است اولین علامت آلوده شدن افراد به ویروس اچ‌آی‌وی باشد. در ادامه شما را با بعضی از بیماری‌های پوستی مرتبط با بیماری ایدز آشنا می‌کنیم:

برفک و اچ‌آی‌وی

برفک نوعی عفونت دهان است که از قارچ کاندیدا (نوعی مخمر) به وجود می‌آید؛ یکی از علائم شایع برفک وجود ضایعات شیری‌رنگ برجسته در دهان و معمولاً روی زبان یا داخل گونه‌ها است، اما گاهی این نشانه‌ها روی سقف دهان، لثه‌ها، لوزه‌ها یا پشت گلو نیز دیده می‌شود. ضایعات برفک ممکن است دردناک باشد و هنگام مسواک‌زدن، دچار خونریزی اندکی شود.

عفونت‌های کاندیدا ممکن است در سایر نقاط بدن از جمله مری، ریه‌ها، کبد و پوست نیز گسترش یابد. این عفونت‌ها بیشتر در افراد مبتلا به سرطان، اچ‌آی‌وی یا سایر بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، اتفاق می‌افتد؛ علائم این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شدیدتر و دشوارتر است. برای درمان برفک ممکن است پزشک داروهای ضد قارچی را به‌صورت قرص یا مایع تجویز کند که باید در مدت ۱۰ تا ۱۴ روز مصرف شود.

سارکوم کاپوسی و اچ‌آی‌وی

سارکوم کاپوسی (KS) نوعی سرطان است که در پوست و غشاهای مخاطی ایجاد می‌شود. این بیماری که به عنوان ضایعات ارغوانی یا تیره روی پوست ظاهر می‌شود، به دلیل ضعف سیستم ایمنی ناشی از بیماری ایدز، می‌تواند به‌سرعت در قسمت‌های دیگر بدن از جمله اندام‌های داخلی گسترش یابد.

سارکوم کاپوسی را می‌توان با جراحی (برش ضایعه و پوست اطراف آن)، شیمی‌درمانی (داروهایی که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد)، پرتودرمانی (دوز بالای اشعه X یا اشعه‌ای دیگر) یا بیولوژی‌درمانی (با استفاده از منابع شخصی بدن برای تقویت سیستم ایمنی) درمان کرد. درمان اچ‌آی‌وی به‌خودی‌خود معمولاً بهترین روش درمانی است، زیرا این روش سیستم ایمنی بدن را برای معالجه سارکوم کاپوسی ترمیم می‌کند.

لوکوپلاکیای مویی دهان

لوکوپلاکی مویی دهان نوعی عفونت است که در دهان به عنوان ضایعات سفیدی در قسمت پایین یا طرفین زبان ظاهر می‌شود. این عارضه ممکن است یکی از اولین علائم اچ‌آی‌وی باشد؛ این عفونت توسط ویروس Epstein-Barr ایجاد می‌شود.

ضایعات لوکوپلاکی مویی دهان ممکن است مسطح و صاف یا برآمده و خز مانند باشند. این ضایعات باعث ایجاد درد یا ناراحتی نمی‌شوند؛ بنابراین معمولاً تحت درمان قرار نمی‌گیرد. این وضعیت به‌خودی‌خود برطرف می‌شود، اما غالباً دو مرتبه عود می‌کند. در صورت لزوم، لوسوپلاکی مویی دهان را می‌توان با آسیکلوویر که یک داروی ضدویروسی برای درمان تبخال است مداوا کرد.

اچ‌آی‌وی و تبخال

دو نوع تبخال وجود دارد که شامل هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) و تبخال سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2) است. نوع اول اغلب در دهان یا نزدیکی دهان رخ می‌دهد و به صورت درد سرماخوردگی ظاهر می‌شود و نوع دوم اغلب روی بدن یا در نزدیکی اندام‌های جنسی اتفاق می‌افتد و گاهی "تبخال دستگاه تناسلی" نامیده می‌شود. ویروس تبخال از طریق تماس شخصی نزدیک سرایت می‌کند.

برای تبخال درمانی وجود ندارد و تا زمانی‌که محرکی باعث فعالیت مجدد ویروس در بدن فرد مبتلا شود، در سلول‌های عصبی نهفته باقی می‌ماند. بروز این تبخال‌ها با داروهای ضدویروسی قابل کنترل است.

کد خبر 431532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.