هشدار مدیریت بحران اصفهان درباره افزایش خروجی سد زاینده رود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به افزایش خروجی سد زاینده رود از بامداد امروز چهارشنبه ۱۱ تیر، درباره بروز حوادث احتمالی برای گردشگران و ساکنان شهرهای مجاور رودخانه زاینده رود هشدار داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به افزایش خروجی سد زاینده رود و زیاد شدن جریان آب در رودخانه جهت تأمین نیاز آبی کشاورزان حوضه زاینده رود، به گردشگران، ساکنان و مجاوران رودخانه زاینده رود و کانال‌های منشعب توصیه می‌شود برای جلوگیری از وقوع حوادث غرق در منابع آبی از ورود و شنا در رودخانه و کانال‌ها خودداری کنند.

وی ضمن هشدار درباره خطر غرق‌شدگی در منابع آبی ناایمن، افزود: در دو ماهه نخست سال جاری ۷۲ درصد موارد غرق‌شدگی در رودخانه، ۱۸ درصد در استخر و ۱۰ درصد در کانال آب اتفاق افتاده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه دستورالعمل‌های لازم برای جلوگیری از وقوع حوادث غرق‌شدگی به فرمانداری‌ها و شهرداری‌های در مسیر رودخانه ابلاغ شده است، گفت: آموزش و اطلاع رسانی در جلوگیری از بروز حادثه بسیار مؤثر است از این رو هلال احمر آموزش‌های مردمی را در دستور کار دارد.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ مورد غرق‌شدگی در منابع آبی استان اصفهان گزارش شده است که از این شمار ۲۳ نفر جان باختند و ۱۰ نفر نیز نجات یافتند.‌ گفتنی است سال گذشته آمار غرق شدگان در منابع آبی استان اصفهان ۱۲۵ مورد بود که از این شمار ۵۹ نفر جان باختند.

خروجی سد زاینده رود از بامداد امروز -چهارشنبه ۱۱ تیر- برای تأمین نیاز آبی کشت تابستانه کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت؛ پیش از این نیز در تاریخ ششم تیرماه خروجی سد برای آبیاری باغات غرب استان افزایش یافته بود. ذخیره کنونی سد زاینده رود ۶۳۲ میلیون مترمکعب ورودی به سد ۴۵ مترمکعب برثانیه و خروجی از سد ۶۸ مترمکعب بر ثانیه است.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

کد خبر 431519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.