۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
چه سنی برای تولد کودک مناسب است؟

متخصصان بارداری در مورد تولد نوزاد پس از ۳۵ سالگی هشدار می‌دهند؛ بنابراین برای افرادی که در سنین بالاتر ازدواج می‌کنند، تأخیر در باردار شدن به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد در مورد سن بارداری دغدغه‌هایی دارند. عملکرد تخمدان‌ها بعد از ۳۰ سالگی ضعیف می‌شود، اما مواردی از زایمان تک‌قلویی یا بیشتر در سنین بالاتر دیده شده است. بنابراین پاسخ به این سوال که چه سنی برای باردار شدن خیلی دیر است، پیچیده به‌نظر می‌رسد. در ادامه شما را با بعضی از حقایق در مورد بهترین زمان بارداری آشنا می‌کنیم:

کاهش باروری با افزایش سن

توانایی زنان در بارداری در ۲۷ سالگی به‌میزان اندک و بعد از ۳۷ سالگی به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. یک زوج سالم زیر ۳۰ سال تقریباً از ۹۵ درصد شانس بارداری در مدت یک سال برخوردار هستند. در افراد بالای ۳۰ سال، احتمال بارداری در هر سال، حدود سه درصد کاهش می‌یابد. پس از ۴۰ سالگی، این احتمال به پنج تا ۱۰ درصد کاهش می‌رسد و در سن ۴۵ سالگی به کمتر از پنج درصد کاهش می‌یابد. البته این آمار کلی محسوب می‌شود و همیشه مواردی مغایر با آن وجود دارد. گاهی یک فرد ۲۵ ساله در حال تلاش برای درمان ناباروری است، در صورتی‌که زن ۴۶ ساله با وجود پیشگیری از بارداری، به‌طور غیرمنتظره‌ای باردار می‌شود.

چه سنی برای تولد کودک مناسب است؟

افزایش احتمال ناباروری

با افزایش سن، خطر سقط جنین و عوارض بارداری افزایش می‌یابد، به طوری که در سن ۴۰ سالگی، میزان سقط جنین حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است. خطر ابتلاء به نوزاد مبتلا به سندرم داون و سایر ناهنجاری‌های کروموزومی نیز به‌طور مستقیم با میزان "بلوغ" مادر ارتباط دارد. این خطر تا سن ۳۵ سالگی به‌تدریج با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد و سپس این روند با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. در سن ۳۵ سالگی، خطر ابتلاء به سندرم داون ۱ به ۳۵۰ است، اما در ۴۵ سالگی، نسبت این خطر ۱ به ۳۵ می‌شود. همچنین در مادران بالای ۴۰ سال افزایش اندکی در ابتلاء به "پره اکلامپسی" (نوعی اختلال فشارخون پس از هفته ۲۰ بارداری)، دیابت حاملگی، عمل سزارین و زایمان جنین مرده مشاهده می‌شود.، بنابراین برای مادران مسن‌تر غالباً سونوگرافی‌ها و آزمایشات بیشتری تجویز می‌شود.

چه سنی برای تولد کودک مناسب است؟

سلامت بدن تا چه میزان در باروری مؤثر است؟

بیماران غالباً تصور می‌کنند که اگر فوق‌العاده سالم باشند، اثرات افزایش سن رادر باروری خنثی می‌شود، اما متأسفانه این موضوع برای تخمدان‌ها اهمیت چندانی ندارد. هر زن با تعداد محدودی تخمک متولد می‌شود و با افزایش سن، تعداد و کیفیت این تخمک‌ها کاهش می‌یابد. چاقی، فشار خون بالا و دیابت می‌تواند توانایی زنان را در بارداری کاهش و خطر سقط جنین را افزایش دهد. اگرچه سالم‌بودن فرد برای به‌حداکثر رساندن احتمال بارداری و کمک به بارداری سالم‌اهمیت دارد، اما رژیم غذایی و ورزش به‌تنهایی نمی‌تواند اثرات منفی افزایش سن را بر تخمدان‌ها به‌طور کامل برطرف کند.

اگربا وجود اینکه این اعداد ناامیدکننده است، جالب است بدانید که تعداد زنان ۴۰ ساله دارای نوزاد نیز اندک نیست و هنوز تعداد زیادی از زنان در این سن باردار می‌شوند و بارداری سالمی را تجربه می‌کنند. نکته دیگر این است که اکثر زنان بالای ۴۰ سال که برای باروری تحت معالجه قرار دارند، می‌توانند از تخمک‌های تخمدان‌های جوان‌تر (اهدا‎کننده تخمک) استفاده کنند. میزان باروری و عوارضی که قبلاً به آنها شد، به سن تخمک‌ها بستگی دارد. بنابراین اگر از تخمک جوان استفاده شود، احتمال بارداری سالم به طور قابل‌توجهی بالا می‌رود. این عمل از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) انجام می‌شود که فرایندی پرهزینه و انرژی‌بَر است.

چه سنی برای تولد کودک مناسب است؟

بهترین زمان برای تولد نوزاد

از نظر پزشکی زمان مناسب برای تولد نوزاد سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی است، اما برای بسیاری از افراد ممکن است زمان مناسب خیلی دیرتر اتفاق بیفتد. در حالت ایده‌آل، یک زوج باید قبل از رسیدن سن زن به سن ۳۷ سالگی، تصمیم به بارداری و تولد فرزند بگیرند. این امر احتمال داشتن حداقل یک نوزاد سالم را قبل از اینکه تغییرات وابسته به سن، باروری را تحت تأثیر قرار دهد، افزایش می‌دهد. اگر تا سن ۳۵ سالگی موفق به یافتن همسر مناسب و ازدواج نشدید، برای افزایش احتمال باروری در آینده می‌توان از روش‌هایی مانند فریز کردن تخمک استفاده کرد. افراد بالای ۳۵ سال که در حال تلاش برای بارداری هستند، پس از ۶ ماه اقدام جدی و در صورت باردارنشدن، باید به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

در حالی که بسیاری از زنان در اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ سالگی خود بارداری طبیعی دارند، اما بارداری بسیاری دیگر با مشکل مواجه می‌شود. به دنیا آوردن فرزند در اواسط ۴۰ سالگی امکان‌پذیر است، اما گاهی به درمان‌های باروری پرهزینه نیاز دارد و عاری از خطر نیست. هنگام برنامه‌ریزی برای آینده خود، متوجه باشید که هیچ زمان مناسبی برای بارداری وجود ندارد، اما اگر داشتن فرزند برای شما اهمیت دارد، تصمیم‌گیری زودتر، بهترین گزینه است.

کد خبر 431526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.